Room 101, Marketingbegrippen voor het milieudepot

23 juli 2021, 13:00

We zoeken misverstanden, lege begrippen, denkfouten, misstanden en hysterische hypes in het marketingvak

Elk vak heeft zo z’n onderwerpen die aanleiding geven tot eeuwig terugkerende polemiek: topics waarover we het niet eens worden. Of onderwerpen waarover we het wel eens zijn, maar die nog niet breed worden geaccepteerd of gedeeld in het vak. Komend najaar beginnen we een serie over onbegrepen marketing of marketing van het onbegrip. Ideeën zijn welkom.

Millennials hébben geen gedeelde mening, wonen niet op één plaats, gebruiken niet dezelfde media, hebben geen gedeelde waarden en normen en nóg willen soms de meest gerenommeerde bedrijven ‘merken in de markt zetten voor millennials’. Een generatie ís geen marktsegment en al helemaal geen segment waarvan de representanten zelf meer begrijpen dan marktonderzoekers. Vraag dus nooit aan senioren wat senioren belangrijk vinden of wat ze willen willen, want ze hebben zelf ook geen idee.

Buzzwords, theorettes en zeikbegrippen, rondje langs de velden

Zomaar twee van mijn persoonlijke afrekentopics: een generatie is geen segment en marktonderzoeker is een baan. Eind 2019 – een marketingeeuw geleden – heb ik me eens kostelijk vermaakt aan het eind van een dag vol marketing on steroïds tijdens het Festival of Marketing in London. Dat leverde een artikel op: Marketing Room 101: buzzwords, theorettes en zeikbegrippen, Rondje langs de velden over marketingfenomenen die we het liefst begraven.

Het concept was even eenvoudig als transparant: laat een aantal vakvolgers voorstellen doen over ‘dingen waar we vanaf moeten als vak’ en laat de zaal vervolgens beslissen wát we daarmee aanvangen. Hoe heerlijk is het om in één keer met het hele vak af te spreken dat we sommige marketingbegrippen gewoon begraven? Nooit meer over hebben. Zand erover. Onbruikbaar, irritant, onwettig, 100 procent onzin, onbegrijpelijk. Dingen die al honderd keer zijn weerlegd.

Marketing als wetenschap en vakgebied is een soort grondwet met een eindeloze stroom wetjes, verordeningen en jurisprudentie. Sommige noviteiten, zoals programmatic advertising of CRM, zakken na een paar jaar weg als ‘misschien toch minder relevant’. We geven dus een beetje ruimte aan oplopende irritatie over – wel, euh – marketingbegrippen en fenomenen die irriteren. Omdat ze niet kloppen, omdat ze niet goed worden begrepen of omdat het onuitroeibare denkfouten zijn. Werknaam Marketing 101, een fenomeen dat verwijst naar Orwells 1984.

Vanaf tweede helft augustus volgt Room 101

Er bestaat overigens ook zoiets als een The All-Time Marketing BS Index, van Ritson uiteraard, met ultimate marketing bullshit (hoogste nieuwe binnenkomer vorig jaar was Mondelez dat marketing afschafte en er ‘humaning’ voor in de plaats dacht). Komen we ook nog eens op terug, maar voor nu: zend ideeën en suggesties, irritaties en idiote keuzen redactie (at) marketingfacts. Vanaf tweede helft augustus volgt Room 101 waarin we de onbegrepen kant van het vak alle ruimte geven. Wekelijks, tot we het zat zijn en daarna komt volgt de poll.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!