Spotify: 15 miljoen gebruikers, waarvan 4 miljoen betalend

1 augustus 2012, 07:28

Het bestand aan betalende Spotify gebruikers is het afgelopen half jaar met een 1 miljoen gegroeid. Waar de streaming muziekdienst in januari dit jaar nog 3 miljoen mensen betaalde luisteraars rapporteerde, is dit sindsdien opgelopen tot 4 miljoen betalende abonnees. Dat maakte Spotify bekend tijdens 'Global Business Summit on Creative Content' in Londen.

Ken Parks, Chief Content Officer van Spotify, liet weten dat Spotify totaal 15 miljoen actieve gebruikers heeft. In januari waren dat er nog 12,5 miljoen. Driekwart van de Spotify luisteraars heeft dus geen betaald abonnement, en moet het doen met reclame en een luistertijdlimiet.

Internationale expansie

De groei heeft Spotify vooral te danken aan de lancering van de dienst in de Verenigde Staten. Sinds de zomer van vorig jaar kunnen Amerikanen gebruik maken van de Zweedse muziekdienst, waarin momenteel zo’n 15 miljoen nummers te vinden zijn.

Goed of slecht?

De vraag die rest is, is deze groei goed, of zat er meer in?

4 miljoen betalende gebruikers op 15 miljoen gebruikers totaal klinkt enorm goed, in termen van conversie. Anderzijds is Amerika natuurlijk een enorme markt. Veel mensen vragen zich nog altijd af hoe sustainable het verdienmodel van Spotify is. De licentiekosten liegen er niet om, en de vraag is of schaalvoordelen dit gaan oplossen.

De cijfers die bekend zijn is dat Spotify het afgelopen jaar 60 miljoen dollar verlies draaide. De muziekdienst verwacht dit jaar $889 miljoen dollar om te zetten, maar wel meer verlies te draaien. Volgens CEO Daniel Ek is dit voorlopig prima, gezien de omzetstijging:

“No, the question of when we'll show a profit actually feels irrelevant. Our focus is entirely on growth. It is priority one, two, three, four and five. But of course we expect that in the long run to make profit. We know we are making money on each new user we get, whether it's a free user or paying. Therefore, all user growth positive for us.”

Afbeelding: Johan Larsson (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Matthijs

    Wat zijn de alternatieven, hoe goed zijn die en hoe staat het met de businessontwikkeling/inkomsten/groei in gebruik van die alternatieven? Als je die analyse maakt, moet je kunnen voorspellen of Spotify het gaat redden.

    Betaal zelf met heel veel plezier 9 euro per maand.


    1 augustus 2012 om 08:55
    GZ

    Sinds ik spotify heb, heb ik amper nog muziek gedownload dus artiesten verdienen er meer aan dan normaal. 5 euro per maand is ook zeer goedkoop om zonder gezeik heel veel muziek te kunnen luisteren.


    1 augustus 2012 om 10:08
    Remco de Vries

    Dank Herman, erg interessant!

    Ik betaal zelf ook elke maand de 10euro om alle features van Spotify goed te kunnen gebruiken. Ik heb gemerkt dat ik daardoor al erg lang niet meer het idee heb gehad om muziek te gaan downloaden. Daarnaast merk ik ook dat ik door het vele luisteren van mijn afspeellijsten ook meer CD’s ga kopen.

    Best leuk!

    Remco


    5 augustus 2012 om 12:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!