RSS-landschap in kaart gebracht

RSS-landschap in kaart gebracht

RSS-landschap in kaart gebracht

In de voorbereiding op mijn presentatie voor de iLounge van DDMA, ben ik de diverse toepassingen van RSS in kaart aan het brengen. Ik kom daarbij op een 4-tal toepassingsgebieden waarbij je de toepassingen kunt onderscheiden in massa vs gepersonaliseerd en nieuws vs services (zie bovenstaand figuur).

Aangezien ik in mijn presentatie maar kort kan ingaan op de toepassingen, wil ik uit ieder toepassingsgebied slechts een voorbeeld laten zien. Vraag aan jullie, wat vinden jullie van bovenstaande indeling en wat is het ultieme voorbeeld per toepassingsgebied? Ik zal uiteraard de definitieve presentatie dinsdag hier online zetten!


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Marco,

    Indeling is op zich correct, ik vraag me alleen af of we niet een betere term voor nieuws kunnen bedenken, nogmaals is correct maar in lijn met services is het verschil soms dun. Neem TPG post, persberichten kan ik ook onder nieuws laten vallen, maar het is ook een service vanuit TPG Post als bedrijf.
    De verdeling massa en gepersonaliseerd is wat mij betreft de meest relevante en moet je de indeling verder toespitsen op statisch (dezelfde content voor iedereen) en dynamisch (opv voorkeuren en profiel). Dus gelijk aan e-mail marketing.

    Ik hoop ook op meer reactie om eens te zien hoe we dit gezamenlijk kunnen indelen...

    geplaatst op
  • Goede indeling Marco; waarvoor dank. Moet zelf binnenkort ook een verhaal over RSS houden en kan het derhalve goed gebruiken ;-)

    Hans, wat bedoel je met verdere opsplitsing naar statisch en dynamisch. Dat is in feite toch al gedaan door onderscheid te maken in massa (voor iedereen) en gepersonaliseerd (op basis van voorkeuren en profielen)!?

    Absoluut mijn favoriete RSS-toepassingen zijn de searchwatches zoals de Volkskrant deze biedt.

    geplaatst op
  • Goed initiatief Marco! Dan mijn inhoudelijke reactie. Volgens kun je op de verticale as het onderscheid naar de rijkheid van de toepassing kwijt. En dan komen we weer bij het wat mij betreft nog steeds favoriete rijtje van de ontwikkelingsstadia van websites: informatie (i.p.v. nieuws), interactie, transactie en integratie. Zie bijvoorbeeld Encima (= eerste hit in Google).

    Verticale as is prima. Hoewel je hier natuurlijk ook nog allerlei grijstinten kunt toevoegen: je hebt personalisatie in allerlei gradaties, je heb extranet etc. Zie hiervoor ook mijn eerdere artikel De websitestrategie Deel 1 en deel 2), met name de cirkels in het plaatje.

    geplaatst op
  • @peter,

    Niet in mijn voorbeeld, ik maak bij RSS inderscheid in content (statisch en dynamisch) en doelgroep (massa en personalisatie). Bij massa ga ik uit van een vaste RSS url (per categorie) en bij personalisatie van een unieke RSS url per gebruiker. Voor beide onderdelen kun je dan gaan werken met variatie in content (dus statisch of dynamisch). Ten aanzien van massa hebben we inmiddels legio voorbeelden, echter de personalisatie zijde is nog zeer onderbelicht. Totaljobs.nl is geen personalisatie, de RSS feed is weliswaar samengesteld obv zoekcriteria maar niet uniek ( door iedereen in principe samen te stellen obv dezelfde criteria). Wij zijn in deze sectie nu bezig met een aantal implementaties, zodra deze bekend mogen worden horen jullie het wel...


    geplaatst op
  • @ Hans : Hoe gepersonaliseerd wil je het hebben? Op veilingbod.nl kun je ook persoonlijke zoekopdrachten maken. Vind je dit gepersonaliseerd of valt dit onder de totaljobs-personalisatie?

    geplaatst op
  • Kleine kanttekening: pas wel op met het begrip "persoonlijke url". Er zijn ook RSS-leveranciers die autmatisch een unieke ID genereren bij elke aangeboden RSS-url, waardoor iedere lezer een unieke RSS-url heeft. Dit kan bv voor tracking&tracing;-doeleinden zijn, een voorschot zijn op latere (evt. steeds verder gaande) personalisatie etc.

    Ik kan op dit moment geen concreet voorbeeld verzinnen maar ben ze wel degelijk tegengekomen.

    geplaatst op
  • Interessante indeling. Waar komen precies rss readers zoals bloglines en nieuwstijger ? In de "nieuws/gepersonaliseerd" catagorie? Of nu juist bij services?

    geplaatst op
  • @janm: Veilingbod.nl is precies het voorbeeld zoals ik het bedoel, je identificeert jezelf (login) en maakt dan obv voorkeuren een RSS feed aan (uniek). Totaljobs valt hierbuiten vanwege het nalaten van identificatie en uniekheid van RSS feed.

