Social Cities: hoe ver zijn we?

8 juni 2012, 11:04

Wat betekent het om een sociale gemeente te zijn?

De laatste tijd krijg ik vaak verzoeken uit mijn netwerk of ik cases ken van gemeenten, die – interactief – social media toepassen. En dan wordt er niet een twitteraccount bedoeld, dat voornamelijk als nieuwsbriefkanon wordt gebruikt en dat amper 10 accounts terugvolgt. Nee, een succesvolle case. Dat blijkt een speld in de hooiberg te zijn?

Ontwikkeling

Ook in gemeenteland wordt de vraag naar inzet van social media steeds groter, net zoals die ook in het bedrijfsleven toeneemt. Maar kun je inwoners van een gemeente vergelijken met klanten van een organisatie? Ik denk van wel. Weliswaar staat uiteindelijk bij de meeste bedrijven omzet centraal, terwijl bij gemeenten dat burgertevredenheid en -betrokkenheid op de eerste plaats lijken te staan. Toch is hier een flinke parallel te trekken. De term “burger” vind ik trouwens niet een hele fijne benaming. Dat ben ik wel eens met Mark Rutte, lees hier zijn speech ´Speech Rutte bij de presentatie van het WRR-rapport 'Vertrouwen in burgers' van 22 mei 2012. Dat etiketje creëert afstand tussen gemeente en inwoner. Maar bij gebrek aan een betere optie, gebruik ik ‘m toch.

In het gemeentelijke circuit, is de burger steeds autonomer, mondiger en neemt steeds meer inititatief. Die transparantie tussen burgers onderling kent een gelijke ontwikkeling als bij consumenten. Tegelijk verandert ook de rol van de overheid. Van een autonoom, gezagsdragend orgaan transformeert een gemeente in een dynamische, participerende en faciliterende partij.

Van burger tot ambassadeur

Fijn, dat die trend ontstaat. Ook gemeenten (en overheden for that matter) worstelen dus met de vraag “hoe nu verder?” Een natuurlijke eerste stap is vaak het ontwikkelen van ambassadeurs. Maar hoe doe je dat? Hoe geef je als gemeente, mondigheid aan je burgers en betrek je die potentieel welwillende burgers bij jouw taak als gemeente tot burgertevredenheid én wen je tegelijkertijd aan jouw eigen veranderende rol? Want natuurlijk wil je als succesvolle gemeenteraad bij de volgende verkiezingen ook weer worden verkozen.

En hoe kan technologie daar een rol in spelen? Sommigen wijken, zoals het Amsterdamse Bos en Lommer geven hier een alvast een werkend voorbeeld. Via @boloboost wordt veel participatie van inwoners gegenereerd.

Ambassadeurs dus. Het toverwoord. Enkele pillars zijn te bedenken in de vorm van webcare, het (laten) ontstaan van burgerinitiatieven, het aanwezig (én actief zijn) op die sociale netwerken. Dat vereist vertrouwen in die burger. Een element waar Rutte het ook al over had in zijn speech. Een voorbeeld hiervan is ook @duurzaam036. In combinatie met een website, waar Almeerse burgers ambassadeurschap kunnen nemen voor een bepaald thema en waarin alle Almeerse burgers hun duurzame ideeën en acties letterlijk zelf op de kaart kunnen zetten.

Bied je burger het kanaal aan waarin hij of zij in is geinteresseerd. Dat kan e-mail zijn. Een buurtkrantje. Een Facebookpagina of een buurtbijeenkomst. Maar laat je dienstverlening dan wel via die verschillende kanalen op elkaar aansluiten.

Pijnpunten

Uiteraard is er ook binnen gemeenten sprake van een strikte hiërarchie. Kijk eens naar het verschil tussen een secretaresse en de wethouder. Hoeveel mondigheid durf je dan vanuit dat werkklimaat aan je burger te geven? De parallel tusen (het grootste gedeelte van) het bedrijfsleven en gemeenten is verbazingwekkend. Ook hier is angst. En gewoonte. Ook al zijn bedrijven weliswaar vaker wat sneller met een “Just do it”-aanpak. Bij gemeenten gaat dat moeizamer. Het maken van fouten is eng, er zal eerst veel politiek draagvlak gevonden moeten worden en de bureaucratische structuur maakt dat er niet makkelijker op.

Er gebeurt nog weinig kennismanagement vanuit de burgers en crowdsourcing wordt mondjesmaat toegepast. De meeste gemeentelijke websites zijn nog dramatisch slecht in informatievoorziening. Wat is eigenlijk het bezoekadres van het stadhuis? Wat heb je nodig voor het vernieuwen van je paspoort? Het beeld van de gemeentelijke afstandelijke moloch blijft zo mooi in stand.

Bij veel gemeenten ontbreekt daarnaast het 360 graden beeld van hun burger. Wie is deze burger? Hoe actief is –ie? Hoe vaak klikt ie door? Hoe vaak participeert ie bij onze FB campagnes? Als je ambassadeurs wilt creeëren, dan moet je ze kennen. Simpel. Dus alhoewel dit lastige zaken zijn, heb ik het idee, dat er wel steeds meer innovators op staan binnen gemeenteland.

Vergeet je eigen medewerkers niet

Tegelijkertijd laten gemeenten (evenals veel organisaties) een prachtige kans onbenut. Intern wandelen er honderden visitekaartjes rond. Van de schoonmaker tot de medewerker Burgerzaken. Welke medewerkers zijn er al actief op de sociale media? Als je die kennis kunt monitoren, kun je daar gebruik van maken. Door die personen extra te stimuleren. En om bijv. te zien hoe effectief trainingen zijn. Hoe actief was men ervoor en hoe actief erna? Hiermee krijg je kennis over je eigen medewerkers. Zodat je van hen je brand advocate kunt maken. Michiel Berger (@michielb) heeft daar een mooie tool voor ontwikkeld, dat nu al bij een aantal grote corporates is ingezet.

In de publicatie ‘Nieuwe media, kans voor dienstverlening en interactie' kun je meer achtergrondinformatie vinden en ook enkele cases. Als je dit een interessante materie vindt, kun je bijv. eens een kijkje nemen op de komende events City Thinklab op 11 juni & Social Cities op 26 juni.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkeling van social cities. Maar ik ben nog benieuwder naar jullie mening en ideeën. Oh ja, als jullie cases willen delen, hoor ik ze (en met mij anderen) graag! Shoot.

Fatima de Vos
Strategy & Branding bij MountainFox BV

MountainFox BV is een multidisciplinair bureau dat marketing bedenkt, ontwerpt en uitvoert. Een eerlijke en soms eigenwijze, maar altijd samenwerkende partner met slechts één doel: een succesvolle propositie neerzetten door een haarscherpe marketing strategie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    fatimadevos

    Ook een mooie case. Bedankt! Heb al een aantal andere cases doorgekregen via verschillende media. Ik zal er een overizht van maken en die tzt hier dan posten.


    9 juni 2012 om 11:57
    fatimadevos

    overzicht, that is..


    9 juni 2012 om 11:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!