STIR in zee met combinatie Intomart Gfk en Nedstat

STIR in zee met combinatie Intomart Gfk en Nedstat

Na een pitch van bijna een jaar (zie eerdere artikelen op mediafact), heeft de Stichting Internet Reclame (STIR) dan eindelijk een keuze gemaakt. Voor de levering van continue bereiks- en bezoekers-profielen van Nederlandse websites is gekozen voor de combinatie Intomart GfK en Nedstat.

Onderhandelingen voor het verlenen van het definitieve contract van het internetbereiksonderzoek zijn momenteel in volle gang, aldus de STIR. De partijen willen het onderzoek binnen enkele maanden starten. Eerste rapportages komen naar verwachting dit najaar beschikbaar.

Het door Intomart GfK en Nedstat uit te voeren online bereiksonderzoek maakt gebruik van een speciaal te ontwikkelen technische oplossing, de ?Webmeter?. Deze registreert het surfgedrag binnen een panel via het inloggen op een speciale website. Hiermee is de belangrijkste beperking van gebruikelijk online onderzoek - het niet meten van internetgebruik op het werk en andere locaties ? volgens de STIR opgelost. Doordat de onderzoeksdeelnemers geen software hoeven te downloaden, kan hun surfgedrag gemakkelijk vanaf elke locatie worden gemeten.

Het onderzoek bestaat uit een vast panel van internetbezoekers van minimaal 4.000 deelnemers, binnen enkele jaren uitgroeiend naar 8.000 of meer.

Red: De gekozen oplossing lijkt sterk op de oplossing die ook door andere deelnemers aan de pitch is ingediend. De vraag is dan ook of het verstandig is van de STIR om te kiezen voor deze “Nederlandse” oplossing (in plaats van te kiezen voor een internationale speler die ook de standaard had kunnen uitrollen in het buitenland). Voor een antwoord zullen we moeten wachten tot dit najaar (een jaar later dan oorsponkelijk gepland). Belangrijk(er) is dat er eindelijk een standaard komt!

Bronnen:
http://www.adformatie.nl/
http://www.emerce.nl/

Update 11/2:
Bereiksonderzoek online media binnen enkele maanden realiteit (Nedstat)


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessante discussie op Emerce mbt keuze STIR. Vooral de reactie van ex-commisielid (?) is opvallend:

    "Edouard, in eerste instantie wordt alleen het bezoek aan sites van aangesloten partijen gemeten, hiermee wordt het probleem van de adult-sites omzeild (behalve waar het gaat om adult-channels binnen de sites). Op zich is de oplossing een elegante, mits goed uitgevoerd. Jammer dat het niet hun eigen idee was......"

    Zie verder:
    http://www.emerce.nl/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.