Shockeren werkt (nog steeds)
Shockerende reclame is allang niet ongewoon meer. Sinds de dagen van Benetton zijn er heel wat campagnes geweest die heftige reacties opriepen. Voor reclame met niet-commerciele doeleinden blijkt deze reclame-aanpak uitstekend te werken.
In een tijd waarin de consument dagelijks met zo?n 3000 reclame-uitingen wordt geconfronteerd, is het een hele kunst op te vallen. Sommige adverteerders kiezen voor een shockaanpak. Ze zoeken de grenzen op van wat toegestaan is of gaan er bewust overheen, want dan weten ze zeker dat ze gezien worden.
Tot nu toe is er weinig bekend over de effectiviteit van deze benadering. Bij een Amerikaans onderzoek naar de reacties op een anti-aids campagne die het gebruik van condooms moet promoten, kregen respondenten drie advertenties voorgelegd. De eerste gaf informatie over aids, de tweede wees op het gevaar van voortijdig overlijden en de derde hanteerde de shock-benadering. Boven een foto van een stel dat elkaar omarmt staat de tekst ?don?t be a f..ing idiot?. De laatste advertentie viel niet alleen meer op, maar bracht ook de boodschap beter over. De vrees dat het shockeffect ertoe leidt dat het publiek de inhoud niet oppikt, ging in dit geval niet op. Het is natuurlijk de vraag of we deze conclusie mogen doortrekken naar commerciele campagnes. Daarbij is ook de mate waarin reclame shockeert van belang. Bij reclame die echt over de grenzen van de gangbare normen gaat, zullen de reacties ongetwijfeld heftiger zijn dan bij deze advertentie. Het neemt allemaal niet weg dat er alle reden lijkt voor adverteerders om niet t? voorzichtig te zijn. Blijkbaar zijn er heel wat consumenten die er wel van houden om af en toe geshockeerd te worden.
Bron:
Journal of Advertising Research
Via:
Goedzo. Shockeren maar! Schud de ingeslapen mens maar wakker.
Hoi Robin, heb je een vrije dag en eindelijk mijn weblog ontdekt? 🙂
Vwb deze discussie: shockeren in het geval van aids, honger, milieu, etc. is prima. De vraag is of je ook moet shockeren om dagelijkse produkten als wasmiddel, auto of shampoo onder de aandacht wilt brengen. Waar ligt de grens?
eeps!
als laatstejaarsstudente schrijf ik een scriptie over shockerende reclame ! wie mij kan helpen of informatie in overvloed heeft gelieve mij dan te contacteren!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!