Sociale media worden gevoelig

5 februari 2014, 10:29

Technologie geeft sociale media een ‘intimate touch’

Technologie is een extensie van de mens. Sinds oudsher versterkt, verbetert en vervangt technologie de mens. Technologie heeft om deze reden ons leven ingrijpend veranderd. De wijze waarop we leven en werken, maar ook hoe we onderling communiceren en met elkaar omgaan. Smartphones en sociale media hebben ons dichter bij elkaar gebracht. Hypersociaal, maar tegelijkertijd ook minder mens. Het lijkt alsof we het gevoel voor de ander zijn kwijtgeraakt. Samenzijn is een zeldzaamheid. Zo dichtbij, maar toch ook zo ver weg.

Technologie verbroedert en verwijdert

De gedachte dat technologie mensen aan de ene kant verbroedert, maar aan de andere kant verwijdert, is niet nieuw. Sherry Turkle, professor in ‘social studies of science and technology‘ aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), heeft een compleet boek, ‘Alone Together: Why We Expect More from Technology and Less from Each Other‘, aan deze paradox gewijd – collegablogger Tristan Lavender schreef er gisteren al over.

En ook Sergey Brin, mede-oprichter van Google, is eenzelfde mening toegedaan. In een onverwacht optreden op TED vertelde hij dat technologie emasculeert:

You’re actually socially isolating yourself with your phone. I feel like it’s kind of emasculating”.

Nu zijn we nog slaaf van de technologie, voortdurend wordt onze aandacht versplinterd, we worden er volgens auteur Nicholas Carr zelfs dom van – lees ook mijn rapport ‘De Zwarte Kant van Sociale Media‘. Wat we dus nodig hebben, is technologie die beter aansluit op de natuurlijke interface van de mens. Die nog letterlijk en figuurlijk dichter op de huid gaat zitten. Een uiterst intieme relatie met ons aangaat, opdat technologie als een onzichtbaar vriendje (zie de film ‘Her‘) op de achtergrond ons met raad en daad bijstaat. Ons op de wenken bedient en daarbij de menselijk maat niet uit het oog verliest.

Technologie met een ‘intimate touch’

Het Nederlandse bedrijf Kiiroo is in dit gat gedoken. Zij bieden een sociaal netwerk waarbij niet alleen de twee zintuigen ‘horen’ en ‘zien’ worden geadresseerd, maar ook het derde zintuig ‘voelen’ komt aan zijn trekken. Het is een combinatie van sociale media met intimate touch. Het is ‘Facebook Touch‘ of ‘de nieuwe Tinder’.

Zowel voor de man als voor de vrouw hebben zij een apparaat ontwikkeld dat in staat is om de lusten te bevredigen. Het mooie aan deze apparatuur is dat ze gesynchroniseerd zijn. Wat de vrouw voelt, ervaart de man ook. Dit ‘voelen’ kan realtime of later in de tijd. Zogenaamde ‘voelgesprekken’ kunnen namelijk opgenomen worden met ‘voeldata’ en later afgespeeld worden samen met video en geluid. Het ‘voelen’ kan één-op-één zijn, maar het kan ook één-op-meerdere personen zijn.

Het is intimiteit over afstand, waarbij technologie een handje helpt. Via het crowdfunding-platform Indiegogo probeert Kiiroo geld te verzamelen voor de realisatie van dit project. Gemiddeld wordt er per seconde zo’n vijf dollar uitgegeven aan erotische online content. Er is dus een markt voor.

In 2013 publiceerde Gartner het rapport “Hype cycle for Emerging Technologies 2013”, waarin geconcludeerd werd dat de relatie tussen mens en machine door de snelle opkomst van nieuwe technologieën compleet geherdefineerd wordt. Kiiroo is een uitstekend voorbeeld van deze verschuiving. In plaats van kille, afstandelijke technologie laat Kiirroo een toekomstige wereld zien waarin technologie verbind en intimiseert.

Vraag is alleen of jij open staat voor zo’n toekomst?

Empathic computing

Meer weten over de mogelijkheden van (wearable) technologie? Lees dan het rapport “Empathic Computing” dat ik samen met mijn collega Thomas van Manen schreef.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!