Social audio, een dierentuin van ontdekkingen en Clubhouse

29 maart 2021, 13:00

Monkey Talk. Creativiteit, note taking en andere tools. Brand design, social audio via Telegram, live video shopping en personal branding via Clubhouse. Dit en meer in de nieuwe week van Koot.

#1 The Power of You

In ons studieboek Marketingcommunicatie in 14 stappen introduceren Guy van Liemt ik het begrip ‘marketingcommunicatievormen’. Marketingcommunicatie-instrumenten moeten volgens ons nieuwe denkmodel worden vertaald naar middelen door ze te splitsen in marketingcommunicatiedragers (waar wordt de boodschap ontvangen) en marketingcommunicatievormen. Er zijn tien mogelijke vormen waar brand design een van deze tien mogelijke vormen is. Ipsos heeft een white paper over een onderzoek dat is gedaan naar de impact van brand design. Dit onderzoek met de mooie titel The Power of You spreekt hier overigens over distinctive brand assets in plaats van de door ons gebruikte vorm brand design. Deze vormen maken dus deel uit van het merk en hebben een communicatieve functie. Dit zijn bijvoorbeeld assets zoals geluid, kleur, verpakking, merk characters enzovoort. Veel merken gaan ervan uit dat het logo een van de belangrijkste onderdelen is van het brand design. Maar dit onderzoek bewijst dat dit niet juist is. Andere elementen dan het logo zorgen voor een veel grotere connectie. Voor mij het meest opvallendst is de impact van geluid. Het wordt amper toegepast maar heeft de grootste impact op de brand attention.

#2 Voice chats op Telegram

Het gaat nu snel met de introductie van social audio-tools bij de bestaande platforms. Natuurlijk is er naast Clubhouse al Spaces bij Twitter maar sinds deze week is het ook mogelijk om social audio toe te passen via Telegram. Beheerders van kanalen en publieke groepen kunnen nu live spraakchats organiseren. Zij noemen het publieke radio! Het principe is identiek aan Clubhouse. De interface is misschien iets minder strak maar dat heeft waarschijnlijk te maken dat dit spraakkanaal een onderdeel is van de berichtendienst van Telegram. In tegenstelling tot Clubhouse kun je bij Telegram wel alle gesprekken opnemen. Een tweede opvallende optie is dat je bij het binnengaan van een spraakchat in een kanaal de keuze hebt om mee te doen met je persoonlijke account of te verschijnen als een van je kanalen.

Beroemdheden en publieke figuren kunnen dit gebruiken om niet te veel aandacht op hun persoonlijke accounts te vestigen. Volgens Jeroen de Bakker wordt social audio straks gewoon een functionaliteit voor elk platform. En daar zou hij wel eens heel erg gelijk in kunnen krijgen.

#3 What Voice Assistants Trained To Understand Atypical Speech Mean To The Future Of Work

Verschillende grote technologiebedrijven richten zich op het opleiden van stemassistenten om beter tegemoet te komen aan mensen met spraakstoornissen. Maar deze nieuwe generatie spraakherkenning houdt niet op bij de toegankelijkheid van de technologie. Volgens Olivier Blanchard geeft het ook aan dat deze golf van verbeteringen ook op de werkplek een brede impact zullen hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan het elimineren van “Um” “Uh” en andere ongewenste verbale ‘tics’ uit live meeting-transcripties. Het elimineren van gênante en potentieel schadelijke spraak-naar-tekst-transcriptiefouten. Verbetering van de nauwkeurigheid van simultane vertalingen. Mooi om te zien dat bij de verdere ontwikkeling van voice-technologie er dus onverwachte positieve bijeffecten zijn die we dan weer op andere plaatsen zullen gaan gebruiken.

#4 Tech-trends van het Future Today Institute

De rampzalige gebeurtenissen van het afgelopen jaar hebben geleid tot een aanzienlijk aantal nieuwe ontwikkelingen. Het Future Today Institute heeft daarom bijna 500 technologische en wetenschappelijke trends in meerdere bedrijfstakken geanalyseerd. In het veertiende jaarlijkse Tech Trends-rapport hebben zij twaalf afzonderlijke rapporten gepubliceerd en trends gegroepeerd per onderwerp. Een prachtig overzicht van ontwikkelingen in onder andere health, government, privacy, blockchain. Ook voor ons vakgebied is er een deelrapport, ‘New Realities, Synthetic Media, News and Information’. Strategische trends die van invloed zijn voor bedrijven, overheden, onderwijs en media. Mooie vergezichten die noodzakelijk zijn om ook de toekomst te kunnen duiden.

#5 Bambuser

Live video shopping. In voorgaande nieuwsbrieven hebben we al meermalen melding gemaakt van deze snelgroeiende trend, B2C door live video shopping. En als er sprake is van een behoefte zijn er altijd weer ontwikkelaars die hiervoor tools bedenken die zo’n ontwikkeling toegankelijk maken voor bedrijven. Bambuser is een in Zweden ontwikkelde tool die het voor iedereen (merk of persoon) mogelijk maakt om een live video shopping experience te starten.

#6 The Content Exchange

Een nieuw initiatief voor contentmakers! Er is een platform met de mooie naam: The Content Exchange (TCE). Een digitale marktplaats die de uitwisseling van content tussen uitgevers en makers ondersteunt. Makers van content kunnen hier direct in contact komen met gebruikers. Of het nu om video’s, teksten of audiocontent gaat. Niet alleen in Nederland maar ook internationaal. Dus geheel in lijn met de trend van de ‘creator economy’ is dit wel een mooie ontwikkeling. Interessant voor bloggers of podcastmakers in specifieke niches, zoals food, lifestyle of technologie. Dinsdag 6 april komt Joris van Lierop bij mediatalk alles over dit platform vertellen. Aanmelden kan via deze link en is voor iedereen toegankelijk.

#7 Nieuwe Clubhouse-features

Clubhouse presenteerde afgelopen zondag een paar nieuwe features die op korte termijn worden doorgevoerd. Aanpassingen aan de activiteiten-feed van de app, tools om gebruikers meer controle te geven over hun pushmeldingen en de lancering van meer personalisatiefuncties, zoals het tonen een gepersonaliseerde lijst met voorgestelde kamers die verschijnen op het scherm wanneer de app wordt geopend. Het bedrijf heeft ook een aantal andere aankondigingen gedaan, waarvan de meest opvallende zijn plannen om meer tools voor de makers te maken. Het helpt de contentmakers hun eigen publiek voor shows te vergroten en zelfs inkomsten te genereren met evenementen via rechtstreekse betalingen, abonnementen en sponsoring.

#8 Personal branding via Clubhouse

Personal branding via Clubhouse? Iets waar veel gebruikers volgens mij al mee bezig zijn! Maar wil je weten hoe je dat echt heel erg goed kunt doen dan is hier een mooie checklist van Social Media Examiner.

#9 Monkeytalk

Creativiteit. Als je dit woord als zoekopdracht invoert op Google krijg je bijna veertien miljoen resultaten. Zo groot is dit begrip. En laten we eerlijk zijn. Als er ooit een moment is om gebruik te maken van dit talent dat iedereen oneindig tot zijn beschikking heeft dan is het wel nu. Als ik aan creativiteit denk kan ik dat niet doen zonder daarbij te denken aan Irene Koel. Koel is een veel gevraagd spreker over dit onderwerp en heeft als adviseur talloze vooraanstaande organisaties ondersteund in het toepassen van creatieve denkprocessen. Inmiddels deelt ze haar kennis via haar inspirerende website The Zooooo. Maar gelukkig sinds enkele weken ook in audio. De podcast Monkeytalk is een tweewekelijks feestje voor het brein. Inzichten van een Vooraper (je leert namelijk het beste en krijgt vaak zin door na te apen) en de rubriek ‘Een olifant in de kamer’. Geef jezelf de tijd cadeau om je te laten inspireren over creativiteit in deze dierentuin van ontdekkingen.

#10 Notes

Iets dat mij al tijden intrigeert is het fenomeen Notes” . Zeker in relatie met het onderwerp creativiteit spelen notes of notities een belangrijk rol. Dus mocht je mede naar aanleiding van de verhalen van Irene ook je gedachten willen ordenen en ideeën niet zomaar vergeten dan is note taking een handige tool. Dus een paar tips. David Perell over het belang van note taking. Hoe je een second brain kan bouwen volgens tien inzichten. Zeven verschillende manieren van note taking en een nieuwsbrief over creatiever en werken door gebruik te maken van tools.

De week van Koot op Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!