Talpa talk

27 juni 2005, 13:15

As we speak geeft Talpa zijn presentatie aan de pers, ook te volgen via talpa.tv (goed zo Achtung!)

Het was al bekend dat Talpa wel begrepen heeft dat je het met televisie alleen niet redt, maar nu heeft John het zelf ook gezegd: ‘Cross mediaal denken wordt Talpa’s tweede natuur. Met een unieke content en unieke infrastructuur.’ John somt op: ‘Er zijn veel meer mensen met dan zonder internet. Meer mensen met adsl dan met een inbel-verbinding…

Meer mensen kopen een laptop dan een bureaucomputer, er wordt meer mobiel gebeld dan met een vaste lijn. Er zijn meer dvd-spelers dan videorecorders, telefoons hebben een video- en camerafunctie. Straks maakt niemand meer het verschil tussen een televisiescherm en een computerscherm en dit is nog maar het begin.’

We zullen het zien. Hij klonk erg overtuigend. Ben benieuwd of zijn Nederlandse product (‘minder ondertiteling dan andere zenders’) een succes wordt…

Categorie
Tags

12 Reacties

    Deef

    Dat is tenminste een goed doel. Ben alleen heel erg nieuwsgierig naar de hoeveelheid reclame die we krijgen te zien.


    27 juni 2005 om 13:27
    media

    Een weinig verrassende programmering maar wel een mooie presentatie waaruit kwetsbaarheid, ambitie en geloof in de digitale cross-media toekomst bleek. Talpa, veel succes!

    Niels, jij natuurlijk ook 😉


    27 juni 2005 om 14:00
    Hans Mestrum

    Hé Niels, nieuw? Of heb ik wat gemist? In ieder geval welkom in het illustere gezelschap van MF en veel succes.


    27 juni 2005 om 14:17
    Stefan

    Straks maakt niemand meer het verschil tussen een televisiescherm en een computerscherm, dat zeiden ze tien jaar geleden ook (waar ik het nooit mee eens geweest ben).

    Ik vond het crossmedia verhaal nietszeggend, jammer dat daar niet over werd verteld. Waar veel tv-programma’s wel tot in detail naar buiten kwamen. Misschien ook wel omdat het gemakkelijker is om op tv iets nieuws te doen dan op internet.

    Meest positieve vind ik dat in een tijd dat de media zich bijna alleen nog maar lijken te richten op kinderen, deze zender niets lijkt te bieden voor de jongste jeugd. Of blijft Talpa overdag die kinderzender die er nu zit?


    27 juni 2005 om 15:21
    Klaas

    Voorlopig zie ik nog een groot verschil tussen mijn 40″ plasma en mijn 12″ laptop. Niet alleen het formaat van het scherm maar ook de comfortable bank en de mogelijkheid met meerdere mensen te kijken maken verschil.


    27 juni 2005 om 15:48
    Klaas

    Dat is ouwe koek. Die soundbite content is al jaren beschikbaar op alle platvormen. Technisch zijn de achterliggende netwerken ook aan het convergeren. Dat doet allemaal niet ter zake. Ter zake doet de voorkant. Een TV kijker is een heel ander persoon dan een internetter.

    Nu niet gaan zeuren dat jij beide doet. Dat geld voor bijna iedereen. Maar als je TV kijkt ben je anders bezig dan wanneer je internet. Bij het een staan de hersens uit en bij het ander staan de hersens aan. Talpa gaat duidelijk voor de hersens uit situatie.

    Het is natuurlijk allemaal marketing praat dat gezeur als ‘komende vijf jaar verandert er meer dan de afgelopen vijftig jaar’ want ook JdM weet niet wat er verandert. In elk geval wijst alles er op dat het moeilijker gaat worden om geld te verdienen met TV. Grootste voordeel van de digitalisering is dat we de commercials kunnen skippen. Tuurlijk krijg je dan product placement etc. maar het is de vraag hoever je daar mee kunt gaan binnen de media wet en binnen je geloofwaardigheid.

    TV gaat veranderen, over tien jaar is alles het zelfde. Nog steeds zijn er dan slecht een handje vol echt goed bekeken zenders in Nederland en ploft heel (ok, 30+ lager middel opgeleid, vooral vrouwen) om acht uur op de bank om tot elf uur TV te kijken.


    27 juni 2005 om 16:38
    at

    klaas werkt misschien bij een mediabureau? binnen twee jaar ziet TV er heel anders uit, meer dan 50% van alle huishoudens hebben dan een GRATIS settopboxje staan waar ze nog meer TV zenders mee kunnen ontvangen en zelfs een voetbalwedstrijdje op afroep. zendernummers worden door het grote aanbod categorien (sport, film, nieuws, show, reality, kids, vrouw, man) en het leuke daarvan is dat de bediening daarvan makkelijker is dan een video, laagdrempelig, trojaans en vooral heeeeel erg digitaal. O ja een paar portalzenders (twee per syndicaat) zulen er wel blijven maar daar zal nog maar een klein deel live naar kijken. Als er iets leuk is dan neemt de PVR het wel zonder reclames op terwijl je naar voetbal kijkt.


    27 juni 2005 om 18:07
    klaas

    Klaas heeft al vaker dit soort verhalen gehoord. Klaas heeft ook in het buitenland gekeken. Zoals je weet is Nederland een van de achterlijkste landen als het gaat om digitale TV. In de VS of de UK kan je zonder settop box niet meer dan 4 of 5 kanalen kijken en toch….

