Snelle start bij Albert.nl

Snelle start bij Albert.nl

Snelle start bij Albert.nl

Bij Albert Heijn worstelen ze al jaren met de bonuskaartgegevens (zie ook hier). Veel te veel data en blijkbaar hebben we in Nederland geen slimme database marketeers die daar iets zinnigs voor kunnen verzinnen. Neem nu de recent gelanceerde ‘snelle start’ van Albert.nl. Als je online je bonuskaartnummer invult, krijg je een overzicht van je eigen AH-boodschappenmandje van de afgelopen x weken. Zou de consument daar nu echt op zitten te wachten?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Ik ben bang dat dit averechts werkt.

    Iedereen weet eigenlijk, wellicht diep weggestopt in het brein om het in bepaalde mate te onderdrukken, wel dat er van alles gebeurt met bepaalde gegevens en dat daar weer op ingespeeld kan worden.

    Hoe het hier echter wordt toegepast bezorgt volgens mij veel mensen een Big Brother complex als ze dat nog niet hadden. Met andere woorden: het is te confronterend om te zien dat men precies weet wat je de afgelopen weken gekocht hebt.

    geplaatst op
  • Ja, sluit me bij Kasper aan. Dit zal voor een aantal mensen absoluut een reden zijn om of de Bonuskaart niet te gebruiken of naar een andere winkel te gaan. Het zou anders zijn als er aan de Bonuskaart en dit kant-en-klare boodschappenlijstje iets van een kortingsactie werd gekoppeld - je tikt je bonuskaartnummer in, ziet wat je de afgelopen week gekocht hebt en krijgt op dezelfde webpagina van AH een korting op een product dat je vaak gekocht hebt, bv. door middel van een uitprintbare bon. Dan is het natuurlijk nog steeds confronterend, maar omdat er extra voordeel te halen is zal dan een aantal mensen wel weer over dat bezwaar heen stappen.

    geplaatst op
  • Wat betreft de database marketeers... zij hebben wel goede ideeen maar ja als je een management hebt dat alleen zijn zakken vult en niets geeft om klanten dan gaat het mis he... Voeg er een it afdeling aan toe die alleen met operationele systemen om kan gaan en je hebt een recept die niet werkt.

    Dan staan de database marketeers aan de kant, jammer maar ja

    geplaatst op
  • Typisch gevalletje van "wat de boer niet kent! "Kom op heren van het nieuwe domein, jaren lang roepen we van alles over het aanmaken van profielen en zo. Dit is een eenvoudige wijze van geproflileerde dioenstverlening waar zelfs de koopfrequentie (toiletpapier, koffie) gemeten wordt. Het is een zinvolle start en zou juist op dit log met open armen ontvangen moeten worden, iemand wel eens gedacht aan de volgende stap, het mobiele boodschappenlijstje? De bonuskaart is slechts een middel, de relatie met de klant het doel, AH beschikt over een hele grote loyale kerngroep klanten.

    geplaatst op
  • ik ben er blij mee... kan ik op albert.nl snel mijn vertrouwde boodschappen doen.. goede service albert

    geplaatst op
  • @Albert: hoe lang heeft AH nu de bonuskaart? En wat hebben ze in al die tijd gedaan met die bonuskaartgegevens? In een wanhoopspoging schieten ze af en toe naar links en naar rechts maar geen van deze heeft ook maar iets geraakt. Kijk voor de aardigheid eens naar hetgeen Dunnhumby heeft gedaan bij Tesco in de UK en dan praten we verder over gesegmenteerde (of geprofileerde) dienstverlening.

    @Jansen: je hebt gelijk, ik moet hier niet (alleen) de database marketeers de schuld van geven. Management en IT spelen hierin absoluut ook een belangrijke rol.

    @Gaby: waarom is het een goede service en wat levert het jou op (in tijd, geld, beter aanbod)?

    geplaatst op
  • Marco terugkijken naar wat AH fout heeft gedaan is te makkelijk. De uitganspunten voor dit systeem, en ik BENADRUK, in relatie met mobiele devices is heel erg slim. Dat de overigens wel succesvolle bonuskaart daarbinnen eindelijk een centrale rol gaat spelen is meegenomen. Kan me herinneren dat Coca Cola een jaar of twee terug een database van 500.000 Cola drinkende klantjes door het putje spoelde om ze er niets mee konden. AH heeft het geduld gehad om te zoeken naar onderscheidende crossmedia inzet. Erg interessant.

    geplaatst op
  • @jansen, zelfs al zou je dit operationeel verder uitrollen; volgens mij blijven het teveel gegevens, met een te hoge frequentie van verandering om een schone, bruikbare database over te houden. Ik wee niet in hoeverre hier de baten tegen de kosten zullen opwegen.

    geplaatst op
  • @360, maak je geen zorgen over het proces van listmanagement omtrent de bonuskaart database.
    Dit is prima geregeld en wel dusdanig dat de kosten opwegen tegen de baten. zie ook http://www.dialogamigo.nl/blog/?postid=160

    Het verder ontwikkelen van loyaliteit en baten is zoals Marco al aangaf enorm achter gebleven in vergelijking met Tesco. Het is nu een kortingskaart, juist activiteiten zoals bij Albert.nl maar ook de mogelijkheid om je gegevens omtrent de bonuskaart on-line te muteren ( http://www.ah.nl/klantenservice/bonuskaart/article.jsp?id=1286 ) zijn goede stappen om meer invulling te geven aan een concept waar AH wel in blijft geloven (en volhouden) nl. loyaliteit en het zinvol inzetten van klantdata hiervoor, dit behelst service en opmaat aanbiedingen maar ook initiatieven zoals Vrienden van de Goede Wijn en in het verleden Kroost & Zo en Fijnproevers.

    geplaatst op
  • at> het gaat er niet om wat ik of andere (database) marketeers vinden, maar hoe het door het publiek ontvangen wordt. Wanneer je iets nieuws brengt moet je dat juist voorzichtig brengen en niet de nadruk leggen op 'kijk eens wat we lekker allemaal van je weten'.

    geplaatst op
  • @ marco : ik bestel daar vaak en koop vaak in de winkel.. soms is het erg lastig een product vinden dat ik in de winkel koop en nu ook online wil bestellen.. nu kan ik snel en makkelijk in mijn bonus kaart lijst kijken en hoppa klikken maar

    geplaatst op
  • De consument zal er niet op zitten te wachten, maar het m.i. nou wel typisch iets dat een aardige added feature is. Dikwijls heb je toch een vaste reeks producten die je koopt (bepaalde merken of productsoorten), en die kun je zo snel selecteren. Scheelt een hoop zoekwerk. Tenminste, als je niet elke keer opnieuw je hele bonuskaartcode in moet gaan lopen vullen zoals nu.

    Wat ik me wel afvraag is waarom ze dit wel op de weinig gebruikte Albert.nl introduceren maar niet in de winkel. Zet een pas-scanner bij de ingang neer, als je binnenkomt rag je je bonuskaart - die heb je straks bij de kassa toch nodig - langs dat ding en voila: een minifoldertje met alleen maar relevante aanbiedingen.

    Voor de privacy-gevoeligen onder ons: het systeem blijkt ook te werken met anonieme bonuskaart. Maar goed, voor hen houdt het voordeel daar overigens wel op, omdat Albert.nl verder je hele bestelgeschiedenis tot op productniveau wordt bijhoudt en koppelt aan je persoonsgegevens.

    geplaatst op
  • Albert is een bedrijf wat gevoelloos, harteloos en slecht met zijn personeel omgaat , na 1 klachtenbrief van een klant wordt je gelijk (telefonisch!!!) ontslagen. Ik kan het weten, is mij namelijk overkomen. Dit is zeker normaal in deze tijd er staan genoeg andere werkelozen te trappelen, je bent gewoon een nummer tegenwoordig.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.