SpinAwards, Media Plaza en DDMA lanceren SpinAwardsMonitor
De stichting SpinAwards en Media Plaza, in samenwerking met de branchevereniging DDMA, lanceren binnenkort de SpinAwardsMonitor. ‘Breedband maakt ook nieuwe vormen van interactieve marketing mogelijk. Innovatieve marketingcampagnes lieten zien in welke richting online marketing zich ontwikkelt. Om daar nog beter inzicht in te krijgen wordt de Monitor gelanceerd’, schrijft Wim van Rooijen, directeur Media Plaza in de nieuwsbrief van MP.
De monitor moet elke zes maanden helderheid geven over de huidige en toekomstige trends en ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketingcommunicatie in Nederland. Onduidelijkheid over de opbrengsten is momenteel nog (te) vaak de reden om niet in deze marketingvorm te investeren, denken de initiatiefnemers. Een gemiste kans want door de snelle groei van breedband wordt interactieve marketing steeds belangrijker. Er nu mee aan de slag gaan is een doeltreffende manier om de aandacht van nieuwe klanten te krijgen.
Online advertising is in Nederland het afgelopen kwartaal, in vergelijking met een jaar daarvoor, verdubbeld naar zestien miljoen euro. En daar zijn de zoekmachine-inkomsten van Google en Overture nog niet bij opgeteld. Het Interactive Advertising Bureau Nederland verwacht een zeer goed online reclamejaar. Deze stijging is niet alleen aan Nederland voorbehouden. Het onderzoeksbureau eMarketer voorziet dat in de VS dit jaar voor ruim 8,4 miljard dollar aan online reclame wordt uitgegeven.
Deze omzetstijging hangt nauw samen met gebruik van breedband. Uit een onlangs verschenen onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat Europa tegen het einde van dit jaar ruim 33 miljoen breedbandaansluitingen zal hebben. Nederland, met ruim twee miljoen aansluitingen, neemt achter koploper Belgi? de tweede positie in. Breedbandgebruikers zijn langer online en kunnen advertentievormen met animaties, video en geluid eenvoudig bekijken. Hierdoor kan de aanbieder zich beter profileren. Steeds meer reclamebureaus worden zich hiervan bewust en geven een grotere prioriteit aan interactieve marketing.
Bron:
Nieuwsbrief Media Plaza