Spotify: 15 miljoen gebruikers, waarvan 4 miljoen betalend

Spotify: 15 miljoen gebruikers, waarvan 4 miljoen betalend

Het bestand aan betalende Spotify gebruikers is het afgelopen half jaar met een 1 miljoen gegroeid. Waar de streaming muziekdienst in januari dit jaar nog 3 miljoen mensen betaalde luisteraars rapporteerde, is dit sindsdien opgelopen tot 4 miljoen betalende abonnees. Dat maakte Spotify bekend tijdens 'Global Business Summit on Creative Content' in Londen.

Ken Parks, Chief Content Officer van Spotify, liet weten dat Spotify totaal 15 miljoen actieve gebruikers heeft. In januari waren dat er nog 12,5 miljoen. Driekwart van de Spotify luisteraars heeft dus geen betaald abonnement, en moet het doen met reclame en een luistertijdlimiet. 

Internationale expansie

De groei heeft Spotify vooral te danken aan de lancering van de dienst in de Verenigde Staten. Sinds de zomer van vorig jaar kunnen Amerikanen gebruik maken van de Zweedse muziekdienst, waarin momenteel zo’n 15 miljoen nummers te vinden zijn. 

Goed of slecht?

De vraag die rest is, is deze groei goed, of zat er meer in?

4 miljoen betalende gebruikers op 15 miljoen gebruikers totaal klinkt enorm goed, in termen van conversie. Anderzijds is Amerika natuurlijk een enorme markt. Veel mensen vragen zich nog altijd af hoe sustainable het verdienmodel van Spotify is. De licentiekosten liegen er niet om, en de vraag is of schaalvoordelen dit gaan oplossen.

De cijfers die bekend zijn is dat Spotify het afgelopen jaar 60 miljoen dollar verlies draaide. De muziekdienst verwacht dit jaar $889 miljoen dollar om te zetten, maar wel meer verlies te draaien. Volgens CEO Daniel Ek is dit voorlopig prima, gezien de omzetstijging: 

"No, the question of when we'll show a profit actually feels irrelevant. Our focus is entirely on growth. It is priority one, two, three, four and five. But of course we expect that in the long run to make profit. We know we are making money on each new user we get, whether it's a free user or paying. Therefore, all user growth positive for us."

Afbeelding: Johan Larsson (cc)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • Wat zijn de alternatieven, hoe goed zijn die en hoe staat het met de businessontwikkeling/inkomsten/groei in gebruik van die alternatieven? Als je die analyse maakt, moet je kunnen voorspellen of Spotify het gaat redden.

    Betaal zelf met heel veel plezier 9 euro per maand.

    geplaatst op
  • Sinds ik spotify heb, heb ik amper nog muziek gedownload dus artiesten verdienen er meer aan dan normaal. 5 euro per maand is ook zeer goedkoop om zonder gezeik heel veel muziek te kunnen luisteren.

    geplaatst op
  • Enekle maanden geleden een inside view gekregen van kleine bevriende producer. Per beluisterde track in Spotify verdient hij 0,005555556$.

    Voor hen is Itunes momenteel nog het best verdiende model. Spotify is leuk voor de gebruikers en de artiesten met zééér veel airplay erop, maar voor de kleinere artiesten is het net goed om er 1 brood mee te kunnen kopen op het einde van de maand.

    http://www.dailybits.be/item/real-life-spotify-inside-view/

    geplaatst op
  • Dank Herman, erg interessant!

    Ik betaal zelf ook elke maand de 10euro om alle features van Spotify goed te kunnen gebruiken. Ik heb gemerkt dat ik daardoor al erg lang niet meer het idee heb gehad om muziek te gaan downloaden. Daarnaast merk ik ook dat ik door het vele luisteren van mijn afspeellijsten ook meer CD's ga kopen.

    Best leuk!

    Remco

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.