Share of search als voorspeller van je marktaandeel

19 oktober 2020, 09:55

De toekomst van audio, wat doe je als je stopt met je juwelierswinkel en heeft share of search voorspellende waarde? Dit en nog veel meer in deze update van het Nieuws van de Week.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Voorspeller van sales- en marktaandeel

Het zijn voor velen inmiddels bekende namen: Les Binet en Peter Field. Recent heeft Les Binet nieuw onderzoek gepresenteerd dat voor iedere marketeer meer dan de moeite waard is. Hij introduceert een nieuwe ‘metric’. Share of search (SOS). Dus naast share of voice (SOV) en al die andere ‘shares’ is er nu ook de share of search. Waarom is dat nu interessant? Onderzoek wijst uit dat SOS een snelle, goedkope en voorspellende metric is die zowel korte- als langetermijnadvertentie-effecten kan meten. Sterker nog, Binet toont aan dat een zichtbare daling in share of search gevolgd wordt door eenzelfde daling in het marktaandeel zes maanden later. Met andere woorden, de voorspellende kracht geeft zelfs tijd en ruimte om daar actie op te ondernemen. Kijk vooral naar de presentatie van dit onderzoek waarin Binet je zelf meeneemt in zijn bevindingen.

2. The Present Future of Audio

Uit de stal van a16z komt deze week weer een hele interessante podcast over de toekomst van audio. In een interview gaan de Gustav Söderström, Chief R&D Officer van Spotify, en Connie Chan, a16z General Partner, op ontdekkingstocht naar de mogelijke varianten waarin audio een belangrijke rol zou kunnen gaan spelen. Twee zaken vielen mij op. De eerste: augmented audio, dat is als live-audio wordt gewijzigd en/of verbeterd door computer-gegenereerde sensorische input. Dit gebeurt door een andere laag informatie of media bovenop een input-feed te plaatsen. Als tweede viel mij op een mix tussen podcasting en muziek-playlist. De maker maakt dan als het ware zijn eigen radioshow gebruikmakend van de muziek van Spotify en de audiostream van een podcast. De conclusie is dat er nog veel staat te gebeuren binnen dit domein.

3. Google Search-updates

Het was weer eens tijd voor een behoorlijke update van Google Search. En die is er nu dus ook. In een uitgebreide, zeer strak geproduceerde video van een half uur worden alle nieuwe features gepresenteerd en besproken (de introducties beginnen op minuut 14.30). De leukste? Je kunt straks tegen je Google Assistant een muzieknummer neuriën waarvan je titel niet meer weet en hopelijk komt de assistent dan met het goede antwoord. Een andere handige nieuwe functie is een integratie met verschillende gegevensbronnen, die voorheen alleen beschikbaar waren als onderdeel van Google’s Open Data Commons. Als je nu vragen stelt over zoiets als ‘werk in Amsterdam’, wordt de kenniskaart van Google geactiveerd en worden grafieken met deze gegevens direct op de pagina met zoekresultaten weergegeven. Dit en nog veel meer vind je terug in dit verhaal of in de video die je op deze pagina kunt vinden.

4. Instagram Guide

Weer een handig overzicht als je meer wilt weten (of toepassen) over de Instagram Features: Stories, Feed, IGTV of Reels. In een handige tutorial met voorbeelden worden deze feature besproken en toegelicht.

5. Zoom sales meets AI

Ik snap dat efficiency een belangrijk onderdeel is van de business. Dus in tijden van een lockdown (zwaar of licht) zijn het maken van fysieke salesafspraken even niet mogelijk. Dat heeft tot gevolg dat gesprekken worden verplaatst naar een online tool zoals de bekende videostreamingdiensten. Dit heeft weer tot gevolg dat deze gesprekken kunnen worden geanalyseerd door een AI-toepassing om te ontdekken of er verbeteringen mogelijk zijn. In dit verhaal van Wired gaan ze dieper in op de materie. Dit roept dan wel de vraag op wat de volgende stappen gaan worden. Geconditioneerde verkopers? Misschien wel efficiënt maar of het gewenst is…?

6. The best Content Marketing examples of 2020

Dertig heerlijke contentmarketingcases. Nu eens niet uit de hoek van de usual suspects maar van bedrijven uit alle mogelijke hoeken van business. Laat je vooral inspireren door de vertalingen van het probleem in oplossingen. Wel een beetje een hoog ‘wij van WC-eend’-gehalte maar daarom niet minder interessant.

7. Prof G

Professor Scott Galloway. De prof die er persoonlijk voor gezorgd heeft dat WeWork zijn IPO moest cancellen. In zijn wekelijkse podcast (aanrader) gaat hij in gesprek met Sinan Aral, professor of management, IT, marketing, en data science aan het MIT, over de invloed van social media. Het is eigenlijk een beetje een vervolg op de Netflix-documentaire ‘The Social Dilemma’. Sinan Aral heeft net een boek gepubliceerd met de titel ‘The Hype Machine: How Social Media Disrupts Our Elections, Our Economy, and Our Health–and How We Must Adapt’. Een gesprek dat meer dan de moeite waard is en wellicht een aanzet om ook het boek te kopen. Het geeft nog maar eens aan dat antwoorden niet zo eenduidig zijn als ze lijken maar dat alertheid geen overbodige luxe is. Doet mij denken aan de uitspraak van Jaron Lanier: “We cannot have a society where when two people wish to communicate, the only way it can happen is if it’s financed by a third person who wishes to manipulate them.”

8. Aggregators versus Integrators

Prachtig inzichten van Ben Thompson. Zijn blog is weer een mooie analyse over het verschil tussen een ‘aggregator’ (zoals Facebook, Google) en een ‘integrator’, in dit geval Disney. “Aggregators seek to serve the maximum number of consumers. Integrators seek to monetize consumers to the maximum extent”.

9. Treasure Hunt

Creativiteit is overal, ook in covid-19-tijden. Deze Amerikaanse juwelier besluit te stoppen met zijn winkeltje. In plaats van een opheffingsuitverkoop verstopt hij samen met zijn vrouw alles dat er nog in de winkel staat te en maakt er een Treasure Hunt van. Briljant. Hier voor de snelheid een videoverslag van een nieuwszender. (Met dank aan Springwise).

10. Podcasting in Nederland

Inmiddels luistert meer dan één op vier Nederlanders minstens één keer per maand naar een podcast. Traditionele media maken serieus werk van het produceren van podcasts, ondernemers zien kansen in de podcastbusiness en onafhankelijke makers doen hun best om van hun hobby hun werk te maken. Wat is de staat van podcasting in Nederland? Elger van der Wel (Podcaststudio Utrecht, Trust Nobody) gaat met zijn gasten op zoek naar het antwoord op die vraag. Kijk hier naar het volledige gesprek (video) van deze gesprekken.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!