Slimmer zoeken met Query Operators

26 juni 2005, 20:01

Henk schrijft dat “De gemiddelde Nederlander per jaar meer dan 18 uur het spoor on-line bijster” is. Misschien komt dat deels doordat veel mensen niet precies weten hoe ze goed kunnen zoeken. Ask Jeeves en Ilse helpen de zoeker door bij het zoekresultaat ook gerelateerde zoekopdrachten te laten zien. Bij Ilse heet dat associatief zoeken, Ask noemt het Zoom.

Verder zijn de Query Operators niet bij het grote publiek bekend. Door middel van Query Operators kun je…

bijvoorbeeld alleen binnen een bepaalde website zoeken (site:), zoeken op een bepaald woord in de URL (inurl:), of naar een bepaald bestandstype (filetype:). Door dit slim te gebruiken kun je vaak sneller vinden wat je zoekt. Om de gemiddelde Nederlander wat tijd te besparen kan het dus geen kwaad te vertellen dat MSN net een aantal nieuwe operators heeft. Google en Yahoo! hebben ze ook.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Karlijn

    het zou niet gek zijn als elke zoekmachine een leuke zoekcursus aanbiedt die je wekelijks in je e-mail krijgt. Het zou het herhaalbezoek alleen maar ten goede komen, omdat je daarmee een intensief contact aangaat met de gebruiker.

    Je zorgt als V&D of Bijenkorf toch ook dat je uitlegt waar het restaurant te vinden is (door middel van bewegwijzering): dat levert immers geld op. Google en de zijnen zouden er goed aan doen om uit te leggen hoe ze werken: dat levert veel gerichtere zoekopdrachten op en heeft volgens mij ook een positief effect op de clicks op AdWords. Kortom: een simpele cursus, waarbij ze beginnen met het gebruik van de aanhalingstekens voor gerichtere zoektermen en eindigen met uitgebreidere zoekfuncties (zoals Remi hierboven beschrijft).

    Ik zou me opgeven in elk geval! Ondanks dat ik al een redelijk goede zoeker ben vind ik het altijd prettig om nog sneller te vinden. Ik ga immers niet naar Google om een lekker potje te struinen (daar ga ik wel voor naar de uitverkoop in de stad) maar om te vinden wat ik zoek.


    26 juni 2005 om 20:10
    Michiel Verheij

    Een Franse zoekmachine, genaamd KartOO (www.kartoo.com) biedt deze mogelijkheid al geruime tijd. De zoekmachine toont de resultaten zoals het menselijk brein werkt. Het lijkt qua vormgeving veel op Mindmapping programma´s zoals bijvoorbeeld Mindgenius van Gael en wordt door KartOO visual display interface genoemd. In plaats van 15 miljoen hits krijg je een mindmap te zien waar je verder kunt doordrillen naar de gewenste onderwerpen. Heel wat prettiger om mee te werken dan bijvoorbeeld Google of andere standaard zoekmachines.


    27 juni 2005 om 12:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!