Sharing is caring kent z’n grenzen

14 april 2014, 07:59

Tips om meer te halen uit acties via social media

Acties via social media zijn er dagelijks en werken goed om gebruikers op een platform iets te laten doen. Het activeert en betrekt gebruikers en zorgt voor meer zichtbaarheid van een merk. “Sharing is caring” is iets wat iemand al snel roept bij het plaatsen van informatie in de hoop deze te verspreiden onder eigen vrienden/volgers. Bedrijven en merken die acties via social media doen, kunnen in mijn optiek ook het principe van sharing is caring krachtig inzetten, maar er zijn grenzen…

Drempels opwerpen in acties via digitale media

Vier jaar geleden had Vroege Vogel een campagne voor Sinterklaas bedacht waarbij Twitter-gebruikers eenvoudig de schoen op Twitter konden ‘zetten’. Een foto van je schoen op Twitter te plaatsen, voorzien van de hashtag #Durftezetten, was voldoende om deel te nemen. Alle schoenen werden vervolgens op de website van Vroege Vogel weergegeven en mensen die iets in de schoen wilden krijgen, hoefden alleen maar @VroegeVogel te volgen. Een eenvoudig idee dat binnen een paar uur leidde tot een trending topic op Twitter die dag.

Onderaan dit artikel op Marketingfacts destijds, kwam ook een reactie van iemand van Expert.nl die zich afvroeg of we de aantallen zouden halen die zij destijds hadden behaald met een schoenzetcampagne op de eigen website. Onze insteek was echter om een actualiteit als Sinterklaas te verbinden aan Twitter als platform. De focus hierbij lag op het zo dicht mogelijk bij Twitter-gebruikers komen en de actie naar ze toe te brengen in plaats van Twitter te gebruiken om mensen naar een eigen site te halen voor een actie.

Van de week kwam ik op Instagram een actie tegen van Yelp Rotterdam die mij deed denken aan hetzelfde principe. De actie bestond uit het taggen van een foto op Instagram met de hashtag #yelpstagram010 en vervolgens de foto uploaden naar een speciale Yelp-pagina. Een voorbeeld van de aankondiging is hieronder te zien:

Een zoekopdracht op Instagram levert meer dan 1.900 resultaten op, wat indrukwekkend overkomt. Maar waarom de Yelp-pagina in het leven is geroepen, is mij onduidelijk en voelt als een onnodige opgeworpen drempel. Net als bij Expert destijds is het belang van een organisatie om mensen naar een site te halen en content te uploaden duidelijk, maar anno nu moet dat met de technische mogelijkheden toch eenvoudiger kunnen (zie de tips), of een verkiezing op Instagram geheel via Instagram laten verlopen, zoals Instagramers Holland dat doet met de onderstaande actie.

Op basis van bovenstaande voorbeelden een aantal lessen die volgens mij praktisch toepasbaar zijn voor marketing- en communicatieprofessionals, ondernemers en andere mensen die acties willen doen via social media.

Acties via social media optimaliseren

  1. Breng de actie zo dicht mogelijk bij het voorkeurskanaal van je doelgroep. Simpel gezegd, ga je mensen via Instagram verleiden om iets te doen, vraag ze dan niet om naar een ander kanaal te gaan, maar probeer zoveel mogelijk binnen het gekozen kanaal te doen.
  2. Verdiep je in de technische mogelijkheden om het gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken. Instagram heeft een API waarmee het eenvoudig mogelijk is om alle foto’s met een hashtag ‘op te halen’ en de resultaten vervolgens op een andere website weer te geven.
  3. Als sharing ook echt caring is, laat dan zien dat je ook echt (ver)zorgt. Het uploaden van foto’s op Yelp kan een prima functie hebben, maar laat dan mensen bijvoorbeeld ook stemmen en stemmers verzamelen, zodat ze invloed hebben op de uitslag. De boodschap is nu dat de jury die op Instagram zit niet op basis van Instagram een jury-oordeel kan vellen, waar anderen op het kanaal dat wel regelmatig doen.
  4. Laat de techniek geen negatieve effecten veroorzaken. De positieve waarde van een actie voor gebruikers is nu voldoende aan bod gekomen. Een aandachtspunt daarnaast is hoe de techniek van het web werkt. Google heeft de foto’s op Instagram al geïndexeerd en zal de content op de pagina van Yelp als duplicate content zien, waardoor dit een slechte waardering bij Google oplevert van de Yelp-site vanuit zoekmachinemarketing-perspectief.

Welke tips heb jij om nog meer drempels te verlagen?

Ayman is digitaal Strateeg die betekenisvolle digitale verbindingen tussen bedrijven en klanten creëert. Ayman helpt bedrijven om meer waarde voor klanten te creëren met digitale middelen, de relatie met klanten te verstevigen en nieuwe inzichten op te doen. Als digitaal strateeg zet hij digitale (en sociale) media om in digitale waarde, digitale ervaringen en sociale business. In opdracht voor kleine en grote organisaties ontwikkelt Ayman digitale concepten, geeft advies en trainingen op het op het snijvlak van marketing & communicatie en internet & nieuwe media. Daarnaast heeft hij een aantal eigen initiatieven opgericht, zoals de Nederlandse Social Media Academie (NSMA).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief