Stel de juiste vragen
Bedrijven doen veel aan marktonderzoek, maar stellen niet altijd de juiste vragen. Onderzoekers van Insight MAS stellen dat je met vier vragen kunt volstaan.
Het idee dat tevreden klanten voor gezonde winsten zorgen, is aantrekkelijk, maar wordt niet gestaafd door sterk empirisch bewijs, stellen David Swaddling en Charles Miller van het bureau Insight MAS. En zo zijn er meer verkeerde percepties. Gevolg: bedrijven vragen consumenten het hemd van het lijf, maar stellen helaas vaak de verkeerde vragen.
Het gaat in wezen om de juiste antwoorden op een viertal vragen:
-
Wat zijn de werkelijke behoeften van de klant?
-
Hoe bevredigen consumenten hun huidige behoeften?
-
Hoe beschouwen en beoordelen consumenten alternatieve oplossingen voor hun vragen en wensen?
-
Hoe belangrijk is dit product of dienst nou feitelijk voor de consument?
Een nuchtere, broodnodige vraag want veel fabrikanten dichten de waarde van hun aanbod voor de consument een veel te grote rol toe.
Bron:
Marketing Management