    Ook de mensen in de VS die 300 kanalen kunnen kijken kijken toch nog steeds naar de grote networks. De strijd gaat gewoon tussen CSI en Law & Order.

    Mensen zijn gewoonte dieren. TV kijken is een sociaal gebeuren. Dus gaat de TV om acht uur op of het journaal of GTST. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar die zijn beperkt.

    Daarnaast is TV maken duur. Tuurlijk komen er honderden kanalen, maar de meeste van die kanalen zullen of low cost (reality TV etc.) of herhalingen uitzenden. Ook over vijf jaar willen mensen nog steeds weten wie weet ik veel welke show dan populair is heeft gewonnen en zal dus heel Nederland aan de buis gekluisterd zitten.

    Tuurlijk willen we wel eens iets anders, iets persoonlijks zien. Tuurlijk hebben we een PVR. Maar eigelijk willen we het liefst dat zien wat onze buren ook kijken. Al die ideeen over hoe het landschap gaat veranderen komen vanuit de techniek, niet vanuit de consument. Nergens blijkt dat de consument behoefte heeft aan meer TV. De TV consumptie is al jaren stabiel.

    Oh ja…. denk maar niet dat het boxje gratis is. Het zal net zo gratis zijn als je mobiele telefoon. Elke maand gewoon een factuur dus.


    27 juni 2005 om 18:58
    at

    klaas, een gratis box is een gratis box waarmee je gratis digiTV KAN ontvangen. Maar een filmpje of een wedstrijd daar betaal je met je rode knopje op je afstandbediening voor. de tv consumptie was jaren stabiel om dat er niets gebeurde. vergis je niet, het is nu vooral de content die het succes van digiTV gaat bepalen. Overigens, amerikaanse onderzoeken geven aan dat mensen met een PVR meer TV kijken maar minder zappen….met andere woorden efficient en georganiseert tv kijken.


    27 juni 2005 om 19:15
    klaas

    at. Kijk toch eens hoe tv gekeken wordt. Elk huishouden heeft een grote tv in de woonkamer en tvs in de andere kamers. In de woonkamer wordt democratisch beslist wat er gekeken wordt. Daar is geen ruimte voor interactiviteit of specialismen. In de andere kamers staat weer niet die settop box.

    Een settop box maakt bediening alleen maar ingewikkelder, niet simpeler zoals jij hoopt. Veel van de zaken die je noemt komen wel, maar niet binnen twee jaar. Digitale TV breekt pas door als er digitale tvs komen zodat je geen settop box (en extra kabels en afstandsbediening) nodig hebt. Die digitale TV komt er als er een standaard is, zodat je geen nieuwe tv hoeft te kopen als je verhuist. Die standaard komt ooit wel, vermoedelijk aangewaaid vanuit het buitenland.

    Tuurlijk kijken mensen met een PVR meer TV. Het zijn early adaptors en TV junks die nu al zo’n ding hebben.

    Zoals je weet is voetbal de meest populaire content. Versatel biedt een digitaal voetbal pakket. Ik geloof niet dat de lijnen van het call center van Versatel overbezet zijn.

    Bovendien is het allemaal niet nieuw. Zoals ik eerder zei we lopen achter in Nederland. In Duitsland en de UK heb je al Formule 1 kunnen kijken via een fantastisch digitaal systeem waarbij je zelf cameras kon kiezen of een favoriete coureur kon volgen. Dit allemaal pay per view. Dit is wegens tegenvallende belangstelling gestopt. Het gaat om formule 1 in Engeland. Een populair onderwerp in een grote markt. Als dat niet lukt, wat zijn de kansen dan in een kleine markt als Nederland?

    Altijd dat geloof in revolutie. Het lijkt alsof je bij UPC werkt. Die introduceren elk jaar digitale TV en elk jaar is er geen hond die interesse heeft.

    Het belangrijkste bewijs dat er niets verandert is echter Talpa. Als er een zender is die het juist van behoudendheid moet hebben. Niet voor niets refereerde Linda de Mol aan ‘met het hele gezin bord op schoot voor de buis’. JdM weet wel hoe het echt zit. Daarom zit er geen vernieuwing in zijn zender, zijn zender wordt een heel vertrouwde en veilige omgeving waar je niet bang hoeft te zijn voor verrassingen.


    27 juni 2005 om 19:34
    at

    “at. Kijk toch eens hoe tv gekeken wordt” klaas vergeet ruim de 600.000 digitale tv gebruikers (10%) in nederland en onderschat zoals velen nieuwe content leading ( het probleem voor UPC tot voor kort) voor veranderend gedrag. TV junkies? klaas heeft ook geen inzage in het rapport, juist in behoudende TV gezinnen neemt de kijktijd toe. Meer dan 50% kijkt tv straks niet meer in real time (PVR), danwel on-demand of via podcastachtige technieken. klaas geloof me een PVR is heel makkelijk te bedienen en zelfs op afstand! maar je hebt nog steeds niet verteld of je bij een traditioneel mediabureau werkt 🙂


    27 juni 2005 om 20:16
    klaas

    Ik werk zeker niet bij een media bureau. Ik heb bij een kabelboer gewerkt. Ik heb een PVR in huis. Maar vooral weet ik hoe mensen zijn, mensen zijn conservatief. Je mist echt het sociale aspect van TV kijken. TV is iets dat je deelt. Talpa heeft dat door.


    28 juni 2005 om 03:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief