SMS nog groeimarkt

19 augustus 2003, 16:57

10% van het SMS-verkeer in Europa bestaat uit diensten die toegevoegde waarde en content bieden, zoals ringtones, quizzen en mobiel chatten. Ondanks de dalende omzet van telefoongesprekken blijft de markt voor mobiele content sterk. Dit blijkt uit onderzoek van Netsize.

Peter Egberts, Country Manager Netsize Nederland, verwacht dat met de komst van hoogwaardige content zoals Java games de inkomstenstromen voor content providers alleen maar verder zullen toenemen. Bovendien stijgt het gebruik van premium SMS als betaalmethode voor dergelijke content. Twee jaar geleden was premium SMS slechts bij een beperkt aantal providers beschikbaar, maar inmiddels bij meer dan 50 Europese operators.

Het Netsize onderzoek toont enorme variaties in premium SMS-tarieven, technische specificaties en de voorwaarden die gesteld worden door de verschillende Europese operators. “De kansen liggen er, de infrastructuur is aanwezig en mobiele gebruikers hebben bewezen bereid te zijn voor content te betalen,” voegt Egberts toe. “Het is voor een content provider die de Europese markt wil betreden echter wel belangrijk de afzonderlijke reguleringen en gewoontes van elk land te kennen. Zo is bijvoorbeeld het hoogste premium SMS-tarief in Finland ruim 20,00 Euro terwijl het in Nederland slechts 5,00 Euro is. Het is dus belangrijk dat diensten niet alleen op de lokale taal zijn afgestemd, maar ook op het complete spectrum van tarieven.”

Netsize is een Europese aanbieder van mobiele oplossingen en entertainment.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!