RSS-feeds via Feedburner

RSS-feeds via Feedburner
, Upstream
@marcoderksen

Kijk, als zowel Punkey, Frankwatching en Adverto hun RSS-feeds gaan aanbieden via Feedburner, dan kan MarketingFacts natuurlijk niet achterblijven.

Alhoewel, hoe krijg ik al die (automatische) RSS-readers zover dat ze niet meer mijn oude RSS-feed uitlezen? Verder zou het toch mogelijk moeten zijn om de door pMachine (of willekeurig ander weblogpakket) gegenereerd xml bestand, automatisch om te zetten naar een nieuwe RSS-feed waarvan ik de statistieken wel kan bijhouden.

Iemand suggesties?


Delen

0
0


Er zijn 16 reacties op dit artikel

  • Je RSS-feed staat nu op http://www.mediafact.nl/index.xml

    Wat je moet doen, is zorgen dat je huidige RSS-generator (pMachine in jouw geval) het op een andere plek uitschrijft, en die locatie doorgeven aan feedburner. Die geeft je een feedburner-url terug (bijvoorbeeld http://feeds.feedburner.com/Marketingfactsnl ). Enige wat je nu hoeft te doen, is zorgen dat de locatie http://www.mediafact.nl/index.xml daar server-side (dus niet via html of javascript) naar doorverwijst. Kijk maar wat er gebeurt als je http://www.adverto.nl/index.xml opvraagt in je browser.

    Dit vergt een minieme aanpassing in de serverside configuratie. Stuur maar een mailtje als je er niet uit komt.

    Overigens zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden dus best kans dat iemand anders een hele andere oplossing aandraagt.

    geplaatst op
  • Marco,

    Je kunt natuurlijk ook in je 'index.xml' een statisch bericht zetten waarin je aan mensen vraagt om de nieuwe url naar je rss berichten in hun rss reader te plaatsen. Het vergt dan wel wat moeite van de lezer.

    Jan

    geplaatst op
  • Christ (via e-mail) en Anders bedankt, het werkt al. Als het goed is krijgt vanaf nu iedereen de RSS-feeds via Feedburner en heb ik morgen mijn eerste statistieken!

    Zie voor meer info:
    http://www.burningdoor.com/feedburner/archives/000425.html

    Jan, het probleem is dat MarketingFacts inmiddels enkele honderden RSS-lezers kent (incl. een groot aantal nieuwsportals, directories en zoekmachines). Met een beetje geluk zou ik inderdaad de human readers kunnen overtuigen de URL te veranderen. Met de machine readers wordt dat lastiger.

    geplaatst op
  • Volgens mij werkt het nog niet. Achter het XML-icoon zit nog steeds het oude adres en deze 'loopt' niet door naar het feedburner-adres

    geplaatst op
  • Klopt, maar kijk eens goed naar de code van index.xml. De items verwijzen nu niet meer direct naar de berichten op dit weblog maar lopen via Feedburner. Vanmorgen de eerste statistieken bekeken. Indrukwekkend!

    geplaatst op
  • Inderdaad erg leuk om die extra statistieken in te kunnen zien. Ik vraag me alleen wat er gebeurt wanneer je FeedBurner weer 'buiten wilt zetten'. Mijn vermoeden is dat het niet enorm lang gaat duren voor ze of geld gaan vragen voor hun diensten, of je rss-feeds volzetten met advertenties. De "truc" waarmee je de feeds nu via Feedburner laat lopen kun je weer ongedaan maken maar mensen nu de marketingfacts toevoegen aan hun reader voegen waarschijnlijk direct de FeedBurner-url toe. En die kun je dus niet meer bij wanneer je van FeedBurner af wilt....

    geplaatst op
  • Het probleem dat Christ hierboven schetst zou je kunnen ondervangen door het xml-logo op de homepage niet rechtstreeks te laten verwijzen naar de xml-file. Je kunt deze laten verwijzen naar een tussenpagina waar mensen kunnen zien wat de link naar de xml file is.
    Nadeel van deze oplossing is dat niet de link naar de xml-file wordt getoond als mensen copy shortcut doen. Totdat iemand met een oplossing komt is, raak je altijd mensen kwijt. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn:
    1) de tussenpagina (met rss link) in html tonen als mensen met een gewone browser binnenkomen
    2) de tussenpagina (met rss link) in xml tonen als mensen met een rss reader binnenkomen. In deze xml-file staat dan de link die mensen in hun reader moeten plaatsen.

