Somnox-slaaprobot wil 100 miljoen mensen helpen met slapen

10 maart 2021, 10:00

Interview met Julian Jagtenberg, oprichter van Somnox

Mensen die slecht slapen is van alle tijden. Piekeren en stress zijn belangrijke oorzaken. En oplossingen lijken eenvoudig voorhanden: ‘s avonds geen koffie drinken, alcohol laten staan, niet te laat eten en vooral veel bewegen, bij voorkeur in de buitenlucht. Maar lang niet iedereen is hiermee geholpen. De Somnox-slaaprobot krijgt wel een belangrijk deel van de gebruikers in slaap: 73 procent van de gebruikers een significante verbetering van het slapen zien.

“De slaaprobot is een soort knuffelbare boon die je vasthoudt, die ademhaling simuleert. Door die ademhaling te vertragen kunnen we mensen die gestrest en angstig zijn terugkrijgen in slaap, zonder dat daar een pilletje voor nodig is. We doen dat ondertussen succesvol in binnen- en buitenland en inmiddels hebben we al 8.000 mensen kunnen helpen aan een betere nachtrust”, aldus oprichter Julian Jagtenberg. In 2017 wist het bedrijf dat toen ook in Top Names te gast was met een crowdfundingcampagne geld op te halen, inmiddels is een investeerder aan boord en is er in samenwerking met Auping een productielijn opgezet. In Dragon’s Den haalde het bedrijf in 2021 2 miljoen euro tegen 10 procent aandelen op.

Aanhouder wint

Somnox werkt samen met wetenschappers van Erasmus MC en een universiteit in Miami, om de effectiviteit van de vinding aan te tonen. “We merken wel vaak dat er sceptisch naar ons wordt gekeken omdat we naast een wetenschappelijke ook een commerciële doelstelling hebben. Die twee gaan niet goed samen, merken wij.” Maar de aanhouder wint. Ook de certificering van het product was een lange weg. “We hebben veel moeite moeten doen om het door de certificatie te krijgen, dat is uiteindelijk gelukt.”

Vervolgens was het product klaar om te verschepen. Via de CES is Las Vegas wist Somnox een internationaal podium te verwerven. Het product werd in talloze kranten en tijdschriften besproken en Jagtenberg mocht aanschuiven in een goed bekeken Amerikaanse ochtendshow. “Dat alles heeft voor enorm veel tractie gezorgd. We lagen daarna opeens in echte fysieke winkels. Een droom die werkelijkheid wordt. En de verhalen die we terugkeren waren helemaal fantastisch. Mensen die vertellen dat ze eindelijk weer slapen. Dat is waanzinnig.”

“Mensen die vertellen dat ze eindelijk weer slapen. Dat is waanzinnig”

De robot blijkt ook te werken bij groepen waar hij niet direct voor bedoeld is. “Ouderen met dementie of gehandicapten. Maar ook ouders met kinderen die slecht slapen. Dus heel veel vraag van doelgroepen die we niet voor ogen hadden. We kijken nu hoe we slim kunnen inspelen op die vraag en voor hen iets specifieks kunnen ontwikkelen.”

Groot probleem in verzorgingstehuis

In tehuizen wordt vaak naar de slaapmedicatie gegrepen wanneer slapen niet lukt. Een andere oplossing zou welkom zijn. “Ik hoop dat wij met onze vindingen rust kunnen brengen. Het huidige product helpt al goed bij mensen met Alzheimer. Daar was het aanvankelijk niet voor bedoeld of voor ontworpen. Maar het is zo ontstaan. Die doelgroep heeft het omarmd. Daar klinkt een schreeuw om hulp. Er is een enorme toestroom van mensen met alzheimer en dementie, dus we moeten gewoon oplossingen komen. En slapeloosheid is een heel groot onderdeel van het probleem in het verzorgingstehuis en het is mooi om te zien dat we daar nu al, ook al is het er niet voor bedoeld, toch al welimpact kunnen maken.”

Luisterend naar Jagtenberg zou je de indruk kunnen krijgen dat het allemaal makkelijk is gegaan, maar niets is minder waar. De ontwikkeling van hardware is kostbaar en vergt een lange ademen veel doorzettingsvermogen. Door de winkelsluitingen dankzij corona viel 60 procent van de omzet weg. Door meer op online te focussen gaat het inmiddels weer goed. “Sinds begin dit jaar zien we een enorme toename van de vraag. Dus we verwachten medio dit jaar de cashflow positief te draaien en de investering te hebben terugverdiend, dus de zwarte cijfers te kunnen laten zien. In combinatie met nieuwe proposities die we later dit jaar hopelijk kunnen laten zien. Door de avondklok zie je dat de stress en de angst en de slapeloosheid alleen maar groter is geworden, waarmee onze noodzaak groot is.”

“Je moet ook gaan kijken naar het geven van slaaples op de basisschool”

Over een jaar hoopt Somnoxsleep 50.000 gebruikers te hebben. “Het doel is uiteindelijk om 100 miljoen mensen kunnen helpen slapen in 2030. Daarmee bedoel ik niet dat we zoveel producten hebben verkocht. Laat dat duidelijk zijn. Om slapeloosheid de wereld uit te helpen is technologie alleen niet het antwoord. Je moet ook gaan kijken naar het geven van slaaples op de basisschool, naast gymles en de schijf van vijf. Je moet het als werkgever verbieden dat mensen om 23.00 nog hun mail checken. Dus wij zullen ons als merk met dat soort zaken gaan bemoeien om zo tot die impact van 100 miljoen te kunnen komen. Dat betekent dus niet alleen maar producten verkopen en geld verdienen.”

Kijk hier naar het hele interview met Julian Jagtenberg:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!