    @Anders: De personalisatie die ik bedoel is dus niet alleen voor tracking & tracing maar wordt gekoppeld aan een 1op1 profiel en content. Uiteraard willen we wel alles kunnen meten en bijsturen.

    zie ook mijn comment bij een eerdere discussie:

    @marco, er is een onderscheid tussen secure RSS feeds en gepersonaliseerd. Ik doel op het laatste, dus iedere gebruiker ontvangt een unieke RSS Url. Het is niet zo dat hier beveiligde content over het Net wordt gestuurd (wel content gebaseerd op voorkeuren en profiel) dus extra beveiliging is hier niet noodzakelijk. Dit is hetzelfde principe als gepersonaliseerde, dynamische content via e-mail marketing. Indien we wel gebruik gaan maken van confidentiele informatie dan is uiteraard wel het door jouw beschreven proces noodzakelijk, ook dit is nu al in de maak (zie ook RSS project bij Rhinofly).

    Mbt de meerwaarde en de registratie moet je het voornamelijk plaatsen in de reeds bestaande inlog omgevingen waarbij je al een usernaam en wachtwoord hebt en nu al transacties uitvoerd of voorkeuren hebt aangegeven. Het is hier natuurlijk eenvoudig om ook RSS aan te bieden naast bijv. een e-mail nieuwsbrief en de gebruiker is al geregistreerd. Je moet dan uiteraard als bedrijf wel een duidelijke keuze maken waar je e-mail voor inzet en waarvoor RSS (marketing mix).

    Kij voor wat ik bedoel op Demo

    geplaatst op
  • In je figuur staan allerlei namen van grote bekende merken. Is RSS juist niet groot geworden door het gebruik in de blogwereld? Ik zou dus ook een aantal weblogs meenemen.

    geplaatst op
  • Jemig, wat een reacties (en dat op een zondag). Ik ben zwaar onder de indruk. Iedereen dank voor de input!

    @Hans, Frank: wellicht een keer kritisch kijken naar de indeling. Aantal van jullie suggesties zijn zeker bruikbaar; moet daar nog eens goed over nadenken (zal niet lukken voor dinsdag).

    @Van Berge: Bloglines, Nieuwstijger en andere RSS-readers en aggregators behoren wat mij betreft niet tot de toepassingen maar meer tot de RSS-tools. In vergelijking met bijv. e-mail noem je Hotmail, Outlook, etc. m.i. ook geen toepassingen.

    @Sander: je hebt helemaal gelijk, hoe kan ik die nu vergeten! Heb er inmiddels een grote oranje B in gezet dat staat voor alle blogs die RSS ondersteunen!

    geplaatst op
  • Wellicht hier nog een leuke rss-feed zonder nieuwsberichten (!): http://www.prijz.nl/_rss/index.php

    Link naar online prijsvragen met antwoorden direct in je rss-reader. I.p.v. nieuws, een content-feed dus.

    geplaatst op
  • Inderdaad goeie aanzet! En een beetje spuit elf wellicht na alle voorgaande prima reacties, maar toch wat input.

    In het verlengde van Sanders opmerking rijst bij mij de vraag waar de verschillende blogs in dit schema passen. Ik zie Marketingfacts en Dutch Cowboys nog wel linksonder; door jullie connecties en snelheid van publiceren verslaan jullie regelmatig (het nieuws sneller dan) de traditionele media. Maar waar zitten blogs als Frankwatching en BrickmeetsByte? Dit soort -meer beschouwende- bizzblogs zijn geen echte nieuwssites, maar verdienen wel een plekje in dit overzicht, wat mij betreft.

    Volgens mij los je dit probleem op door "Nieuws" te vervangen door "Informatie". Een klote-containerbegrip, I know, maar je creëert wel plaats voor genoemde bizzblogs. En hiermee heb je gelijk de opmaat naar de indeling die Frank Meeuwsen voorstelt (informatie, interactie, transactie, integratie).

    geplaatst op
  • Ik mis nog iets over podCasting, dat is natuurlijk niks anders dan rss met een enclosure. Zo wie zo het gebruik van enclosures is misschien leek om wat aandacht aan te besteden. Wij gebruiken bijvoorbeeld enclosures om nieuwe release van onze software te distribueren. Dus iedereen die geabbonneerd is op de rss feed ontvangt automatisch de laatste versie via zijn RSS Client.

    geplaatst op
  • Wat me opvalt bij "marketeers" is dat veel modellen proberen fenomenen in te delen in 4 groepen door gebruik te maken van 2 dimensies. Dit is geen kritiek maar meer een algemene opmerking :)

    Wat wordt precies bedoeld met gepersonaliseerd in het model? Kijk je namelijk naar de term "personalisatie" dan wordt deze vaak verward met "customization". Bij customization ligt het initiatief bij de gebruiker, bij personalization ligt het initiatief bij het systeem. Ik weet het: het lijkt muggenzifterij, maar het onderscheid tussen deze begrippen is een belangrijke.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.