Het succes van Racingnews365: “Formule 1 is onze passie”

19 oktober 2018, 09:59

Ruud Dimmers begon drie jaar geleden als liefhebber een website over Formule 1. Inmiddels is Racingnews365 uitgegroeid tot de grootste site van Nederland op het gebied van deze koningsklasse in de autosport. Dimmers is met Racingnews365 genomineerd voor de Website van het Jaar-verkiezing 2018. “Ik wilde bewijzen dat er wél ruimte is voor nog een website over de Formule 1.”

Vanuit zijn bureaustoel werpt Ruud Dimmers (35) een blik op zijn kantoor. Een wand is behangen met een levensgrote afbeelding van een pitstop van het Ferrari-team. Op een andere wand – de ‘wall of fame’ – staan acht Formule 1-auto’s van de meest succesvolle coureurs ooit in startpositie opgesteld.

Racingnews365.nl: van onschuldige hobby naar Website van het Jaar?

Over één ding kan geen misverstand bestaan: Formule 1 staat hier centraal. Sterker nog, het kantoor op de tweede verdieping van het SX-gebouw op Strijp-S in Eindhoven is het kloppend hart van de succesvolle website Racingnews365.nl, ruim drie jaar geleden door Dimmers op zijn zolderkamer opgezet.

Inmiddels is de onschuldige hobby uitgegroeid tot de grootste site van Nederland op het gebied van Formule 1. Mede door de aanwezigheid van Max Verstappen in de koningsklasse van de autosport trekt de website per maand ruim 1,7 miljoen unieke bezoekers. Begin 2017 besloot Dimmers zijn baan als inkoper van een technisch installatiebedrijf op te zeggen en zich volledig toe te leggen op zijn passie. Hij verzamelde een team om zich heen van F1-journalisten, sportmarketeers en development-partner TDE.

De website is in de categorie sport genomineerd voor de Website van het Jaar-verkiezing 2018. Niet eerder dong een Formule 1-site mee naar de prestigieuze prijs. “Een stukje erkenning is altijd leuk”, zegt Dimmers, die tegenwoordig twee redacteuren fulltime in dienst heeft en naar eigen zeggen – om in racetermen te blijven – nog wel wat extra pk’s kan gebruiken.

Dimmers is pas net onderweg met Racingnews365. Volgens de ondernemer is er veel meer mogelijk. Hij schuift zijn ambities dan ook niet onder stoelen of banken. Komend seizoen komt er een Engelstalige versie van de site. Wat is het geheim van Racingnews365?

“Onze kracht is dat alle medewerkers Formule 1-liefhebbers zijn”, zegt Dimmers. “Ik volg de sport al ruim twintig jaar. We zijn niet een bedrijf dat is ontstaan door de hype rond Max Verstappen. Natuurlijk heeft zijn aanwezigheid ons enorm geholpen, maar wij rennen niet in een Red Bull-polo achter hem aan. Wij zijn de thuisbasis voor alle racefans en durven anders te zijn dan de rest. We schromen niet om scherpe, kritische en soms gewaagde artikelen te schrijven. Of onderwerpen vanuit een ander perspectief aan te vliegen.”

Bevangen door F1-spektakel

Dimmers, afkomstig uit het Brabantse Berkel-Enschot, werd als kind al bevangen door de sport. Het spektakel, de hoge snelheden en harde geluiden van de motoren gaven hem een enorme kick. Mensen uit zijn omgeving drukten hem al vroeg op het hart iets te doen met zijn passie, maar met een fulltime baan kwam er weinig van terecht.

Tot hij in 2015 besloot op zijn zolderkamer een eenvoudige Formule 1-site op te tuigen. “In het begin voelde ik me een winkel in een donker bos. Niemand wist mijn website te vinden.” Maar naarmate de weken verstreken, nam het aantal bezoekers toe. Binnen de kortste keren werd zijn site per maand 200.000 keer bezocht. “Dat maakte me trots.”

“Mensen verklaarden me voor gek. Dat motiveerde om te bewijzen dat er wél ruimte is voor nog een F1-site”

Begin 2017 komt Dimmers voor de keuze: hij blijft zijn site er als hobby bij doen of gaat zijn droom achterna en zegt zijn baan als inkoper op. “Mensen verklaarden mij voor gek. Ze verzekerden mij dat er geen ruimte was voor nog een site over Formule 1. Het motiveerde mij om te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is.”

Dimmers blijft in racetermen praten als hij het over zijn website heeft. Voor zijn gevoel zitten ze nu in de tweede versnelling. Hij wil doorschakelen: naar de derde en als het even kan meteen naar de vierde versnelling. “Wij zijn nog geen twee jaar echt onderweg met de site. Er is zowel op redactioneel als commercieel gebied nog zoveel mogelijk.”

Waar Dimmers de wedstrijden tot nu toe vanaf de televisie volgde, wil hij vanaf komend seizoen meerdere Grand Prix bezoeken. Op die manier kan hij zijn netwerk uitbreiden en zelf video’s maken voor de site. “Als je op het circuit rondloopt, opent het weer nieuwe deuren.” Dimmers vergelijkt zijn site met een Formule 1-auto. “Die heeft ook ieder jaar een upgrade nodig.”

Partnerships met grote merken

De razendsnelle groei van Racingnews365 is niet onopgemerkt gebleven. Het leidde al tot samenwerkingen met onder meer Samsung, Opel, Philips en Sunweb. “Onze partners moeten passen bij de bezoekers van onze site. Wij gaan uit van partnerships waarbij alle betrokken partijen erop vooruitgaan. Het verleden heeft uitgewezen dat wij voor bedrijven een goede partij zijn om mee samen te werken.”

“Met scherpzinnige verhalen kunnen wij ook in het Engels onderscheidend zijn”

Het heeft voor Dimmers mede het bewijs gevormd dat veel meer mogelijk is dan velen hadden gedacht. Hij is ervan overtuigd dat met een duidelijke visie Racingnews365 ook buiten Nederland een succes kan worden. Hij kijkt uit naar de Engelstalige variant van de site. Engeland is de bakermat van de Formule 1. Daar een voet aan de grond krijgen, is zijn volgende uitdaging. “Ook daar willen we onderscheidend zijn door eigen, scherpzinnige verhalen te maken. In Nederland hebben we al bewezen dat het kan.”

Blijven doorschakelen dus, nieuwsgierig als hij is naar de maximale snelheid. Wanneer hij die heeft bereikt? “Als ik de TROS onder de racesites ben”, refereert hij aan de Nederlandse omroepvereniging. “Ik wil de grootste racefamilie van Nederland worden. Een plek waar iedereen die iets om autosport geeft, zich thuis voelt.”

Guus Peters
Tekstschrijver bij Triple Double

Freelance journalist, werkzaam voor onder meer Triple Double, Brabants Dagblad, VICE Sports, VVCS en de Volkskrant.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jaap Walenkamp

    Goed bezig Ruud !


    30 oktober 2018 om 14:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!