Ruim helft reisboekingen straks via internet
Meer dan de helft van alle Nederlanders boekt zijn of haar vakantie op termijn via internet. Hoewel de extreme groeicijfers van een paar jaar geleden zijn afgevlakt, blijft de internetreismarkt de komende jaren flink groeien. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde Continu Vakantie Onderzoek (CVO) van TNS NIPO (via: nu.nl).
Heeft iemand het rapport al gezien?
Eerder deze maand kwam Marketing Week (via MarketingData) met de volgende cijfers:
Bij alle soorten websites die reizen verkopen bestaat 44% van de klanten uit vrouwen. Daarmee is het gebruik van websites voor boekingen bij vrouwen sterk gestegen. Dit blijkt uit online onderzoek van Nielsen/NetRatings.
In februari 2005 bezochten 11,6 miljoen Europese vrouwen een reissite, 2,2 miljoen meer dan in februari 2004. De groei bedraagt 23%. De trend loopt gelijk op met die in de VS, waar 49% van de bezoekers van travelsites momenteel vrouw is. Vrouwen stellen vooral de snelheid en het gemak van e-commerce op prijs. Dat geldt ook voor het online zoeken naar informatie over vakanties en het boeken van een reis. In Italie steeg het aantal vrouwelijke online reizigers het snelst. De groei bedroeg 50%. In landen met een hoger intergebruik zoals Zweden en het Verenigd Koninkrijk(VK) was de stijging 3%. De populairste reissite is Expedia met in februari 4,5 miljoen unieke bezoekers. Hiervan was 42,4% vrouw. De tweede site, lastminute.com, trok 3,9 miljoen bezoekers, waarvan 50,6% vrouw. Expedia telde ongeveer hetzelfde aantal bezoekers uit het VK, Frankrijk en Italie als lastminute-com, maar is een grotere speler op de Duitse markt.
Het vervelende van dit soort onderzoeksresultaten is dat ze erg algemeen zijn.
“50% van de reizen wordt online geboekt” wat voor reizen? korte stedentrips? enkel vliegtickets? long-haul reizen van minimaal 9 dagen? etc.