Roderik Sorbi van DVJ Insights: 'Online heeft zijn eigen wetmatigheden'

6 mei 2022, 09:00

Warmlopen voor de NIMA Marketing Day 2022 op 16 juni in De Fabrique

Roderik Sorbi is Senior Client Consultant bij marktonderzoeksbureau DVJ Insights. Hij spreekt op donderdag 16 juni in DeFabrique te Utrecht tijdens Nima Marketing Day 2022. Een korte kennismaking.

Op donderdag 16 juni 2022 staan marketeers als Roderik Sorbi in de hoofdrol. Marketingprofessionals delen hun eigen verhalen over marketinguitdagingen, die soms geweldig uitpakten en soms wat minder, maar waar je altijd iets van opsteekt. DeFabrique in Utrecht fungeert wederom als ‘festivalterrein’ voor Nima Marketing Day.

Hier lees je meer of koop je een ticket

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?

“Met volle overtuiging vind ik dat wij als marketingonderzoekers onze rijke kennis en ervaring van de consument aan de marketingcommunity moeten teruggeven. En juist door meta-analyses op onze databases ontdekken we patronen en kunnen we de impact op het merk voorspellen. Daar kan je met z’n allen van leren. Wat is er dan mooier om daarover met elkaar in gesprek te gaan en te blijven leren?”

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?

“Het doel van mijn workshop is dan ook dat (online) marketeers meer inzichten en tools gaan toepassen om zo de engagement van hun social ads te versterken. Met een verbetering of optimalisatie van de effectiviteit van social advertising als gevolg.”

Is er nog marketing buiten internet?

“Natúúrlijk! Weliswaar is online mainstream, maar dat is bijvoorbeeld tv, radio en outdoor ook. Consumenten komen in aanraking met zóveel andere kanalen en touchpoints. Les Binet gaf eerder tijdens ons Brand Growth Event aan dat meta-analyses een ontnuchterend beeld geven van de positie van online vs andere kanalen. Het gaat er nog steeds om met welk kanaal we welke mensen goed kunnen bereiken en engagen. Daarbinnen heeft online z’n eigen wetmatigheden. En daar gaat mijn workshop onder andere over.”

Wat is je persoonlijke drijfveer binnen het merk dat je vertegenwoordigt?

“Er valt nog zo veel te doen, te leren en te groeien. Ik heb indertijd bewust de switch gemaakt van marketeer naar marktonderzoeker en dit is een van mijn allerbeste beslissingen geweest. ‘Een signature achterlaten’, dáár ligt mijn drive. Ik wil met – en voor – mooie klanten impact generen. Met onderzoek dat werkelijk het verschil uitmaakt. Dat is een prachtig samenspel tussen klant, ons team en mijzelf. Waarbij ik niet schroom om innovatieve onderzoekstechnieken toe te passen als ze helpen die impact te genereren. Dus eigenlijk is mijn antwoord heel simpel: op een verrassende en plezierige manier maximale business impact genereren door de beste kwaliteit. Daarom ook heb ik indertijd voor DVJ gekozen.”

Wat vind je het goede aan een samenkomst als NMD?

“Het is een geweldig mooie wijze om kennis en ervaring met elkaar te delen – vanuit de workshop en informele gesprekken – en dat op een laagdrempelige manier.”

Dit artikel verscheen eerder op de website van MarketingTribune.

Sinds 2009 werk ik voor MarketingTribune als redacteur, eindredacteur en beeldredacteur voor blad, site en events.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!