Storyliving is het nieuwe storytelling

30 november 2016, 06:00

Ik ben op de 38e verdieping van een gebouw. Iemand zit achter me aan. Ik schuif het raam open en stap twijfelend naar buiten. Ik sta op de richel en moet naar het volgende raam zien te komen. Ik kijk voorzichtig naar beneden en voel een golf van misselijkheid. In de gierende wind en met mijn armen gestrekt en mijn lijf tegen de muur geplakt, schuif ik voorzichtig stap voor stap opzij… Dit ervoer ik tijdens het VR-event van Kaliber. De ultieme mindfuck, volgens Lars Schmittmann, van BrandDeli. Je weet namelijk dat je op de vloer staat. Je weet het gewoon! En toch krijg je hoogtevrees omdat alle zintuigen worden geprikkeld. Wat een gave speeltuin.

Het VR-event van Kaliber stond geheel in het teken van virtual reality. Met de komst van VR heeft merkbeleving een nieuwe betekenis gekregen door je doelgroep in een andere wereld mee te nemen. Ik schoot zombies dood, hakte fruit doormidden en maakte een reis naar de ruimte in een VR-installatie van XCOR Space Expeditions.

De VR-trein dendert door

Wij zijn gebouwd om nieuwe dingen te ontdekken. “Ontdekkingsdrift gecombineerd met creatieve en strategische breinen”, noemt Robert Overweg, kunstenaar en expert op het gebied van virtual worlds, het. Hij vertelt dat we inmiddels beyond storytelling zijn. Storytelling is nu storyliving: virtual reality schijnt de contentmarketingtrend van 2017 te worden.

Niet gek dus dat veel merken op de VR-trein gesprongen zijn. Techgiganten als Samsung en Sony investeren en ontwikkelen om de markt te domineren. En de Google-smartphone Pixel is samen met de Daydream-headset en -controller zo in een VR-set om te turnen. Ze ontwikkelden ook al de Google Cardboard, gemaakt van karton, en een geweldige manier om kennis te maken met korte VR-ervaringen. Ze delen de cardboards zelfs uit op scholen in onderontwikkelde landen om kinderen kennis te laten maken met andere werelddelen. Hier wilde ik meer van weten.

Van sociale isolatie naar waarde toevoegen

Ik moet zeggen dat ik voor het event enigszins sceptisch tegenover virtual reality stond. Iets met nerds. De term ‘sociale isolatie’ kwam direct in mij op als ik termen hoor als een maakbare wereld, waarin de hele wereld in 3D opgebouwd is. Ik zag mensen voor mij met een VR-bril op, zichzelf totaal verliezend in andere werelden. Die vluchtgedrag vertonen. Sociale contacten verwaarlozen terwijl de ‘echte’ wereld volledig aan ze voorbij trekt. Waar blijft dan de spanning van het leven? Het onverwachtse? Gewoon je huis uitkomen, het doen en ervaren?

Maar eerlijk is eerlijk, ik werd verrast door prachtige voorbeelden waarbij VR daadwerkelijk werd ingezet om de wereld beter te maken. Om echt waarde toe te voegen in het leven van mensen.

Zoals het inzetten van virtual reality voor kinderen met brandwonden. Opnieuw verband aangelegd krijgen doet ontzettend veel pijn. Maar als de kinderen in VR zitten, is er 60 tot 70 procent pijnvermindering geconstateerd. Omdat de kinderen daadwerkelijk in een spel zitten en er zo in opgaan, voelen ze hun eigen pijn minder.

Als je veel reist voor werk, is het een uitkomst als je op afstand jouw kind elke avond een boek voor kunt lezen alsof je naast hem zit.

En wat dacht je van Expedia. Zij maakten voor zieke kinderen in een ziekenhuis een aangepaste ruimte waarin het kind een mooie plek op de wereld kon kiezen waar hij graag heen zou willen. Het is een livestream van een Expedia-medewerker met het kind. Zij maakten zo een transitie van de fysieke naar de virtuele wereld.

Hero-content creëren met VR

VR heeft acht bijzondere eigenschappen om concepten te verrijken: rondkijken, transitie, aangepast, sociaal, zintuigelijke ervaring, intens, interactie en verplaatsen. Elk van deze eigenschappen is toe te passen, afhankelijk van de boodschap, het inzicht en het middel.

