The Last Post

Marketing 'as such' kan beslist geen wonderen verrichten, maar als je wonderen wilt verrichten, kun je beter marketing leren begrijpen.

19 januari 2024, 11:00 2036 x gelezen

Oi, dit is wel wat confronterend en we wisten al een tijdje dattie eraan zat te komen maar dit wordt m’n allerlaatste posting als hoofdredacteur van het vakblog over innovatie in marketing. Vanaf 1 februari neemt BBP Media het stokje hier over, of beter: weer terug over want dan verandert de eigenaars-structuur van Marketingfacts en daarmee ook mijn redactionele betrokkenheid. Ik zal wel blijven bloggen, maar dan namens NIMA, de beroepsvereniging voor marketeers, of mezelf. Tijd voor iets nieuws.

In de afgelopen zes jaar heb ik via Marketingfacts enorm veel goede, getalenteerde, slimme en vooral sociale schrijvers en podcastmakers leren kennen. Veel mensen hebben een beetje verstand van een heleboel marketing en sommige heel veel verstand van een beetje. Een zeldzame enkeling weet heel veel van alles en ook zij schreven voor Marketingfacts (dan vaak wel weer met een hoop taalfouten, behalve bij gewaardeerde Professor Rudy Moenaerts trouwens).

Van al die mensen heb ik heel veel geleerd en daar ben ik ze eeuwig dankbaar voor. In de eerste plaats natuurlijk van de M!-bloggers: de één schreef één keer en keerde nooit weer, maar we hebben ook échte Factsbloggers als David Brinks of Sander Duivestein die hondstrouw elke week met een pareltje aan kwamen zetten. We hadden in die zes jaar vaste podcasters, vaste columnisten, vaste recensenten, vaste schrijvers, docenten, onderzoekers, die het eens in de zoveel weken of maanden even kwijt moesten. Over het vak, over marketeers in het algemeen, over klanten, over een specifiek deelterrein. Laatste jaren ook vaak over een betere wereld.

De andere helft van m’n redactionele zelf

We hadden mensen en clubs waarvan we altijd content mochten lenen in tijden van grote redactionele droogte, waaronder de fantastische collega-redacteuren in Woerden. Kortom: een lange lijst mensen en organisaties die ons hebben geholpen om Marketingfacts van eind 2017 tot nu in 2024 actueel en relevant te houden voor het vak. En waar ik nu nog ‘we’ schrijf bedoel ik eigenlijk vooral Luuk en Matthijs; de andere helft van m’n redactionele zelf, die trouwens alweer drie maanden is ondergedoken bij Evolve (ik deed de redactie al een tijdje zonder side kick). Lucky them trouwens: Elke organisatie die ‘Van Den’ in dienst neemt, bewijst zichzelf een enorme dienst.

Samen met Matthijs van den Broek heb ik twee jaar een Editor in Chief-functie gedeeld, maar eerder werkte ik in die baan met plezier samen met Jeroen Mirck, Karin Thybaut en Kari-Anne Fygi. Met hen vormde ik de steeds te kleine maar vaak blijmoedig doorploeterende redactie. Ook zij leerden me veel over alles marketing. We stapelden geen stenen, maar bouwden aan een kathedraal. Kari-Anne, Karin en Jeroen komt veel eer toe.

Een factuur over ons hoofd

In de afgelopen jaren hebben we Marketingfacts getransformeerd van een platform waar je vooral over digitale marketinginnovatie las naar een site waar content welkom was waar een geschoolde marketeer iets aan zou kúnnen hebben. Liefst zakelijk en bondig geformuleerd. Onze persona was lange tijd ‘de CMO van Auping’, gewoon omdat we dat een cool merk vonden, met een interessant bedrijf erachter (goeie marketeer ook, die je écht niet hoeft uit te leggen ‘waarom influencers het vak voor eeuwig gaan veranderen’). En we waren soms best streng, vooral naar PR-bureaus waarvan we wisten dat er een factuur over ons hoofd vloog zodra ze aan bureaukant iets bij ons gepubliceerd kregen: ‘Waarom denk je dat Ine Stultjens van Auping dit wil weten?’, hebben we talloze keren geantwoord op de vraag ‘of iets iets is voor Marketingfacts’.

Wat dacht je zelf?

En nu ik toch met die virtuele marketing-Oscar in m’n handen sta: Mijn bijzondere dank gaat ook uit naar de mannen en vrouwen van Proven Context, die ons in 2022 hielpen met de klus die we al twee jaar voor ons uitschoven: de migratie van heel Marketingfacts. Volgens plan, binnen budget en met een eindresultaat waarop ik nog altijd trots ben. Matthijs ook. En PC zelf ook trouwens. En in het licht van ‘mensen zonder wie dit ook allemaal niet gelukt was’ wil ik ook graag onze informele raad van advies bedanken: een lijst wijze mensen bij wie we te rade mochten gaan om inspiratie en advies. En waarvan we zo nu en dan ook écht een draai om de oren kregen als we ons zelfvergenoegd dachten te kunnen wentelen in marketing-deugneuzerigheid. Zoek het niet bij je fans als je verder wilt komen. Wel bij kritische vrienden die doorvragen tot het jeukt, zo leerde ik.

