Resultaten onderzoek ‘digitale huishoudens’

6 juni 2007, 07:15

Tijdens het Digital Marketing Event (DME) deze week hebben Ilse Media en Interview NSS de resultaten van het onderzoek ‘digitale huishoudens’ bekendgemaakt. In dit meerjarige onderzoek zijn onder meer de invloed van digitale media op de houding en het koopgedrag van consumenten gemeten.

Zij verdelen de internetters in vijf groepen. De verschillende segmenten worden onderscheiden door houding en gedrag: de intensiviteit en het enthousiasme waarmee personen gebruik maken van internet en andere digitale toepassingen en apparaten.

  • Hulpzoekers (14%): dit zijn internetgebruikers die zich niet echt thuis voelen op het internet. Ze zijn niet vaak online en roepen vaker hulp in van anderen als ze iets op het internet willen doen. Hun computer is verouderd. Vaak gaan ze online via een inbelverbinding.
  • Pretinternetters (20%): voor deze mensen is internet vooral een bron van entertainment. Ze spelen eenvoudige spelletjes, downloaden muziek en kijken af en toe filmpjes op internet.
  • Functionele gebruikers (24%): deze groep vindt internet handig om even iets op te zoeken, bijvoorbeeld een telefoonnummer of informatie over een product. Ook gebruiken ze regelmatig e-mail en bankieren ze online. Ze internetten ook wel eens een dagje niet.
  • Frequente surfers (31%): dit zijn multitaskers. Ze internetten terwijl ze de radio of de televisie aan hebben staan. De computer gaat zelden uit. Ze maken functioneel gebruik van internet maar gebruiken het web ook voor entertainment. De meeste frequente surfers maken gebruik van ADSL.
  • Technofans (11%): dit zijn actieve, intensieve en doorgewinterde internetters. Vaak zijn het jonge mannen met veel affiniteit voor technologie. Hun computer is heel belangrijk en wordt voor allerlei toepassingen gebruikt. Ze geven gemakkelijk hun mening online en kopen regelmatig bij online winkels.

De resultaten van het onderzoek zijn niet wereldschokkend. Maar het is wel goed dat de vermoedens nu met feiten kunnen worden onderbouwd.

Vorige maand heeft Pew Internet het onderzoek A Typology of Information and Communication Technology Users gepubliceerd, een studie naar het gebruik van nieuwe technologieën onder de Amerikaanse bevolking. Volgens dit onderzoek zijn 31% van de Amerikanen zware technologiegebruikers, zijn 20% gemiddelde gebruikers en heeft 49% van de onderzochten nauwelijks of geen belangstelling voor internet of mobiele toepassingen. De heavy users werden vervolgens verder onderverdeeld in vier groepen:

  • Omnivoren die alle technologie omarmen en actief zijn op blogs en in web 2.0.
  • Connectors die internet en mobiele telefonie zien als communicatiemiddelen.
  • Benutters die technologie beschouwen als steun in het dagelijks werk en leven.
  • Veteranen die technologie gebruiken maar er niet warm of koud van worden.

Ik vraag me af in hoeverre beide onderzoeken over elkaar heen kunnen worden gelegd. Als ik naar het Nederlandse onderzoek kijk, dan zijn voor mijn gevoel de frequente surfers en de technofans de heavy users. Samen vertegenwoordigen deze twee groepen 42% van de onderzochten. Dat zou inhouden dat we in Nederland meer zware internetgebruikers zouden hebben dan in Amerika. Iemand enig idee of dat zo is?

Caroline Korsten is actief op het internet sinds midden jaren negentig. Ze studeerde communicatie en (gezondheids)psychologie en heeft een brede kennis en werkervaring op het gebied van PR, journalistiek, marketingcommunicatie en reputatiemanagement. Gewerkt bij diverse multinationals. Deze Europa-trotter woonde vier jaar in Duitsland en twee jaar in Engeland. Geinteresseerd in alles wat met online communicatie en psychologie te maken heeft.

Categorie
Tags

14 Reacties

    caroline777

    Dat onderzoek had ik nog niet gezien. Dank je voor de link.


    6 juni 2007 om 08:11
    loket

    Juist door de combinatie met ‘mobile’ zoals die in het PEW-onderzoek wordt gemaakt is het niet vergelijkbaar met de Digitale Huishoudens van ilse media. Niet verder op blindstaren is mijn advies.


    6 juni 2007 om 15:20
    media

    Heb vanmorgen even de powerpoint van de laptop van ilse gehaald en deze zonder filmpjes op slideshare gezet. Met name in laatste deel geeft het nog wat aanvullende cijfers!


    6 juni 2007 om 16:45
    Floris

    Gino, ik zie geen inhoudelijke argumenten van jouw kant waarom segmentatie niet toepasbaar is op internet. Ik denk dat doelgroepanalyse altijd wel in meer of mindere mate belangrijk blijft. Behavioural targeting is zeker de toekomst, maar ook daar is het vinden van bepaalde patronen in het gedrag op internet/je website interessant om hier verdere doelgroepanalyse op uit te voeren, ook als je kijkt naar de koppeling met andere kanalen


    7 juni 2007 om 08:49
    loket

    @Floris: eens!


    7 juni 2007 om 08:54
    Laurens Ruster

    Segmentatie is in mijn ogen de uitkomst van bijvoorbeeld datamining technieken. Gino schets het juist als hij het heeft over het vinden van patronen. Die patronen zijn vaak geldig voor meerdere personen …. dus een segment met vergelijkbare patronen.

    In mijn ogen is dat toch segmentatie puur sang!


    7 juni 2007 om 12:47
    Gino Goossens

    @Laurens

    We praten hier niet over personen/ segmentatie. De betekenis die gekoppeld is aan segmentatie, komt nier overeen met wat ik dan bedoel. Persona geeft het beter weer en puur geënt op data, klikgedrag etc. Er komen geen profielen uit, alleen een constante dynamische manier van aansturen van je personas binnen je website waardoor je User Generated Content krijgt. Het is een eigen algoritme. De conversies en ROI zijn uitstekend te meten en te voorspellen.


    7 juni 2007 om 13:20
    Floris

    @Gino

    “We praten hier niet over personen/ segmentatie.”

    Waar praten we dan wel over? Ik ben benieuwd welke definitie jij van segmentatie voert in deze discussie dan.


    7 juni 2007 om 18:38
    loket

    Wat er in het ilse-onderzoek gebeurt is niks meer of minder dan een indeling naar ‘soort’ internetgebruik. Op basis daarvan zijn vijf typologieën samengesteld. Wat is daar nou zo raar aan dat nou juist internet daar niet geschikt voor is?


    7 juni 2007 om 18:49
    media

    @Floris: wat is er eigenlijk met Weblife gebeurt? Ligt het nu op de plank? Zou jammer zijn, ben er nog steeds enthousiast over!


    8 juni 2007 om 05:32
    Floris

    Het ligt weer op de plank. De technologie was niet meer beschikbaar na een reorganisatie waardoor we met Weblife niet meer verder konden. Maar wellicht komen we in de toekomst hier nog mee terug, wellicht in dezelfde, wellicht in een gewijzigde vorm.


    8 juni 2007 om 05:41
    Gino Goossens

    @Floris

    Het lijkt het er wel erg sterk op dat we hier praten over een techniek die ikzelf samen met Jos heb ontwikkeld. We hebben er mee getest bij TPG.

    ‘WebLife’ heb ikzelf en Jos ontwikkeld in 2004 en besproken met TPG. Toen hadden we er ook een criteriumanalyse in verwerkt om het eventueel ook toepasbaar te maken voor verticale marketen. TPG in Business heeft er toen nog een stuk over geschreven (interview met mij) vanwege de hoge conversies in combinatie met DM campagnes. Wij noemden het toen E-Communicatie en later is het dus WebLife gaan heten (lees ik net). Ik wist niet dat Cendris bezig is geweest deze techniek eigen te maken. De techniek op zich is niet heel moeilijk en heb er thuis nog BETA versies van.

    De reden waarom ik er mee gestopt ben is omdat het op 6 positiecodes niveau nog steeds te onwillekeurig was. Sinds 2004 ben ik dus ook al bezig met de ontwikkeling van een verbeterde versie en dan aan de hand van datamining technieken. De conversies hiervan zouden in theorie vele malen hoger moeten liggen. Gedachte is: minder traffic maar hogere conversies door behaviour targeting.

    Wel leuk om te lezen dat je er bij betrokken bent geweest bij Cendris.


    8 juni 2007 om 07:35
    Gino Goossens

    Het moet haast wel zijn. IP koppelingen was inderdaad de bedoeling, al was het maar voor 62% dekkend(toen). We zijn nu helemaal van het 6 positie postcodemodel afgestapt omdat de technieken die we nu online gebruiken vele malen beter te targeten zijn.

    Ilse heeft toch ook iets met Klipping gedaan om vanuit de zoekmachine mensen te targeten?

    Altijd leuk om eens verder over te praten. Als je tijd hebt gaan we wel een keer een bak koffie drinken? Laat maar weten: ggoossens[at]creativeions[dot]nl


    8 juni 2007 om 21:01
    Laurens Ruster

    @Gino

    Boeiend artikel waar je naar refereert. Toch blijft het in mijn ogen segmentatie. Dat ook in het artikel duidelijk gemaakt in de eerste regel:

    “Demographic information plays an important role in personalized web applications. However, it is usually not easy to obtain this kind of personal data such as age and gender. In this paper, we made a first approach to predict users’ gender and age from their Web browsing behaviors ….”.

    Age en Gender …. “klassieke” segmenten die blijkbaar nog steeds een belangrijke rol spelen.

    Als je het artikel leest beklemt me de vraag of segmentatie (sorry Gino ik gebruik dat woord voor het gemak maar even) wel zo verschilt in de online en offline wereld?.

    “… based on the fact that Webpages visited by similar users may be associated with similar demographic tendency, and users with similar demographic information would visit similar Webpages, a smoothing component is employed to overcome the data sparseness of web click-though log.”

    Met name het woord “simular” doet me zeer sterk denken in segmenten.

    Over Weblife gsproken… ik ben destijds zeer nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het product. Toch schijnen we elkaar niet te kennen. Vanuit Cendris was ook Hanneke Blokland betrokken… does that ring a bel?


    9 juni 2007 om 04:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!