Social media in B2B-marketing

De 4de editie van het B2B Goes Social-symposium op Nyenrode

Social media in B2B-marketing

Het internet heeft de manier waarop klanten met hun leveranciers omgaan voorgoed veranderd. Het heeft het marketingmanagement zodanig getransformeerd dat traditionele strategieën zijn verouderd. De traditionele aanpak van de marketingstrategie is niet meer duurzaam. Vandaag de dag verbinden de klanten met het bedrijf op een manier die fundamenteel verschilt van de traditionele aanpak en via communicatiekanalen waarover een bedrijf geen controle heeft. De veranderingen in B2B-marketingmanagement zijn niet incrementeel, maar fundamenteel. Dit betekent dat van de hele organisatie een verandering wordt gevraagd. Vele B2B-bedrijven hebben social media inmiddels omarmd en gaan er de komende tijd nog intiemer mee worden. Het omarmen van social media vraagt om discipline en, in veel gevallen, moed - de moeilijkste stap is de eerste.

Er is veel behoefte aan zowel wetenschappelijke als praktische kennis over de onlineaanpak. Ondanks dat wij tegenwoordig toegang hebben tot vele informatiebronnen, blijft het een lastige zoektocht naar de informatie die het verschil zal maken en die tegelijkertijd ook betaalbaar is. Vooral binnen de B2B-omgeving. 

Op dinsdagavond 11 Juni vindt de IV-de editie van het B2B Goes Social Symposium plaats, hét social media-symposium voor B2B-professionals die op zoek zijn naar de combinatie van wetenschappelijke en praktische kennis over online business.

Sprekers

Martijn van der Zee – Senior Vice President E-Commerce bij Air France KLM

Martijn is bij Air France KLM verantwoordelijk voor alle e-commerce-gerelateerde zaken. Het bedrijf heeft in de afgelopen jaren een online strategie ontwikkeld  en geïmplementeerd waar veel bedrijven inspiratie uit kunnen putten. Denk aan de campagnes als ‘KLM Surprise’, ‘KLM Fans’, ‘Personal Space’, ‘Dream Destinations’, ‘Latino’ en vele andere. Niet alleen B2C, maar ook B2B bedrijven kunnen veel leren van de ervaring die Air France KLM hiermee heeft opgebouwd. Martijn komt vertellen hoe het Management Team de transformatie naar 2.0 voor elkaar heeft gekregen, hoe de business strategie van Air France KLM naar de E-Commerce strategie is vertaald, welke metrics er worden gebruikt en waar de marketingafdeling op afgerekend wordt. Kortom, zaken die zowel voor B2B als voor B2C bedrijven hetzelfde dienen te zijn.

Fergus Gloster – Managing Director EMEA bij Marketo

Fergus is verantwoordelijk voor alle Europese activiteiten van Marketo, een van de grootste aanbieders van marketing automation software in de wereld. Hiervoor was Fergus de oprichter van SalesForce.com’s activiteiten in Europa en vervolgens Senior Vice President Corporate Sales van het bedrijf. Vanuit zijn functie als Managing director van Marketo EMEA gaat Fergus licht werpen op het belang en de mogelijkheden van alignment van Sales & Marketing in dit digitale tijdperk. Er zijn vele berichten op social media die verloren gaan en niet worden omgezet naar leads. Marketingsoftware kan helpen de omzet te laten groeien door: de vraag naar producten te vergroten, het lead kwalificatie proces te verbeteren en de follow-up activiteiten te optimaliseren. Je leert hoe content marketing, social media en ‘lead nurturing’ als brandstof kan worden gebruikt voor jouw sales & marketing motor.

Roos van Vugt – Corporate strateeg bij Social Embassy

Als strateeg bij Social Embassy adviseert Roos organisaties als Heineken, Dove, Kluwer en KPMG over de inzet van social media. Zij heeft een hele stevige mening over social media: “Als organisaties of merken niet op social media willen zijn, zeggen ze eigenlijk dat ze de telefoon niet opnemen”. Hiervoor werkte Roos bij Deloitte als Manager social media. Onder haar leiding lanceerde Deloitte diverse innovatieve social campagnes en leerde zij de organisatie om, als een van de eerste, een social company te worden. Roos is een expert als het gaat om het omarmen van social media door grote merken of organisaties. In haar ogen maakt het niet uit of een merk B2B of B2C is, immers zo vindt zij, bij social media draait het om P2P.

Marco Derksen – CEO bij Marketingfacts.nl en Upstream

Marco Derksen is eigenaar van Marketingfacts en oprichter van het strategisch adviesbureau Upstream en heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van technologie, innovatie en media. Hij adviseert en begeleidt organisaties in de verandering naar de nieuwe netwerksamenleving. Marco Derksen is in 2008 onderscheiden met de Coq d’Honneur, een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de communicatiebranche aan personen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt voor het marketingcommunicatievak. Zijn bedrijf heeft vele B2B organisaties aan een online strategie geholpen, waaronder DeliXL, Cito en Radboud. In samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) is Marco bezig met een modelmatige aanpak van social media in B2B. Hij komt zijn ervaring delen en behandelt een aantal inspirerende B2B cases waar bedrijven direct mee aan de slag kunnen.

Katherine Kucherenko - Business strateeg bij ICONS

Als business strateeg en managing partner van ICONS helpt Katherine om online technologieën in te zetten voor het behalen van ondernemingsdoelstellingen. Toen ze met haar onderzoek naar het gebruik van social media in B2B in 2010 aan de Nyenrode Business Universiteit bezig was, waren er nog weinig bedrijven die haar serieus namen. Nu is men er van overtuigd dat social media in B2B juist meer kansen biedt dan in B2C. Maar we zijn inmiddels nog verder in de tijd, dus komen er ook meer dingen om de hoek kijken dan alleen het gebruik van sociale platformen. Zo biedt marketing automation bijvoorbeeld de kans om geluiden op ‘owned’ en ‘earned’ media om te zetten naar leads. De strategische aanpak is het allerbelangrijkste: zorg dat alle activiteiten op social media een positieve bijdrage leveren aan het ondernemingsresultaat.

Alexis van Dam 

De avond zal worden gehost door Alexis. Hij is de oprichter en de voorzitter van de raad van toezicht van de Nyenrode Marketing Society, bestuursvoorzitter van de VCV Nyenrode Marketingcommunicatie Kring, internet strateeg bij Alexida en LiveMindMapper bij Connection of Minds

Kennis, Inspiratie en Netwerkmogelijkheden voor B2B marketing executives

"De wereld is veranderd en de veranderingen gaan alleen maar sneller. Spijtig genoeg gedragen de meeste B2B-marketeers zich als een konijn op de snelweg: zij zien de auto op zich afkomen maar zijn niet in staat om te bewegen; ze laten het gewoon gebeuren. Als je als marketeer de koplampen van de auto niet heel dichtbij wilt hebben, betekent het dat je heel snel in beweging moet komen. Alle marketeers hebben een keuze. Of je gaat veranderen of je blijft stil staan en word je overreden door een auto."

Dit waren de woorden van de CMO van IBM, Ronald Velten, tijdens de tweede editie van B2B Goes Social. In de afgelopen 3 jaar waren honderden B2B-marketeers getuigen van de relevante wetenschappelijke kennis, praktische cases en ispirerende speeches tijdens dit social media-symposium. Tijdens de vierde editie krijgen 300 marketingverantwoordelijken in B2B weer de kans om hun kennis van online business naar een hoger niveau te brengen.

Praktische informatie

Programma:
17.30 - 18.30 Registratie, hapje eten en netweken
18.30 - 20.15 Deel 1
20.15 - 20.45 Netwerkpauze
20.45 - 22.00 Deel 2
22.00 - 00.00 Netwerkborrel in de Nyenrode Zolderbar

Prijs: Value-based-pricing

Locatie: Nyenrode Business Universiteit

Hashtag: #b2bgs

Kun je er niet bij zijn? De presentaties kunnen live worden gevolgd via Slideshark.

Voor meer informatie & aanmelden zie de website van B2B Goes Social.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.