Vanuit contentmarketingoogpunt vertel ik vaak dat bedrijven meer zouden moeten investeren in guerilla-pr. Dat je zulke onverwachte en bijzondere dingen doet voor je doelgroep, dat ze het waard vinden om het verhaal enthousiast te delen. De zogenaamde hero-content. Daar kun je VR perfect voor gebruiken. Zo vind ik het voorbeeld van Old Irish briljant. Je krijgt een bril op om Ierland te ervaren. En terwijl je daar zo staat, wordt er een complete kroeg om je heen gebouwd. Zij maken de bestemming van VR ter plekke werkelijkheid.

En hoe slim is het van Marriott Hotels om pasgetrouwde stellen die het stadhuis uit komen, in een telefooncel met een VR-bril te zetten om alvast een virtuele huwelijksreis te maken? Allemaal bestemmingen waar Marriott toevallig hotels heeft staan.

Zinderende ervaringen

AR en VR zijn momenteel voornamelijk visueel georiënteerd. Maar als je echt indruk wilt maken en een beleving wilt creëren, moet je meerdere zintuigen prikkelen. Haptische feedback wordt bijvoorbeeld steeds vaker toegepast om de ervaring een intenser gevoel te geven. Sommige controllers trillen al om een actie te stimuleren in een spel. Straks krijg je via een VR-handschoen daadwerkelijk het gevoel van aanraking als je ergens naar reikt.

Belangrijk is ook audio. Volgens Big Orange is virtual reality niet compleet zonder de juiste audio, omdat je daarmee het snelst en makkelijkst emotie raakt. En daar gaat het om: zoveel mogelijk zintuigen prikkelen om een maximale beleving te creëren. Er zijn al microfoons waarmee je geluid kunt opnemen zoals mensen geluid horen.

Big Orange produceerde alle audio in de multimedia-app van het Rijksmuseum waarvoor ze 3D binaurale opnamen gebruikten. Moet je je voorstellen dat je naar jouw favoriete schilderij kijkt, daar een verhaal bij hoort en dat je daadwerkelijk vogels van rechts hoort invliegen en links weer wegvliegen, alsof je daar daadwerkelijk staat. En luister ook even naar het te grappige mannetje in je hoofd (wel even een koptelefoon opzetten).

Wat betekent dit voor jou als marketeer? Opletten! Houd deze trend goed in de gaten. Want VR wordt een nieuw kanaal om jouw publiek te bereiken.

Denise Pellinkhof
Expert in personal branding, branding, content & ambassadeurschap bij Joy in Business

Expert in personal branding, branding, content & ambassadeurschap. Ik geloof in de kracht van mensen. In de kracht van hun verhaal. In hoe je bent privé, je ook zou moeten zijn op werk en Vice Versa. Work hard, play hard! Als jij duidelijk kunt uitdragen wie je bent, waar je voor staat en hoe jij anderen kunt helpen, wordt alles een groot speelveld. Door te investeren in persoonlijk contact, te werken vanuit klantbehoefte en je (menselijk) dienstbaar op te stellen, kun je vertrouwen opbouwen. Je trekt de juiste klanten naar je toe. Echt, er zijn zo veel kansen als jij jouw kennis en persoonlijkheid slim weet in te zetten. Ik krijg er energie van mensen en organisaties hierbij te helpen. Om ze te zien groeien en hun expertrol te pakken. Om verhalen te maken die het waard zijn om te delen: inzichtvolle content, waarmee je aantoont de markt en de uitdagingen van klanten te kennen. Mens en organisatie hebben elkaar hierin nodig. Zo simpel is het.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Denise Pellinkhof

    Dag Erik Vos. Bijzonder voorbeeld. Ik moet eerlijk zeggen dat ik aan dat idee nog wel moet wennen hoor. Iets in stand houden wat niet meer is. Maar als het een bepaalde groep mensen helpt, dan vind ik dat natuurlijk prachtig. Er zijn zoveel fantastische ontwikkelingen gaande die ik heel interessant vind. Maar… ik geloof nog altijd in de menselijke emoties passie, empathie en creativiteit. Dank voor jouw bijdrage.


    30 november 2016 om 11:23
    Denise Pellinkhof

    Hi Erik, die film wil ik inderdaad zien. Vind de ontwikkelingen heel bijzonder en wij zullen hier inderdaad ongetwijfeld sneller aan wennen dan we zouden willen of denken. Menselijke emoties kunnen briljant worden gesimuleerd. Maar het woord zegt het al: gesimuleerd, dus niet echt. Nagebootst. Maar wellicht moet ik het inderdaad ervaren. Sta ervoor open hoor… dus blijf maar doorkomen met de voorbeelden!


    30 november 2016 om 14:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!