Steeds minder busjes in de straat

Online verkoop van producten blijft scherp dalen, online boodschappen bestellen blijft populair.

29 september 2022, 14:46 2238 x gelezen

In het eerste half jaar van 2022 kwamen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op 16,1 miljard euro, een groei van 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die groei werd vooral veroorzaakt door een enorme stijging in verkoop van tickets voor evenementen, attractieparken, reizen en vliegtickets. De online aanschaf van tickets is in Q2 bijna verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het blijft spannend óf en hoe e-commerce herstelt van de enorme dip die volgde op twee jaar met zware coronamaatregelen. In die periode van beperkingen, winkelsluitingen en lockdowns groeide thuiswinkelen met dubbele cijfers. Dat het op het oog rustiger wordt met busjes in de straat, wordt niet alleen veroorzaakt door meer efficiëncy bij de vervoerders. De online bestedingen voor producten daalde met -11% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De cijfers zijn afkomstig uit de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, uitgevoerd door GFK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders.

In totaal werden in het eerste half jaar van 2022 168 miljoen aankopen online gedaan. Het aantal verkochte online producten, nam in het eerste halfjaar vergeleken met dezelfde periode in 2021 af met 14 procent. Toch blijven de online bestedingen van producten met 5,3 miljard euro boven het pre-coronaniveau, benadrukt algemeen directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org: ‘Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.’

Ook opvallend: Het gebruik van de smartphone voor online winkelen blijft groeien. Eén op de drie online aankopen werd in het eerste half jaar van 2022 gedaan via een smartphone. De smartphone wordt het meest gebruikt voor de categorieën Food/Nearfood, Tickets voor Attracties & Evenementen en Kleding. De desktop/laptop blijft met 51% het belangrijkste device voor het doen van online aankopen, maar dit belang neemt ieder half jaar een paar procentpunten af (4 procentpunten ten opzichte van vorig jaar). Net als voorgaande jaren werd het merendeel afgerekend met iDEAL (70%), gevolgd door creditcards (8%). In de eerste helft van 2022 zijn meer aankopen via de smartphone met iDEAL afgerekend (72% versus 68% in de eerste helft van 2021). Dat komt volgens de onderzoekers met name door het toegenomen gebruik van iDEAL in het segment Food/Nearfood.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!