#TheCase12: DSM over open innovatie

27 september 2012, 12:35

De inzet van social media voor onderzoek en innovatie

Vandaag blog ik vanaf #TheCase12. Veel losse cases van verschillende bedrijven zelf, dus geen adviseurs (zoals ik). Nu DSM over de inzet van social media voor open innovatie.

DSM is waarschijnlijk een wel bekend bedrijf, hoewel minder bekend is wat ze precies doen. Kort samengevat: hele bijzondere specialistische spullen maken met een chemische grondslag. Nieuwe materialen en zo. Innovatie is de kern van het bedrijf, want ze leven van nieuwe producten, alle 'massa'-basischemicaliën zijn jaren geleden verkocht. Wat kan een bedrijf als DSM met social media?

Potentieel

DSM ziet een groot potentieel in co-creatie en samenwerking met de doelgroepen via social media. Daar is wel focus voor nodig.

Digitale marketing is voor DSM al belangrijk, ook in het bedrijfsproces. Veel van wat men doet is maatwerk, wat het aankoopproces veel eenvoudiger maakt als dit digitaal gaat. Zo kunnen boeren bijvoorbeeld online hun op maat gemixte voedingsstoffen bestellen. Veel handiger digitaal dan via papier en de fax. Daarom deelt DSM in China mobiele telefoons uit aan de boeren zodat deze via het mobiele netwerk kunnen bestellen. Daar waar de Nederlandse boer wel een PC heeft, is het platteland van China nog niet bekabeld met internet.

De mogelijkheden gaan echter veel verder, met name op het innovatiegebied. Men ziet een aantal kansen op het gebied van innovatie:

  • Het versnellen van het innovatieproces

  • Het aantal oplossingen dat wordt aangedragen

  • Het testen van ideeen

  • Het verbreden van het aantal contacten in de markt

  • Het bedenken van nieuwe businessmodellen

  • Het beter uitnutten van het kennisnetwerk

De case

DSM engineering plastics is een bedrijfsonderdeel dat hele specifieke plastic oplossingen biedt. Men begint met onderzoek te doen om te kijken wat de doelgroep al in social media doet. Er blijken vele honderduizenden mensen wereldwijd actief te zijn in technisch georienteerde groepen op Linkedin over b.v. retail(verpakkingen) en auto's. Er is dus aandacht voor het onderwerp in de sector.

DSM is voor deze groep een open innovatie groep gestart in Linkedin met een animeer campagne om het intern aan te jagen. Linkedin is gekozen aangezien de experts daar al veel op zaten. Er is een slideshare account gemaakt, aangezien bleek dat innovatie gerichte mensen graag presentaties zien en slideshare daar populair is. Ook is er een open innovatie website gemaakt. Op de website worden niet enkel ideeen verzameld, maar vooral ook verteld wat er met de ingebrachte ideeen is gedaan.

Een belangrijk leermoment van DSM is dat er een funelement vaak in moet komen. Zo heeft men voor een bepaald elastisch plastic goedje een contest uitgeschreven rondom de Olympische Spelen. Men kon meedenken hoe dit goedje toegepast kon worden in bepaalde sporten. De winnaar kreeg een VIP arrangement in Londen, maar tevens is met deze persoon nu een samenwerking gestart om het idee in de praktijk te brengen.

Ontsluiten interne kennis

DSM merkt dat een extern innovatieplatform ook goed werkt voor het ontsluiten van interne kennis. Van alle bijna 2.000 deelnemers aan de Linkedin groep is meer dan de helft DSM'er en deze reageren dus ook op vragen uit andere business units. Het afdelingsoverschreidend innovatiedenken wordt door zo'n extern platform dus sterk gestimuleerd.

Conclusie

DSM heeft een duidelijke eerste stap gezet om de R&D te koppelen met de buitenwereld. Dit jaar zijn er voor engineering plastics zo'n 16 projecten gestart die geinitieerd werden vanuit Social Media, met name de Linkedin groep. Vorig jaar waren dat 8 en het jaar is natuurlijk nog niet voorbij.

Wel gaat het bij DSM op dit moment vooral nog om het bedenken van de ideeen en toepassingsmogelijkheden. Het betrekken van andere onderzoekers via bijvoorbeeld crowdsourcing is men nog niet mee bezig.

Een van de learnings van DSM is dat marketing een belangrijke rol moet hebben bij het aanjagen van de activiteit. De activiteit vanuit de 'lijn' zakt weg naarmate de tijd vordert als er geen activatie is. Ook blijkt dus dat een fun element ook voor R&D professionals belangrijk is.

Aangezien de time to market van DSM producten vaak 3 tot 6 jaar is en ze hier ruim een jaar geleden mee begonnen zijn is er nog niets te zeggen over het succes van de marktintroducties. Logischerwijs zouden deze makkelijker geadopteerd moeten worden door de markt, aangezien die heeft meegedacht, maar cijfers zijn hier nog niet over.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!