Rituals en Wehkamp beste thuiswinkels
Nederlanders kozen voor het tweede achteropeenvolgende jaar Wehkamp tot beste thuiswinkel van het land. Het bedrijf kreeg gisteren de publieksprijs tijdens de uitreiking van de Nationale Thuiswinkel Awards. De vakjury koos Rituals tot beste webwinkel, de innovatieprijs was voor KPN.
De Nationale Thuiswinkel Awards is een initiatief van de branche-organisatie Thuiswinkel.org. Vorig jaar werden de prijzen voor het eerst uitgereikt. Er zijn zowel bekroningen door een vakjury als een publieksjury, de laatste bestaat uit een poll in combinatie met een NIPO-onderzoek. Vorig jaar brachten zevenduizend mensen hun stem uit, dit jaar bleek dit aantal meer dan verdrievoudigd, tot 22 duizend.
De publiekswinnaar is allerminst een verrassing, Wehkamp geldt al geruime tijd als een verkoper op afstand die met succes internet heeft ge?ntegreerd in zijn bedrijfsopzet. Ook de nummers twee en drie in de publieksrangschikking – Neckermann en Bol.com – zijn gevestigde namen.
De vakjury zag in Rituals.com de beste webwinkel van Nederland vorig jaar. Bij Rituals “speelt de site op unieke wijze in op de doelgroep door een bijzondere sfeer te cre?ren tijdens het thuiswinkelen”, oordeelde de jury. Rituals verkoopt zowel reinigingsmiddelen voor het huis als producten voor lichaamsverzorging. Het is eind jaren negentig opgezet als een combinatie van een online en offline verkoop. De Rituals winkel is te vinden in de Kalverstraat in Amsterdam, verder heeft het bedrijf talloze verkooppunten in Nederland, Duitsland en Frankrijk. De initiatiefnemers komen bij Unilever vandaan en bedachten dat consumenten van dagelijkse routinehandelingen als tandenpoetsen en vloer schrobben rituelen willen maken, meer aandacht voor dergelijke dagelijkse handelingen en de bijpassende producten zou het leven weer aantrekkelijker maken.
De vakjury bekroonde ook de beste starter onder de thuiswinkels, dit werd het Zwolse Feestartikelen.nl. De beste catalogus werd gemaakt door Conrad Electronics (modelbouw). De Branche-Innovatie Award 2003 werd uitgereikt aan Ad Scheepbouwer, bestuursvoorzitter van KPN. Deze onderscheiding is voor bedrijven die een innovatie hebben ge?nitieerd of ge?ntroduceerd voor verkopen op afstand. KPN kreeg de prijs vanwege “de ontwikkeling op het gebied van breedband, micropayments en i-mode”, aldus Thuiswinkel.org.
Bron: