Statische data tot leven laten komen met Silk

3 oktober 2013, 13:59

Hoe statische data en informatie eenvoudig interactief gemaakt en gevisualiseerd kan worden

De Britse krant The Guardian had het dit jaar over de verschuiving van big data naar small data. Waarbij het in mijn optiek met name draait om het tot leven laten komen van data en data daadwerkelijk relevante informatie op gaat leveren voor bedrijven (en hopelijk daarmee ook voor klanten van bedrijven). De Amsterdamse startup Silk maakt van data business en wil een bijdrage leveren aan een datagedreven wereld en een beter gestructureerde online wereld. In 2012 kreeg Silk een investering ($1.6 miljoen) van NEA en Atomico. Silk wil daarmee in volle vaart vooruit om internetgebruikers te helpen bij het, op een gestructureerde wijze, verzamelen, sorteren en visualiseren van data en (rijke) informatie online.

Ik heb Salar al Khafaji, mede-oprichter van Silk, ontmoet op The Next Web Conference. Zijn enthousiasme over zijn idee en startup heeft mij destijds aangestoken, waardoor ik Silk op een afstand ben blijven volgen. Silk is ondertussen al een tijdje publiek beschikbaar en onlangs sprak ik Salar, waarbij hij in het gesprek zijn visie en insights deelde over Silk en hun toekomst. In dit artikel daarom in de vorm van een q&a meer over het idee achter Silk, wat het probeert op te lossen en waarom het relevant is voor marketingprofessionals in Nederland.

Wat doet Silk?

Wie regelmatig informatie online moet vergelijken en daarbij verschillende vensters in een internetbrowser open heeft staan, weet hoe lastig en tijdrovend het kan zijn om daarmee goed inzicht te krijgen. Silk geeft je als app op het web de oplossing om in enkele seconden data te filteren en te visualiseren. Voor wie nog niet bekend is met Silk geeft de onderstaande video (een meer recente video kon ik niet vinden) in enkele minuten direct een inzicht in de mogelijkheden.

Maar nog meer tot de verbeelding spreken wat mij betreft de toepassingen van Silk die live staan zoals bijvoorbeeld:

Hoe ben je op het idee gekomen om Silk te beginnen?

De ideeën achter Silk zijn ontstaan door onze interesse in de wereld achter het “semantische web” en gerelateerde concepten over gestructureerde data en “linked open data“. Er is altijd al veel interessant onderzoek gedaan naar deze onderwerpen en de potentie is enorm (van vergelijkbare schaal als het web zelf). Onze vraag was dus: waarom loopt de adoptie van al deze technologieën zo achter?

Het idee achter Silk is dat we veel van deze concepten hebben gebruikt als basis, maar ze voor de gebruiker verbergen. We bieden simpelweg een gebruiksvriendelijk product aan dat praktische problemen oplost. De gebruiker bouwt door het gebruik op de achtergrond ondertussen aan een meer gestructureerd web.

Waar heb je je inspiratie vandaan gehaald?

De luxe van het werken in de wereld van (internet)technologie is dat er geen gebrek aan inspiratie is. Overal om mij heen zijn inspirerende mensen (van onderzoekers tot entrepreneurs) te vinden. De voor mij inspirerende mensen hebben een grote visie, zijn bereid om risico’s te nemen en hebben de wereld ook een stuk(je) geavanceerder gemaakt. Voorbeelden van voor mij insipirerende mensen zijn Tim Berners Lee (bedenker van World Wide Web) of Marc Andreessen (o.a. oprichter van Netscape, eerste commerciële webbrowser).

De Silk-site van Fast Moving Targets met een collectie van Nederlandse startups.

Welk probleem lost Silk op?

Silk is speciaal gemaakt als applicatie waarmee mensen online direct in hun browser eenvoudig een website over een afgebakend onderwerp kunnen maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een site met restaurantrecensies, films in een bepaalde genre of een overzicht van moderne architecten. Op het internet gebruiken mensen tot op heden nog vaak een blog. Helaas is een blog echter niet optimaal ingericht om informatie te vergelijken en makkelijk te doorzoeken. Bij het maken van een Silk-site worden onze gebruikers gestimuleerd om structuur in hun inhoud aan te brengen, waarna ze vervolgens eenvoudig vergelijkingen en visualisaties van die inhoud op hun site kunnen plaatsen. Bezoekers van deze site kunnen op basis van de informatie ook zelf filters en selecties maken en gebruikmaken van de beschi

Wat is er vernieuwend aan Silk?

Zodra iemand een goed gevulde Silk-site heeft, is het heel makkelijk om verschillende voorstellingen van die gegevens op de site te laten zien. Dit maakt het mogelijk om snel vragen te beantwoorden met de gegevens, tot nieuwe inzichten te komen en deze resultaten te publiceren en delen met anderen.

Hoe werkt Silk?

Bij het maken van een Silk-site kun je op iedere pagina belangrijke informatie markeren. Bij een site over platenzaken zullen dit bijvoorbeeld het muziekgenre, openingstijden en locatie zijn. Hierna kun je visualisaties op de homepage plaatsen die deze informatie gebruiken, zoals een kaartje van Amsterdam met platenzaken. De eigenaar van de site en de bezoekers van de site kunnen deze visualisaties aanpassen. Zo kan je een kaart weergeven met platenzaken die op zondag open zijn en soulmuziek aanbieden, om binnen dit voorbeeld een verduidelijking te geven.

Visualisatie van verongelukte fietsende kinderen in het verkeer (bron: http://accidents.silkapp.com/)

Wat is het businessmodel van Silk?

Voor besloten Silk-sites (die binnen teams in organisaties gebruikt kunnen worden) zal een maandelijkse abonnement gelden. Ook is het mogelijk om tegen betaling een Silk-site op een eigen domein te hosten. In de toekomst zijn we van plan om extra betaalde functionaliteit aan te gaan bieden, zoals speciale thema’s voor Silk-sites en extra informatie in de vorm van statistieken (analytics).

Waarom is Silk relevant voor marketeers in Nederland?

Slik maakt verzamelingen van gegevens inzichtelijk, wat voor marketeers natuurlijk erg handig is. Verschillende marketeers hebben Silk al gebruikt om analyses van groeicijfers te presenteren, om collega’s van campagnes op de hoogte te houden met een besloten Silk-site of om portfolio’s of kennis te delen op een meer gestructureerde wijze. Daarbij is Silk ook een nieuw contentplatform dat interessant voor marketeers kan zijn om informatie aan het grote publiek te publiceren.

Wat is je ambitie met Silk?

Net zoals WordPress (of eerder Blogger) uit het niets een concept als “bloggen” tot een groot fenomeen heeft gemaakt, hopen wij dat we met Silk het idee van gestructureerde collectie van data en informatie populair kunnen maken. Men is het al gewend om dit op het web terug te vinden – denk aan sites zoals Funda of IMDb – maar de ambitie is dat iedereen dit soort informatie, van de medewerkers van een bedrijf tot de wijncollectie van een liefhebber, op deze wijze gepubliceerd wordt. Daarom kan iedereen gratis zijn data en informatie ontsluiten met Silk.

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

2 Reacties

    Jolante van Hemert

    Hee Silk, (relatief) lang geleden een account op aangemaakt en ik wist zowaar mijn wachtwoord nog. Ik ga er weer eens induiken dus thx voor het reminden!


    3 oktober 2013 om 20:12
    oTAhlhMqGQ

    home page tramadol 50mg generic for ultram – tramadol used get high


    16 oktober 2013 om 13:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!