    Wellicht dat er nog een andere (makkelijkere?) oplossing is.

    geplaatst op
  • Krijg net een reactie van Dick Costolo (Feedburner) op mijn vraag mbt toekomstige ontwikkelingen van Feedburner:

    I will tell you some of our plans, and we will be announcing some of this next week on our website. We will soon offer publishers the ability to insert advertising items into their feeds, but we will not do it automatically. It will be done only for those publishers that want ads in their feeds. The publisher will get a percentage of the advertising revenue.

    We will also begin to offer fee-based services for commercial publishers that want much more detailed reporting and management of large numbers of feeds. But these would be new services that generally apply to large commercial publishers.

    We will not remove free services. We will also continue to add new free services.

    There will be more detailed announcements this week on our website!


    Met andere woorden, voorlopig zal de service wel gratis blijven waarbij straks tegen betaling extra functionaliteiten zullen worden geboden!

    geplaatst op
  • Beetje het Nedstat-model. Met dit verschil dat Feedburner een partij is die tussen de aanbieder en ontvanger in staat, en dat vind ik toch wat link als het gaat om een businessmodel. Het zal me niet verbazen als ze over een jaar, als de populariteit verder is toegenomen, "helaas" genoodzaakt zijn om 1 op de 20, 50 of 100 items een advertentie te laten zijn. Wat uiteraard weer afgekocht zal kunnen worden met een abonnement.

    Het lijkt me echter dat partijen als weblog.nl, web-log.nl, Blogger en dergelijke, deze diensten zelf ook gaan bieden als extra klantenbinding. Die partijen hebben de hardware en infrastructuur alvoor grootschalige dienstverlening, en technisch is het bepaald geen rocket science.


    geplaatst op
  • Bij mijn weten is Feedburner op dit moment de enige partij die statistieken levert over de RSS-feeds. Dat verbaast mij al enige tijd. Zoals Anders hier boven schrijft, 'het is bepaald geen rocket science'... Is iemand bekend met een andere partij dan FeedBurner die ook statistieken levert over rss-feeds?

    geplaatst op
  • Christ, we hebben hier al eens eerder een discussie over gehad. Toen ivm ontwikkelingen bij Coravue.

    Moet eerlijk zeggen, ik ben ook verbaasd dat er niet meer partijen zijn die zich op RSS-statistics hebben gestort. Zeker voor de reeds bestaande leveranciers van site-analyse oplossingen zou het een interessante aanvulling kunnen zijn!

    geplaatst op
  • Het zal er misschien mee te maken hebben dat het bedrijfsleven zich er nog nauwelijks mee bezighoudt, alle hosanna van de experts ten spijt. Van de 170 internetbouwers die in de afgelopen weken heb geïndexeerd voor bedrijfsleider.nl, hebben er 4 een RSS-feed. En dat zijn dan de bedrijven die RSS-feeds voor hun klanten op zouden moeten zetten en diverse site-analyse oplossingen aanbevelen.

    Je moet ook toegeven dat RSS een hele aardige toevoeging is op wat er tot nu toe was, maar dat het systeem op zich nogal belabberd is. Ook met de beste RSS-readers heb je te maken met (enorm) veel artikelen die zijn gekopieerd en gekopieerd en gekopieerd etc. Bovendien zit er enorm veel ruis tussen. Ik heb mijn feeds met zorg uitgekozen maar dan nog is 80% troep dat me niet interesseert.

    RSS is kortom handig, maar niet slim. Er mankeert teveel aan om het een grote toekomst te geven. Ik ben er van overtuigd dat er in de (nabije, zelfs) toekomst betere middelen ontwikkeld zullen worden die de informatieuitwisseling zullen stroomlijnen, en het nieuws dat je leest zal daarmee 80-90% relevant zijn, ipv 80-90% irrelevant.

    geplaatst op
  • Interessante stelling, toch ben ik het niet met je eens Anders. Ik denk wel degelijk dat RSS de toekomst heeft. Het zal vooral de ontwikkeling zijn op het gebied van RSS-writers en readers die bepalen hoe snel RSS zal worden geaccepteerd door de massa. Vooralsnog heb je helemaal gelijk en worstelen wij early-adaptors ons door de brei aan RSS-feeds.

    geplaatst op
  • RSS is eigenlijk alleen interessant voor mensen die heel duidelijk voor ogen hebben over welke onderwerpen ze informatie willen en in welke mate ze die informatie willen ontvangen. Kortom: informatieprofessionals en specialisten (juristen, artsen, adviseurs etc) dus. Voor de grote massa lijkt me RSS niet bijster nuttig of interessant.

    Zoals Anders al aangeeft zit er zelfs als je selectief omgaat met toevoegen van feeds nog altijd erg veel ruis bij alle informatie die je ontvangt. RSS-readers die alleen een seintje geven op basis van keywords die je zelf hebt ingegeven zouden een hele vooruitgang zijn. En misschien moeten websites/logs wel meer verschillende soorten feeds gaan aanbieden. Voor mf zou dat bijvoorbeeld kunnen resulteren in een aparte feeds voor zoekmachine nieuws, e-commerce, mobiele marketing etc.

    Als je nog een stap verder denkt kom je uit op RSS-readers die op basis van je klikgedrag bepaalde feeds automatisch naar boven halen of juist naar een minder prominente plaats verschuiven.

    geplaatst op
  • Wat is de grote massa? Hoeveel mensen zouden als het goed is de ontwikkelingen op zijn/haar vakgebied moeten bijhouden? Hoeveel mensen hebben een hobby waarvoor ze regelmatig op internet zoeken naar nieuwe informatie? En dan heb je inderdaad de informatieprofessionals die dagelijks informatie verzamelen (journalisten, documentalisten, redacties, etc). Alles bij elkaar toch een aardige doelgroep volgens mij.

    Deels zal het succes van RSS afhangen van de creativiteit van de zenders. Wordt RSS nu nog vooral gebruikt door weblogs en kranten, ik zie absoluut mogelijkheden in het gebruik van RSS voor het verzenden van weers- en verkeersinformatie, banksaldo's, koerswijzigingen, tv- en filmagenda of alerts voor online marktplaatsen (om er maar een paar te noemen). Het aantal mogelijkheden is in principe onbeperkt alhoewel je uiteraard altijd moet blijven afvragen of RSS het meest geschikte kanaal is om de informatie te verzenden.

    Een tweede afhankelijkheid voor het succes van RSS is de ontwikkeling van de RSS-readers. Ik blijf me verbazen over de knulligheid van de meeste readers die ik tot nu toe heb getest. Ik maak sinds kort gebruik van FeedDemon en daar zie ik voor het eerst een aantal functies die ik in de categorie toegevoegde waarde zou plaatsen. Zo biedt FeedDemon bijvoorbeeld de mogelijkheid om Search Channels en Watches toe te voegen. Bij een Search Channel geef je een zoekterm en een nieuwsbron (bijv. Google News) op en de resultaten worden bij update getoond als RSS-feed. Naast de standaard nieuwsbronnen waaruit geselecteerd kan worden, zijn er inmiddels gebruikers die nieuwe bronnen toevoegen. Zo heeft de Nederlander Oskar van Rijswijk imiddels al een groot aantal extra search tools ontwikkeld. Met Watches kun je ook een zoekterm opgeven. Het verschil met Search Channel is dat nu wordt gekeken of er relevante feeds zitten tussen de inkomende feeds. Zo ja, dan wordt het resultaat in een aparte folder geplaatst. Met andere woorden, je hoeft niet noodzakelijkerwijs alle feeds meer te doorlopen. Dit zijn interne oplossingen voor het ruis-probleem. Er zijn echter ook externe ontwikkelingen die er voor kunnen zorgen dat je zo min mogelijk ruis krijgt. Zo biedt de Volkskrant bijvoorbeeld de mogelijkheid om een gepersonaliseerde RSS-feed te ontvangen (op basis van eigen zoektermen). Maar ook Google Alert biedt tegenwoordig de mogelijkheid om de resultaten niet via email maar via RSS te ontvangen. Kortom, de ontwikkelingen zijn gaande en we kunnen de komende tijd nog veel meer fraais verwachten.

    Het zal nog wel even duren voordat de RSS-readers, zoals je zegt, op basis van klikgedrag bepaalde feeds automatisch naar boven kunnen halen of juist naar een minder prominente plaats verschuiven. Ondenkbaar is het zeker niet!

    Ik daag hierbij de ontwikkelaars dan ook uit om samen met een aantal 'geflipte marketeers' te komen tot de ultieme RSS-reader: de smart of intelligent RSS-reader. Wie durft?

    geplaatst op
  • Emerce RSS gaat sinds kort (sinds vandaag? Ik krijg op het moment een RSS-error) ook via feedburner.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.