Ronnie Overgoor (7ditchesTV): “Het inspireren van mensen, daarvoor ben ik op deze aardkloot”

7 mei 2012, 11:59

Ronnie Overgoor is spreker, adviseur, dagvoorzitter, presentator, tv-host en internetondernemer van het eerste uur. Op papier werd hij slapend multimiljonair als managing director van internetbedrijf Explainer DC, in de praktijk allesbehalve dat. Een pijnlijke ervaring, van waaruit hij in 2004 met een paar harde lessen onder de arm vertrok. In deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets vertelt hij Roeland Stekelenburg over die val, hoe die de initiatieven die hij daarna oprichtte beïnvloed heeft en hoe hij met zijn nieuwste initiatief ’7ditchesTV’ binnen een jaar een half miljoen gaat omzetten.

Een reeks mediabedrijfjes

Van zijn tijd bij Explainer leerde Overgoor dat het belangrijk is om op de kosten te letten, dat het hebben van werknemers een grote verantwoordelijkheid is en dat hij het liefst met ondernemende mensen werkt in een netwerkconstructie. Dat kost marge, maar brengt vrijheid.

En dus werd Overgoor onafhankelijk mediaondernemer en kwam in die hoedanigheid in een serie bedrijfjes terecht. Hij was initiator van Pitch View, CEO van Pitch Management en co-founder van Social Chiefs. Tevens was hij co-founder van Blue Shots TV, een online tv-kanaal gericht op gesprekken met vakmensen uit de mediasector. Geen snelle formats en waan van de dag, maar een gedegen kanaal voor een niche. Dit ‘best bewaarde geheim’ van online tv laat Overgoor inmiddels ook achter zich.

Een vuist met online tv en brood met spreken

Advieswerk en het opbouwen van een bedrijf kunnen Overgoor nu niet meer interesseren. Inmiddels maakt hij zijn vuist met online tv en verdient hij zijn brood met optredens als spreker voor ondernemend Nederland: “Ik vertel ondernemers wat ze wel en niet met internet en social kunnen doen.” Daarbuiten is hij ook breder inzetbaar als dagvoorzitter of debatleider. De rode draad door zijn werk? “Het inspireren en enthousiasmeren van mensen, daarvoor ben ik op deze aardkloot.”

7ditchesTV

In juni gaat Overgoor starten met een nieuw televisiestation, wederom gericht op ondernemend Nederland: 7ditchesTV. De aanleiding voor de start van een nieuw mediakanaal? Overgoor vertelt: “Wij leven in een waanzinnige tijd waarin op ondernemend vlak zoveel modellen veranderen, daar moet over geluld worden. Met veel mensen die ondernemerslust en visie hebben.”

Die passie gaat Overgoor opvangen in zeven programma’s, zoals ‘Groeigeld’ (over nieuwe manieren van funding voor ondernemers), ‘Businesscribs’ (over de filosofie achter de coolste werkplekken) en een open podium voor iedereen die zelf eens een interessante partij wil interviewen.

Qua formats lijkt 7ditches zich niet van klassiek te onderscheiden. Hoe wel? Overgoor: “Het is goedkoper, wordt verspreid via IP-distributie, is gericht op een duidelijke doelgroep en zal programma’s bieden die voorbij gaan aan de waan van de dag en stilstaan bij visie en trends. En ik kan er autonoom mee zijn.”

Uit adverteerderseuro’s in ruil voor ‘branded content’ wil Overgoor in 2013 een half miljoen omzet draaien en dat het jaar daarna minstens verdubbelen. Om vervolgens te kijken wie de juiste partij is om 7ditches mee groot te maken. Risicovol, want daarmee komt Overgoor weer in de buurt van het optuigen van een nieuwe organisatie. Maar daar is hij zich zeer bewust van: “Óf ik hou het klein en behapbaar, óf het groeit groter en ik kan in samenwerking met die partij een rol krijgen die mij past. Maar bij dat laatste kan ik me nog geen voorstelling bij maken.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief