Richtlijnen voor A/B- en multivariate testing

20 augustus 2012, 13:05

Ben je al actief met A/B- en multivariate testing of heb je plannen in die richting? Voorkom problemen en houd je aan het beleid van Google.

Begin augustus heeft Google een aantal richtlijnen gepubliceerd omtrent het testen van websites. In deze richtlijnen staat beschreven hoe je op een valide methode test zonder in overtreding te zijn. In overtreding? Ja, dat kan. De techniek van testprogramma’s biedt namelijk de mogelijkheid om te cloaken. Daarnaast kan het zijn dat je niet goed verwijst naar de originele en meest relevante content. Google vindt dat niet altijd leuk, met alle nadelige gevolgen van dien.

Wat is het verschillen tussen A/B- en multivariate testen?

Als je wilt gaan testen dan heb je een testprogramma nodig zoals bijvoorbeeld Google Analytics Content Experiments of Visual Website Optimizer. Je hebt normaal gesproken de keuze tussen een A/B test en een multivariate test. Als we kijken naar de definitie van Google dan is er van A/B testing sprake wanneer je één of meerdere varianten test met allen een eigen url (ook wel split url testing genoemd). Bijvoorbeeld:

  • www.uwwebsite.nl/index.html (origineel)

  • www.uwwebsite.nl/index2.html (variant)

  • www.uwwebsite.nl/index3.html (variant)

  • www.uwwebsite.nl/index4.html (variant)

of bijvoorbeeld;

  • www.uwwebsite.nl/index.html (origineel)

  • www.uwwebsite.nl/index?variant=b (variant)

  • www.uwwebsite.nl/index?variant=c (variant)

  • www.uwwebsite.nl/index?variant=d (variant)

Bezoekers die de originele pagina bezoeken (index.html) worden door het testprogramma willekeurig doorgestuurd naar één van de varianten.

Met een multivariate test kan je verschillende onderdelen testen binnen een bestaande pagina. Je behoudt dan ook de url van de originele pagina. Het testprogramma laadt de veranderingen/varianten dynamisch in de bestaande pagina. Multivariate testing is overigens niet beschikbaar in Analytics Content Experiments.

Wat is cloaking?

Cloaking wil zeggen dat een website gebruikers andere content laat zien dan de crawlers van de zoekmachine. Crawlers, ook wel spiders genoemd, zijn bots die websites signaleren en indexeren. Als iemand cloakt dan laat hij de crawlers, de zoekmachine dus, andere informatie zien dan de originele content.

Bij cloaken, het tonen van een andere pagina op basis van zoekmachine of browser, is het mogelijk om de gebruiker een andere variant dan het origineel te tonen. Dat doe je door het IP-adres of de User Agent af te vangen en op basis van deze gegevens een andere variant te tonen. De user agent geeft namelijk aan welke webbrowser of software er wordt gebruikt om een pagina te bekijken. Daarom kan je zien wanneer een Google-crawler je website heeft bezocht.

Wat heeft dat te maken met testen?

Als je besluit een A/B of multivariate test te starten dan test je het origineel met één of meerdere varianten. Je maakt bijvoorbeeld een test waarbij 50% van het verkeer naar variant A (origineel) wordt gestuurd en de overige 50% naar variant B. Zodra je significante resultaten hebt maak je een keuze en kies je voor eens en altijd voor de best presterende versie. Totdat je uiteraard weer verder gaat testen. Het kan echter zijn dat jij en/of je testprogramma voor Google niet goed aangeeft waar de originele content zich begeeft.

Wat zegt Google daarover?

Google accepteert het niet wanneer je op basis van user-agent bepaalt dat Google alleen het origineel ziet. Wanneer je dat toch doet dan loop je de kans om op je vingers getikt te worden: “Make sure that you’re not deciding whether to serve the test, or which content variant to serve, based on user-agent. An example of this would be always serving the original content when you see the user-agent “Googlebot.” Remember that infringing our Guidelines can get your site demoted or removed from Google search results—probably not the desired outcome of your test.”

Wat moet je daarom doen?

Om problemen te voorkomen zijn er vier belangrijke richtlijnen. Deze richtlijnen zijn: niet cloaken, gebruik de rel=”canonical”, gebruik 302’s in plaats van 301’s en test niet langer dan nodig is.

Canonical-tag

In het geval van een A/B-test moet je aangeven welke URL de originele pagina is. Dat kan door middel van een canonical tag. Deze tag zorgt namelijk voor de juiste verwijzing. Of zoals Google de functie van de canonical tag omschrijft: ”Van al deze pagina's met identieke inhoud is deze pagina het handigst. Geef prioriteit aan deze pagina in de zoekresultaten.”

Hoe plaats je een canonical tag? Deze tag voeg je toe aan het <head>-gedeelte van de html-pagina van een variant:

<link rel=”canonical” href=”www.uwwebsite.nl/index.html”/>

Gebruik 302’s in plaats van 301’s

302’s en 301’s zijn redirects. Een redirect is in principe hetzelfde als wanneer je een telefoon doorschakelt. Het zorgt voor een doorverwijzing naar de juiste locatie. Ook zoekmachines begrijpen dit principe. Er zit echter een verschil in 301 en 302 redirects. 301 staat voor ‘moved permanently’ en 302 staat voor ‘moved temporarily’.

Worden deelnemers aan je test via een 301 redirect doorverwezen, doe daar dan wat aan. Google zal dan namelijk de variant als het origineel beschouwen. Bij een 302 redirect is dat niet het geval. Daar blijft de pagina met de redirect het origineel, ondanks de verwijzing naar een variant. Dus zodra je een test start op basis van redirects gebruik dan een 302. Het gaat namelijk om een tijdelijke verwijzing en de nieuwe variant(en) mogen niet als origineel worden bestempeld. Wanneer je testsoftware gebruik maakt van redirects is het belangrijk dat deze voldoet aan de bovenstaande eisen. Er zijn overigens ook programma’s die niet werken met redirects. Dan is deze eis niet van toepassing. Bekijk daarom goed de werkwijze van alle pakketten.

Test niet langer dan nodig

Wanneer er representatieve data is verzameld en daaruit conclusies worden getrokken dan moet de test worden onderbroken. Verder zegt Google dat varianten en codes moeten worden verwijderd: ” Once you’ve concluded the test, you should update your site with the desired content variation(s) and remove all elements of the test as soon as possible, such as alternate URLs or testing scripts and markup.” Als er té lang een test draait dan vermoed Google onraad. Gezien de mogelijkheden om te cloaken is het opzetten van een test namelijk een mooi middel om Google voor de gek te houden.

Veel plezier met testen!

Credits afbeelding

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!