Social Networking 2.0

Social Networking 2.0

Nu werkelijk iedereen aan het social networken is geslagen, is het interessant te kijken wat al deze nieuwe online-vrienden ons hebben gebracht en waar ze ons gaan brengen. Niet nog meer varianten om je profiel te pimpen, maar open source initiatieven: de toekomst van Social Networking.

De basis is simpel. Bied een website waarop bezoekers een profiel kunnen aanmaken en zorg dat de gebruikers van de verschillende profielen elkaar kunnen toevoegen aan een vriendenlijst. Helemaal leuk wordt het natuurlijk als de gebruikers hun profiel kunnen pimpen (of: personaliseren in niet-hype taal), al dan niet door middel van foto’s en video’s, en berichtjes bij elkaar kunnen achterlaten.

Hartstikke interessant om extra functies aan te hangen. Alumni-verenigingen, studieverenigingen, werkgevers, fans en gelijkgestemden vinden elkaar steeds eenvoudiger in onder het netwerk hangende subgroepen, we kunnen ons profiel steeds mooier pimpen en we kunnen steeds makkerlijker vrienden toevoegen. Maar zit daar de werkelijke innovatie?

Gebaseerd op de insights dat mensen a) graag sociale contacten aangaan b) zich graag uiten (zie ook Trendwatching.com – Generation C) en dat c) informatie persoonlijk, anticipated en relevant moet zijn, zijn sociale netwerken nog lang niet uitgebouwd en zien we nu pas een fractie van de mogelijkheden.

Veel wordt verwacht van eventuele initiatieven die ontspringen vanuit Microsoft/MSN, dat voor een eventueel nieuwe grote Social Networking tool (want, met alle respect, MSN spaces is dat nog steeds niet op een fatsoenlijk niveau) kan staan op de schouder van de instant messenger gigant MSN.

De ontwikkelingen van de huidige bestaande tools lijken op dit moment echter enkel gericht op het vergroten van de content, om zo de drempel om over te stappen naar een concurrent zo groot mogelijk te maken. Want wie wil er overstappen naar een andere Social Networking tool als je daarmee jaren aan opgebouwde vrienden, posts en foto’s verliest? Zoals Chris DeWolfe van MySpace zei: “They’ve spent weeks, if not months writing about their lives and sharing with old friends on the site. Switching costs are extremely high.

Hyves’ laatste update bracht ons bijvoorbeeld een op trefwoorden en ratings gebaseerde, video/image portal, die wat doet denken aan een beperkte versie van Flickr/YouTube. Hoe meer content de gebruikers genereren, hoe kleiner de kans dat ze overstappen naar een nieuw platform, waar de hele vriendenkring weer opnieuw opgebouwd moet worden.

Kortom, de systemen zijn volledig locked-in. En dat is dan weer zoooo Web 1.0. Open source initiatieven zijn de drijvers achter de nieuwe ontwikkelingsgolf van de Social Networking tools.

Paradepaardje is het People Aggregator concept van Marc Cantor (o.a. de oprichter van Macromedia en nu druk met BroadbandMechanics):”

With PeopleAggregator - you can go to a web site, join a network, click a button and spawn off your OWN network - or download some code and set up your own spawning, meta-network installation - that you control.

Kortom, makkelijk lid worden van een Social Network en data uitwisselen, maar, beter nog, je eigen Social Network starten, bijvoorbeeld voor de familie of voor je vereniging. En data (posts, images, video’s én vrienden) is enorm eenvoudig universeel uitwisselbaar. Bedenk de oneindige mogelijkheden: je universele online reputatie wordt met elke stap die je zet online steviger en vaster omlijnd en het wordt dan ook erg makkelijk om op basis van een opgebouwde reputatie vertrouwelijke data of andere zaken uit te wisselen. Voor de puristen: People Aggregator is niet volledig open source (voor commercieel gebruik moet betaald worden). Red Hat Linux’ Mugshot is dat wel. Beluister de podcast met Marc Canter, waarin hij het concept van People Aggregator uiteen zet, op de site van ZDNET.

Eerder al werd overigens een dergelijke ontwikkeling geschetst op een presentatie door Dick Hardt van SXIP op OSCON (een must-see, niet alleen door de inhoud, maar zeker ook door de Lessig-iaanse vorm).

Open Source, universele uitwisselbaarheid en je eigen Social Network. Dames en heren van Hyves, binnenkort bij jullie?


Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Helemaal eens met de visie van Marc Cantor en gelijkgestemden vwb social networks. Jammer dat het allemaal nog te technisch (lees: complex) is om het ook daadwerkelijk universeel uitwisselbaar te maken. Verwacht er veel van in de toekomst!

    People Aggregator is toch wel open source of heb ik ergens iets over het hoofd gezien?

    Vwb de presentatie van Dick Hardt, inderdaad de moeite waard zoals ook al eerder is aangegeven!

    geplaatst op
  • Weet niet of het allemaal zo complex wordt. Hij schets ook een hosted versie waar je gratis je eigen netwerk kunt starten. Ik zie dit als serieus alternatief voor een CRM-systeem ook bijvoorbeeld.

    Cantor maakt zelf aan alle onduidelijk een eind :)

    Kwart miljoen views van Dick Hardt: http://sxip.com/newsitem-identity_2.0_video_seen_almost_quarter_million

    geplaatst op
  • Lees het nu inderdaad ook op Cantor's blog ;-)

    geplaatst op
  • Joepie weer een 2.0, de nieuwe wonderterm.

    geplaatst op
  • Het begint inderdaad wel heel erg te worden; ik zal maar niet zeggen wat de titel was van Dick Hardt's presentatie. Identity 2.0 ;-)

    geplaatst op
  • Cantor heeft het alweer over 3.0 :)
    En het schijnt dat 2.0 alweer uit 1999 stamt (via)

    geplaatst op
  • Ik zag het tot mijn grote schrik al in de link in Polle's reactie staan ;-)

    geplaatst op
  • nah, die PeopleAggregator lijkt me vooral iets dat gemaakt is op basis van wat theoretische ideeën, gewoon om wat mogelijkheden te bewijzen. Een demonstratie van een manier waarop het allemaal zou kunnen, meer niet.

    Die locked-in situatie zal hiermee niet veranderen. PeopleAggregator tracht het allemaal te unificeren maar in de praktijk is het allicht alweer één extra community systeem erbij. Gewone internetmensen die genoeg hebben aan bestaande communities zullen geen interesse hebben voor PeopleAggregator, en mensen die het wel volop gebruiken zullen geen interesse hebben voor bijkomende andere communities

    geplaatst op
  • De lock-in wordt ditmaal vanuit de gebruiker zelf gecreerd, niet perse vanuit de organisatie of dienst. Het is dus misschien wel een vrijwillige lock-in, waar mensen niet per definitie ontevreden mee hoeven te zijn. Een lock-in hoeft dan ook niet per definitie slecht te zijn, terwijl de term in mijn ogen wel altijd een negatieve bijklank heeft.

    Er worden door dergelijke initiatieven natuurlijk wel weer talloze online profielen en communities gecreerd, waar je overal een eigen identiteit op na kan houden. Ik geloof dat de term Identity 2.0 ook slaat op een initiatief die streeft naar één uniek en universeel profiel op Internet. Zie ook http://identity20.com/. Daarin zou mijns inziens ook een kracht zitten: in verschillende sociale netwerken kunnen opereren onder hetzelfde profiel, zodat je overal en altijd herkenbaar bent.

    geplaatst op
  • Open source is niet gelijk aan 'universele uitwisselbaarheid', je kunt prima een gesloten social network starten welke niet gebaseerd is op open standaarden maar wel gebruik maakt van open source software. Of andersom. Marc promoot met zijn PeopleAggregator het gebruiken van open standaarden op het gebied van social networking. Dat maakt uitwisselbaarheid/compatibiliteit wel mogelijk. Het is dus ook niet weer een extra community 'systeem' erbij zoals Timdc zegt.

    geplaatst op
  • Martin, Identity 2.0 heeft niet als doel om één uniek en universeel profiel op Internet te hebben. Het gaat meer om het managen van jouw identiteit(en) in het algemeen (specifiek op het web) om op die manier veiliigheid op internet beter te kunnen garanderen.

    Microsoft's Kim Cameron is een van de belangrijkste personen in het realiseren van die visie, lees met name ook zijn whitepapers over 'Laws of Identity' en 'The Identity Metasystem'.

    http://www.identityblog.com/

    geplaatst op
  • persoonlijk bewustzijn en groepsbewustzijn : persoonlijke identiteit en groepsidentiteit.
    wanneer en hoe worden de laatste van de paren beschouwd en geimplementeerd?
    zijn er al voorbeelden?

    of wordt dit identity 3.0?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.