Wanneer me zou worden gevraagd waarover ik zelf het meest trots op ben, kijkend naar die zes jaar, dan is het ‘Het’ Jaarboek. Twee decennia terug ontstaan uit de behoefte van vaste bloggers om eens breed uit te schrijven over hun vaak digitale expertise en langzaam geëvalueerd naar het meeste boek over álles marketing, met een line up aan auteurs waar je u tegen zegt en van waarde voor het hele marketingvak en de – naar schatting kwart miljoen Nederlanders die daar op één of andere manier hun brood verdienen. Je laatste artikel of laatste boek is altijd je beste, maar het Jaarboek 23-24 is écht een heel goed handboek over marketing, concludeerde ook Marketingfacts-oprichter Marco Derksen bij de vernissage ervan bij Kunstenaarssociëteit de Kring. Thnx Jaarboek-auteurs. Jullie weten en jullie delen. Dat boek had er ook nooit zo tof uitgezien zonder de hulp van Team Studio BBP – Thnx Ray en Joke.

 

Ik maak ook graag van de gelegenheid gebruik om de beide aandeelhouders van Marketingfacts – NIMA en BBP Media – te bedanken. We hebben met deze aandeelhoudersstructuur in de laatste vijf jaar een wat bijzondere positie ingenomen tussen een beroepsvereniging voor marketeers en een B2B-Mediabedrijf, maar beiden hebben ons – de redactie – het vertrouwen gegeven om zes jaar de bakens uit te mogen zetten richting een site die slechts één primair belang kent: dat van de marketingprofessional met de spreekwoordelijke poten in de modder. Het pakte niet altijd uit zoals we hoopten, maar we hebben niets gedaan waarvan we nu – achteraf spijt hebben gekregen. Zo gaan de dingen soms. Ik wens een nieuwe redactie dan ook alle goeds. Met mijn BBP-collega’s heb ik mooie tijden gehad en dat houden we ook in 2024 en verder nog even vast. Nanny, Peet, Sjaak en Michiel: High five uit Villa Caprese.

En doorrrrr…

Rest me te vertellen waar u me in het vervolg kunt vinden. Wel, wellicht hier, als blogger natuurlijk, maar bovenal bij het Nederlands Instituut voor Marketing, meer specifiek ‘Team NIMA’, het facilitair team van de club dat over een maand verhuist naar een best epische nieuwe locatie op de grens van Diemen en Amsterdam. Mooie gelegenheid voor een frisse nieuwe start. Binnen NIMA zal ik me gaan richten op goede betrekkingen en mooie projecten met in- en externe stakeholders, op content (uiteraard), communicatie, de community’s en ook een beetje op commerce, want dat kunnen we even goed gebruiken momenteel. Sluit je trouwens aan, NIMA is van ons allemáál, beste marketing-professional. De vereniging bestaat niet omdat NIMA A, B en C bestaan, die diploma’s bestaan juist omdat de vereniging er is. Hoop te doen daar, enorm veel zin in.

En tot slot ’the Why’. Waarom? Omdat de Marketingfacts-redactie, NIMA én ikzelf hetzelfde geloven. Marketing ‘as such’ kan beslist geen wonderen verrichten, maar als je wonderen wilt verrichten, kun je beter marketing leren begrijpen. De eindeloos fascinerende ‘activity, set of institutions en processes‘. Ik neem onderstaande persoonlijke overtuiging graag mee terug naar NIMA en zie je daar.

Thnx so much, lezer.

Marketing

‘Marketing is een complexe en in sommige gevallen slecht begrepen functie. Marketingfacts beschouwt marketing als een wetenschappelijk vakgebied dat gebruikmaakt van wiskunde, economie, econometrie, psychologie, sociologie en communicatiewetenschap. Veel marketeers zijn om die reden zowel alfa áls beta, exact én creatief, doeners én denkers.

De unieke positie die geschoolde marketingprofessionals innemen binnen hun organisatie, maakt het voor hen enerzijds mogelijk om een substantiële bijdrage te leveren aan ambitieuze doelstellingen op het terrein van diversiteit, duurzaamheid, innovatie, rechtvaardigheid, welzijn en welvaart.

Anderzijds brengt gedegen kennis van marketingprincipes ook een verantwoordelijkheid met zich mee om ethisch verantwoord en integer te handelen. De redactie wil actief bijdragen aan de brede vakdiscussie rond deze beide invalshoeken: vanuit een commerciële positie en met oog voor marktgericht resultaat bouwen aan een betere wereld (inclusief, rechtvaardig en duurzaam) en integriteitsbewustzijn vergroten binnen ons vakgebied.’

(dit was tot gisteren: de Missie van Marketingfacts)

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

1 Reactie

    Dank Luuk! het waren mooie jaren. Succes voor je opvolger gewenst … grote schoenen te vullen!


    24 januari 2024 om 09:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!