Je bekijkt een artikel van
Teamleader
partner
Speel in op de volgende stap van het mkb [infographic] #adv
Weten waar jouw b2b-doelgroep de komende twaalf maanden mee bezig is? Wij zochten het voor je uit. Doe er je voordeel mee!
Bovenstaande resultaten zijn gebaseerd op een onderzoek dat Teamleader uitvoerde onder meer dan 200 ondernemers samen met onafhankelijk onderzoeksbureau iVox.
Top 10 opvallende zaken
- Vijf op de tien ondernemers weet niet wat hun vervolgstap is, maar 10 procent heeft een perfect beeld van de volgende stap en 13 procent een concreet idee.
- Digitalisering heeft een grote invloed gehad op ondernemingen en waar ze vandaag staan: IT-minded ondernemers denken vaker aan de toekomst en hun volgende stap en richten zich meer op het aannemen van extra personeel dan bedrijven waar IT niet hoog in het vaandel staat.
- Ondernemers denken net zo lief tijdens een wandeling als aan hun bureau aan de volgende stap die ze willen zetten.
- Tekort aan financiële middelen (29%), te groot risico (26%) en te weinig tijd (24%) weerhoudt ondernemers ervan de volgende stap te zetten. Jonge ondernemers (<39) geven aan dat zij de volgende stap niet kunnen zetten, omdat ze de juiste kennis missen.
- Het gaat goed met het mkb: extra personeel aannemen staat in de top 3 van te nemen stappen de komende twaalf maanden. Op 1 staat het lanceren van nieuwe producten of diensten en op 2 de digitalisering van werkprocessen.
- Eenderde van de ondernemers heeft bijzonder veel vertrouwen in de slaagkansen van de grote stappen die zij willen zetten. De meerderheid (52%) is iets voorzichtiger en geeft de slaagkans een score 7 of 8.
- De meeste ondernemers vinden het belangrijk om advies in te winnen wanneer zij een grote stap willen zetten. Dit doen zij niet perse bij een externe adviseur (33%), maar liever bij hun levenspartner (78%).
- Ondernemers bereiden grote stappen voornamelijk voor door de financiële implicaties ervan te berekenen, scenario’s uit te denken, intern hierover te communiceren en een projectplanning te maken.
- Bijna de helft van de ondernemers geeft aan de huidige positie van het bedrijf te willen behouden, omdat het ‘goed is zoals het is’. Hierbij is er wel een duidelijk verschil tussen jongere en oudere ondernemers. Slechts een kwart van de ondernemers onder de veertig wil zijn positie behouden t.o.v. 56% van de oudere garde.
- Grote veranderingen, zoals een nieuwe merkidentiteit en een nieuwe geografische markt betreden, staan laag op de agenda.
Waarom doen we dit?
Teamleader biedt het mkb een complete softwareoplossing voor CRM, projectmanagement en facturatie. Onze tagline is ‘Work Smarter’: we willen het mkb helpen slimmer en efficiënter te ondernemen om meer tijd vrij te maken voor wat écht telt.
Ga naar worksmarter.teamleader.eu en vul je eigen tijdcapsule in! Wij zullen je tijdig herinneren om je voornemens waar te maken.