Startpagina hoopt op regen

Startpagina hoopt op regen

Bij mooi weer verliest Startpagina, de grootste website van Nederland, bij iedere graad temperatuurstijging ongeveer 1% van haar bezoekers. Dat blijkt uit een onderzoek van het Econometrisch Instituut van de Erasmus Universiteit Rotterdam naar de samenhang tussen Startpagina-gebruik en de weersomstandigheden.

Zo komt ook naar voren dat Startpagina bezoekers wint bij neerslag. Iedere millimeter regen levert de website 0,36% extra bezoekers op. Dagelijks wordt www.startpagina.nl gemiddeld 2,3 miljoen keer bezocht.

Bert Wiggers, directeur van Startpagina: “We wisten natuurlijk wel dat we in een weergevoelige branche zitten, maar nu weten we precies h?e gevoelig. Zo blijkt uit het onderzoek bijvoorbeeld dat bij extreme neerslag, 25 millimeter of meer, het bezoekersaantal met maar liefst 9% stijgt. Hoewel ik zelf natuurlijk ook van zon houd, hoop ik zakelijk gezien dus op een zomer met op gezette tijden een behoorlijk regenbuitje.”

Het onderzoek van de Erasmus Universiteit is uitgevoerd door econometrist Rene Segers. Behalve naar weersinvloeden, is gekeken naar de invloed van feestdagen en schoolvakanties op de bezoekersaantallen van Startpagina. Zeker de feestdagen blijken grote invloed te hebben op de hoeveelheid mensen die de website bezoekt. Zo mag Startpagina op grond van het onderzoek verwachten dat het bezoekersaantal de komende Koninginnedag 24% lager is dan op een gemiddelde dag. Tenzij het regent natuurlijk.

De volledige tekst van het onderzoek is hier te downloaden:
http://www.ilsemedia.nl/static/startpagina.pdf


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.