‘Swapfiets wil bijdragen aan de leefbaarheid van steden’

Om positief gedrag aan te moedigen en fietsplezier te vergroten, heeft Swapfiets veertig biobased verkeersborden-met-een-knipoog geïnstalleerd langs drukke Amsterdamse fietsroutes.

4 mei 2023, 14:25 1658 x gelezen

Kim van der Velden is Brand Manager bij Swapfiets. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)’

WIE?

Kim van der Velden, 26 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben Brand Manager bij Swapfiets waar ik verantwoordelijk ben voor de Nederlandse en Deense markt op het gebied van campagnes, events, samenwerkingen en activaties.”

WHAT’S NEW?

“De lente is hét seizoen om nog vaker de fiets te pakken naar kantoor, je sportles of een afspraak in het park. En hoewel Nederlanders gewend zijn om veel te fietsen, blijkt het best uitdagend om relaxed en zonder opgejaagd te worden op je bestemming aan te komen. Uit onderzoek, uitgezet door Swapfiets, blijkt dat acht op de tien Amsterdamse fietsers vindt dat men zich vriendelijker zou kunnen gedragen en volgens driekwart houdt men te weinig rekening met elkaar op het fietspad.

“Om positief gedrag aan te moedigen en het fietsplezier te vergroten, hebben we vorige week 40 verkeersborden geïnstalleerd (gemaakt van biobased materiaal) met een knipoog langs drukke Amsterdamse fietsroutes. Deze activatie staat in lijn met onze nieuwe campagne: ‘Own the city, Not the bike’.”

PLANNEN 2023

“Mijn focus voor dit jaar ligt voornamelijk op Amsterdam en Kopenhagen. We zijn hier al bijna onmisbaar geworden in het straatbeeld met onze blauwe band, maar we willen ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden wat past bij onze missie. Dit zal je ook terugzien in de activaties die we gaan uitzetten dit jaar, net zoals de activatie in Amsterdam met de straatbordjes. De lente en zomer zijn essentieel om de groei van Swapfiets waar te maken en daarom zullen er veel mooie campagnes en activaties live gaan in de komende maanden.”

BUREAUS

“We werken eigenlijk altijd met ons eigen interne creative agency, zij helpen bij de uitwerking van creatieve concepten. We haken regelmatig externe bureaus aan, afhankelijk van de opdracht en het land om in te spelen op trends en lokale, actuele haakjes. Zo werken we met PR-bureau Blyde, dat ons helpt bij het verspreiden van onze duurzame missie en bij het schakelen op actuele haakjes. In Kopenhagen werken we met Unknown, omdat we het belangrijk vinden dat we inspelen op de lokale actualiteiten.”

YVON CHOUINARD

“Mijn marketingheld is de oprichter van Patagonia Yvon Chouinard. Ik vind het zo tof wat voor merk hij heeft neergezet. Ik hoop dat zijn actie van vorig jaar, om het bedrijf weg te geven, andere bedrijven inspireert om het goede te doen voor de wereld.”

UITDAGING

“Er zijn zoveel prikkels tegenwoordig voor consumenten via verschillende online en offline kanalen dat het steeds moeilijker wordt om als merk op te vallen en echte stopping power te genereren.”

FIETSEN

“Ik denk dat AI wel een stuk van mijn werk zou kunnen overnemen, maar nooit helemaal. Ik kan ervaren hoe het is om op een e-bike te fietsen en de vrijheid voelen die dat geeft en AI kan dit alleen leren van ervaringen van anderen. Dus zolang AI niet kan fietsen, hoop ik toch nuttig te blijven ;)”

BOODSCHAPPENKAR

“In mijn boodschappenkar vind je altijd Oatly en een lekkere reep van Tony’s Chocolonely.”

360

“Goede marketing is voor mij een 360°-campagne waar aan alle kanalen is gedacht in combinatie met een triggerende activatie die aandacht vraagt in de stad.”

FRUSTRATIE

“Ik vind het frustrerend als merken gebruik maken van greenwashing en niet transparant en open zijn over hoe het echt zit. Hiermee houden ze de klant voor de gek.”

FAVORIET

“Mijn favoriete merk van dit moment is eigenlijk mijn Swapfiets, ook al is het cliché. Ik geniet er elke dag van om op mijn e-bike door de stad heen te crossen naar werk. Het geeft me zoveel vrijheid om van A naar B te bewegen zonder bezweet of vermoeid aan te komen. Hierdoor houd ik meer energie over voor andere leuke dingen.”

MEDIACONSUMPTIE

“Ik maak denk ik het meest gebruik van Instagram, omdat ik het leuk vind om mooie foto’s te maken en deze te delen. Daarnaast zit Pinterest ook zeker bij een van mijn favorieten. Hier kun je inspiratie opdoen voor bijna alles, zoals je huis inrichten, lekkere gerechten, mode trends, et cetera.”

UITLAATKLEP

“Ik vind sporten een fijne uitlaatklep, ik houd van de variatie die ClassPass [maandelijks abonnement waarmee je toegang krijgt tot duizenden studio’s, sportscholen, spa’s en salons in meer dan 2.500 steden, red.] biedt of ik ga lekker hockeyen in het weekend.”

TALENT

“De sfeer in ons team is super goed en daardoor ook de betrokkenheid. Er worden genoeg gezellige borrels georganiseerd of leuke uitjes. Zo houd je talent wel vast.”

GUILTY PLEASURE

“Ik kan heerlijk wegzwijmelen bij de Bachelorette en Prins Charming.”

10 JAAR

“Waar ik mezelf zie over tien jaar? Ik zou het erg leuk vinden om over een paar jaar mijn eigen team te mogen managen bij een tof bedrijf.”

Dit interview verscheen eerder bij MarketingTribune. Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!