Slimmer zoeken met Query Operators

Slimmer zoeken met Query Operators

Henk schrijft dat “De gemiddelde Nederlander per jaar meer dan 18 uur het spoor on-line bijster” is. Misschien komt dat deels doordat veel mensen niet precies weten hoe ze goed kunnen zoeken. Ask Jeeves en Ilse helpen de zoeker door bij het zoekresultaat ook gerelateerde zoekopdrachten te laten zien. Bij Ilse heet dat associatief zoeken, Ask noemt het Zoom.

Verder zijn de Query Operators niet bij het grote publiek bekend. Door middel van Query Operators kun je…

bijvoorbeeld alleen binnen een bepaalde website zoeken (site:), zoeken op een bepaald woord in de URL (inurl:), of naar een bepaald bestandstype (filetype:). Door dit slim te gebruiken kun je vaak sneller vinden wat je zoekt. Om de gemiddelde Nederlander wat tijd te besparen kan het dus geen kwaad te vertellen dat MSN net een aantal nieuwe operators heeft. Google en Yahoo! hebben ze ook.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • het zou niet gek zijn als elke zoekmachine een leuke zoekcursus aanbiedt die je wekelijks in je e-mail krijgt. Het zou het herhaalbezoek alleen maar ten goede komen, omdat je daarmee een intensief contact aangaat met de gebruiker.

    Je zorgt als V&D of Bijenkorf toch ook dat je uitlegt waar het restaurant te vinden is (door middel van bewegwijzering): dat levert immers geld op. Google en de zijnen zouden er goed aan doen om uit te leggen hoe ze werken: dat levert veel gerichtere zoekopdrachten op en heeft volgens mij ook een positief effect op de clicks op AdWords. Kortom: een simpele cursus, waarbij ze beginnen met het gebruik van de aanhalingstekens voor gerichtere zoektermen en eindigen met uitgebreidere zoekfuncties (zoals Remi hierboven beschrijft).

    Ik zou me opgeven in elk geval! Ondanks dat ik al een redelijk goede zoeker ben vind ik het altijd prettig om nog sneller te vinden. Ik ga immers niet naar Google om een lekker potje te struinen (daar ga ik wel voor naar de uitverkoop in de stad) maar om te vinden wat ik zoek.

    geplaatst op
  • Ik denk dat je met een cursus alleen de mensen bereikt die zelf op zoek gaan naar dit soort informatie. Die zullen trouwens uiteindelijk waarschijnlijk terecht komen bij Google’s Help bij zoeken, Yahoo! Help of MSN help. Daarmee missen ze een groot deel van hun doelgroep. Veel slimmer lijkt me de manier van Ilse en Ask Jeeves.

    Zoek je in Ask naar de Beatles dan hebben ze zo'n beetje alles wat je zou kunnen bedoelen op het scherm gezet. Zo kun je eenvoudig je zoekopdracht verfijnen (Narrow your search) of juist verbreden (Expand Your Search) en zijn de links naar Beatles foto’s, producten en de encyclopedie opgenomen. Hierdoor leert de zoeker slimmer met zoektermen om te gaan (narrow en expand) en maakt hij/zij kennis met bijvoorbeeld picture search.

    Dat laatste doet Google trouwens ook af en toe. Soms verschijnen ineens de eerste drie resultaten uit image search boven het ‘gewone’ zoekresultaat.

    geplaatst op
  • In het artikel op computeridee een aardig overzicht van waar men het snelste een antwoord vindt op een vraag. In Nederland geeft maar liefst 85% van de ondervraagden aan dat dat op internet is. Gevolgd door naslagwerk (3%), partner (3%) en vader (2%).

    Opmerkelijk dat in Noorwegen vader maar liefst 11% scoort!?

    geplaatst op
  • Een Franse zoekmachine, genaamd KartOO (http://www.kartoo.com) biedt deze mogelijkheid al geruime tijd. De zoekmachine toont de resultaten zoals het menselijk brein werkt. Het lijkt qua vormgeving veel op Mindmapping programma´s zoals bijvoorbeeld Mindgenius van Gael en wordt door KartOO visual display interface genoemd. In plaats van 15 miljoen hits krijg je een mindmap te zien waar je verder kunt doordrillen naar de gewenste onderwerpen. Heel wat prettiger om mee te werken dan bijvoorbeeld Google of andere standaard zoekmachines.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.