[Teruglezen] Influencers: werk eerst aan je carrière in de echte wereld!

19 augustus 2021, 13:02

Ik werd onlangs geïnterviewd voor een videoserie van Logeion over influencers. Een vraag voor die video was: “Wat vind je de meest overschatte trend?”. Ik weet natuurlijk niet of mijn quote de montage haalt, maar ik zal vast verklappen: ik heb iets geroepen over influencer-marketing. Nu is dat videoformat geen echt gesprek, dus alle nuance die ik ook in me heb – hoi collega’s! – zat daar natuurlijk niet in. Ik heb een pak boter op mijn hoofd als ik dat zeg.

Teruglezen!

In de zomer lees je op Marketingfacts in de rubriek ‘Teruglezen’ oude blogs die nog steeds zeer de moeite waard zijn. Tijdloos en interessant! Dit blogartikel van Jos Govaart is nog best een recente, het verscheen op 25 januari 2021.

Wij verdienen voor een klein gedeelte ook geld met campagnes waarin influencers een rol spelen. Het zijn vaak kanalen die toegang bieden tot een doelgroep die op deze wijze goed te bereiken valt. Soms is dat best effectief. Uit dergelijke contreien zijn ook knappe ondernemers opgestaan. Denk aan Kalvijn bijvoorbeeld. Die is toch een aardig mediabedrijf aan het bouwen. En dus voegt hij waarde toe. Of je nu gecharmeerd bent van de producties die hij maakt of niet. Over die waarde wil ik het graag hebben in dit artikel. In (te) veel gevallen zie ik problemen aan het oprukkende beroep van influencer.

Online dopamine-applausmachine gaat aan

Het lijkt aantrekkelijk. Je zit toch al een paar uur per dag op social media, bent handig met video-editing software en hebt best een aardige schare volgers. Je vindt je eigen originele tone of voice en de eerste samenwerkingen starten. Je gaat aan het werk, verdient je geld en de boel draait lekker. Niet alleen de kassa rinkelt, ook de online dopamine-applausmachine gaat aan. En daar wringt de schoen.

Het is belangrijk dat er in je werk iemand is die je beoordeelt

De eerste tien jaar van je carrière zijn superbelangrijk in het leggen van het fundament voor de toekomst. Of je nu onder een baas werkt, samen met andere mensen een bedrijf opzet of bouwt. Je leert van elkaar, van verschillende perspectieven, diverse inzichten en van mensen met wie je confrontaties hebt. Het is belangrijk dat er in je werk iemand is die je beoordeelt. En dat dit iemand is die dat niet doet op basis van het resultaat, maar op basis van je prestatie. Goede bazen doen dat. En zullen je ook helpen om volgende stappen daarin te zetten.

Jouw personal brand, jouw bankrekening

Iedereen kijkt op een andere manier naar de wereld. Als je zaken heel zwart-wit stelt zou je de scheiding kunnen maken tussen: ‘wat kan de wereld voor mij doen’ versus ‘wat kan ik bijdragen aan de wereld’. Op het moment dat je professioneel influencer bent dan neem je in die tweedeling een behoorlijk duidelijke positie. Het draait immers om jouw personal brand. De opbrengst van de samenwerkingen die je verdient, gaat naar jouw bankrekening.

De waarde die terug de maatschappij ingaat is de waarde die je levert in termen van entertainment richting achterban en de belasting die je afdraagt over je verdiende inkomen. Op het moment dat het doel niet jezelf als centraal element heeft, is de waarde die je creëert automatisch groter. Als jij voor een bedrijf, overheid of vrijwilligersorganisatie werkt, dan lever je automatisch een bijdrage aan een groter (maatschappelijk) geheel. Wat in mijn ogen per definitie een verstandiger en houdbaarder idee lijkt. Als je het opschaalt naar een echt mediabedrijf wordt het perspectief al weer anders. Zie weer het voorbeeld van iemand als Kalvijn (en zo zijn er veel meer natuurlijk).

Confronterend

Iedereen die op zijn smartphone kijkt naar de bestede schermtijd kan daar onmogelijk tevreden over zijn. Ik vind het zelf steeds confronterender.

Wie scrollt door een Instagram-feed komt de etalage van het leven tegen

Uren per dag worden besteed aan appgroepen, social-mediakanalen en zo voort. And let’s be honest, wie scrollt door een Instagram-feed komt de etalage van het leven tegen. En vele influencers spelen een rol op dergelijke kanalen. De rolmodellen voor de jeugd. En waar gaat het dan in grote mate over?

Beyoncé-powervrouwen feminisme

Het Beyoncé-powervrouwen feminisme viert hoogtij. Het lichaam en de vrouw mag er zijn. Seksistischer gaan we het niet meemaken. Maar ook de mannelijke influencers die uitstralen dat het leven maakbaar is en dat succes voor iedereen weggelegd is, terwijl zij zichzelf zelden realiseren dat de factor geluk ook van wezenlijk belang is geweest voor het succes. Er zijn er die er veel geld mee verdienen, wat knap te noemen is. De intellectuele armoede neemt alleen maar toe. Het zou mij niet verbazen als het aantal corona-burnouts in de coronatijd aanzienlijk is onder de influencers.

Het echte leven

Een reëel beeld op de samenleving is vertroebeld. Het verkeren in de online sociale bubbels is funest voor de intellectuele ontwikkeling en maakt bovendien vatbaarder voor complotdenkers. Het echte leven vindt plaats buiten je online bubbel, je vormt originele gedachten door bijvoorbeeld literatuur te lezen en je wordt een betere professional als je werkt binnen structuren en hiërarchieën waar je doorheen moet zien te beuken. Als je tussen je 20ste en 35ste niet de investering pakt om te leren in het echte leven dan doe je jezelf tekort.

Het echte leven vindt plaats buiten je online bubbel

En met dat echte leven kun je natuurlijk ook nog alle kanten op. In welke branche en op welk niveau je ook actief bent. Als je uit je zelfgecreëerde bubbel stapt dan kom je de echte vraagstukken tegen waar mensen tegenaan lopen. Je wordt geconfronteerd met tegengestelde meningen en belangen, waar je vervolgens veel van opsteekt. Al dit soort confrontaties, met jezelf en met anderen zijn van onschatbare waarde. Je leert er verschillende perspectieven van kennen. Heb je de rest van je leven profijt van. Dus carrièretip voor alle influencers: zoek een echte baan!

Jos Govaart
PR Adviseur bij Coopr

Ondernemen, wars van de gebaande paden en overboord met het traditionele denken. Jos Govaart bezit al een jarenlange online ervaring. En hij is ervan overtuigd dat de macht van het vertellen van verhalen alleen maar groter wordt. De toekomst is storytelling en dus PR! Jos is fan van Feyenoord, Breda, Apple, bloggen en Mad Men.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!