Sam van Tol (Correctbook): “Ik wil iets goeds doen”

22 november 2016, 14:30

De tweeëntwintigjarige Sam van Tol lijkt een geboren ondernemer. Al van jongs af aan wist hij dat hij een eigen onderneming wilde starten. Dus ging hij de strijd tegen analfabetisme aan. Hij analyseert wat er in ontwikkelingslanden nodig is en zoekt naar een oplossing. Van Tol: “Ik wil ondernemen met een sociaal doel. Ik wil iets goeds doen.”

“Voor mij is het heel belangrijk het probleem van analfabetisme op de kaart te zetten. Dus niet om het alleen aan te pakken, want het probleem krijgt nog onvoldoende aandacht. Bij ontwikkelingslanden denken we toch eerder aan gebrek aan drinkwater of eten. Pen en papier worden nog onderschat”, aldus Van Tol. Nadat hij deze conclusie voor zichzelf had getrokken, was Correctbook snel geboren.

Sociaal bewogen

Waar waren de andere jongens en meiden die dezelfde master in entrepreneurship volgden in geïntresseerd? Van Tol: “In geld verdienen. Maar mijn medestudenten waren heus wel nieuwsgierig naar mijn plannen. Sociaal ondernemen komt steeds meer voor in Nederland. Kijk naar de WakaWaka’s, Tony’s en andere sociale bedrijven van deze wereld.”

Kom er in bovenstaande video achter hoe Sam van Tol ‘endless writing for everyone‘ in de praktijk brengt.

Sam van Tol

Jonge ondernemers als Sam van Tol, oprichter Correctbook, hebben een visie. Zo wil Sam met papier dat oneindig herbruikbaar is een bijdrage leveren aan onderwijs in arme landen waar scholen een gebrek hebben aan lesmateriaal én de strijd tegen analfabetimse aangaan.

Zo gezegd, zo gedaan. Die visie heeft hij omgezet in actie. Met zijn bedrijf brengt Van Tol innovatieve schriften op de markt, zodat wereldwijd meer mensen kunnen leren lezen en schrijven. Zijn Correctbooks zijn een schrift en whiteboard in één.

Dit interview verscheen eerder op 7ditches.tv.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief