Resultaten onderzoek ‘digitale huishoudens’

Resultaten onderzoek ‘digitale huishoudens’

Tijdens het Digital Marketing Event (DME) deze week hebben Ilse Media en Interview NSS de resultaten van het onderzoek ‘digitale huishoudens’ bekendgemaakt. In dit meerjarige onderzoek zijn onder meer de invloed van digitale media op de houding en het koopgedrag van consumenten gemeten.

Zij verdelen de internetters in vijf groepen. De verschillende segmenten worden onderscheiden door houding en gedrag: de intensiviteit en het enthousiasme waarmee personen gebruik maken van internet en andere digitale toepassingen en apparaten.

  • Hulpzoekers (14%): dit zijn internetgebruikers die zich niet echt thuis voelen op het internet. Ze zijn niet vaak online en roepen vaker hulp in van anderen als ze iets op het internet willen doen. Hun computer is verouderd. Vaak gaan ze online via een inbelverbinding.
  • Pretinternetters (20%):  voor deze mensen is internet vooral een bron van entertainment. Ze spelen eenvoudige spelletjes, downloaden muziek en kijken af en toe filmpjes op internet.
  • Functionele gebruikers (24%): deze groep vindt internet handig om even iets op te zoeken, bijvoorbeeld een telefoonnummer of informatie over een product. Ook gebruiken ze regelmatig e-mail en bankieren ze online. Ze internetten ook wel eens een dagje niet.
  • Frequente surfers (31%): dit zijn multitaskers. Ze internetten terwijl ze de radio of de televisie aan hebben staan. De computer gaat zelden uit. Ze maken functioneel gebruik van internet maar gebruiken het web ook voor entertainment. De meeste frequente surfers maken gebruik van ADSL.
  • Technofans (11%): dit zijn actieve, intensieve en doorgewinterde internetters. Vaak zijn het jonge mannen met veel affiniteit voor technologie. Hun computer is heel belangrijk en wordt voor allerlei toepassingen gebruikt. Ze geven gemakkelijk hun mening online en kopen regelmatig bij online winkels.

De resultaten van het onderzoek zijn niet wereldschokkend. Maar het is wel goed dat de vermoedens nu met feiten kunnen worden onderbouwd.

Vorige maand heeft Pew Internet het onderzoek A Typology of Information and Communication Technology Users gepubliceerd, een studie naar het gebruik van nieuwe technologieën onder de Amerikaanse bevolking. Volgens dit onderzoek zijn 31% van de Amerikanen zware technologiegebruikers, zijn 20% gemiddelde gebruikers en heeft 49% van de onderzochten nauwelijks of geen belangstelling voor internet of mobiele toepassingen. De heavy users werden vervolgens verder onderverdeeld in vier groepen:

  • Omnivoren die alle technologie omarmen en actief zijn op blogs en in web 2.0.
  • Connectors die internet en mobiele telefonie zien als communicatiemiddelen.
  • Benutters die technologie beschouwen als steun in het dagelijks werk en leven.
  • Veteranen die technologie gebruiken maar er niet warm of koud van worden.

Ik vraag me af in hoeverre beide onderzoeken over elkaar heen kunnen worden gelegd. Als ik naar het Nederlandse onderzoek kijk, dan zijn voor mijn gevoel de frequente surfers en de technofans de heavy users. Samen vertegenwoordigen deze twee groepen 42% van de onderzochten. Dat zou inhouden dat we in Nederland meer zware internetgebruikers zouden hebben dan in Amerika. Iemand enig idee of dat zo is? 


 


Geplaatst in

Delen



Er zijn 21 reacties op dit artikel

  • In Europa doen we het in ieder geval wel aadrig.

    geplaatst op
  • Dat onderzoek had ik nog niet gezien. Dank je voor de link.

    geplaatst op
  • Juist door de combinatie met 'mobile' zoals die in het PEW-onderzoek wordt gemaakt is het niet vergelijkbaar met de Digitale Huishoudens van ilse media. Niet verder op blindstaren is mijn advies.

    geplaatst op
  • Heb vanmorgen even de powerpoint van de laptop van ilse gehaald en deze zonder filmpjes op slideshare gezet. Met name in laatste deel geeft het nog wat aanvullende cijfers!

    geplaatst op
  • Sorry hoor; gaan we nu weer terug naar doelgroepen tijd op het internet...!!! Kan niet inkomen waarom Ilse kiets voor een doelgroep segmentatie met moderne namen??
    THIS IS INTERNET MENSEN! Segmentatie is niet toepasbaar op het internet! Misschien interessant om eens te lezen: Segmentatie en profielanalyse toepasbaar op het Internet?

    geplaatst op
  • @Gino: met alle respect maar voorlopig zal doelgroepanalyse nog wel even de norm blijven (ook op internet). Natuurlijk gaan we mbv behavioural targeting naar een situatie waarin doelgroepanalyse niet meer (of minder) relevant is, maar dat zal nog wel even op zich wachten.

    geplaatst op
  • Gino, ik zie geen inhoudelijke argumenten van jouw kant waarom segmentatie niet toepasbaar is op internet. Ik denk dat doelgroepanalyse altijd wel in meer of mindere mate belangrijk blijft. Behavioural targeting is zeker de toekomst, maar ook daar is het vinden van bepaalde patronen in het gedrag op internet/je website interessant om hier verdere doelgroepanalyse op uit te voeren, ook als je kijkt naar de koppeling met andere kanalen

    geplaatst op
  • @Floris: eens!

    geplaatst op
  • @Floris @Peter
    Lijkt me nogal logisch voor een medewerker van Cendris: De doelgroepen specialist en mediaonderzoek.nl. NIet bepaald objectief ;-). Op het Internet werkt het voor de nabije toekomst zeker anders. Ik snap dat niet iedereen dat nu al ziet, maar de tijden voor mediabureaus en ‘doelgroep specialisten’ gaan zeker veranderen. De doelgroepprofielen zijn te algemeen, hebben te grote gaten en het blijft gissen naar je successen. Klikgedrag, persona en datamining zijn de technieken waar wij nu veel mee gaan testen. 12 grote reislabels onder onze vlag brengt heel veel data, patronen en feiten met zich mee die een werkelijke meerwaarde bieden. Dit is zeker niet te vergelijken met segmentatie modellen in wat voor vorm dan ook.

    Als je DutchCowboys wel een volgt, kun je onder mijn onderwerpen de ontwikkelingen van dichtbij volgen (mocht je het leuk vinden). Op 6 juli organiseren wij vanuit Creativeions de eerste Round Table discussie met als onderwerpen embedded adverteren, segmentatie en behaviour targeting. Je kunt meedoen, discuseren etc als je een mailtje stuurt naar roundtable[at]creativeions[dot]nl

    geplaatst op
  • Segmentatie is in mijn ogen de uitkomst van bijvoorbeeld datamining technieken. Gino schets het juist als hij het heeft over het vinden van patronen. Die patronen zijn vaak geldig voor meerdere personen .... dus een segment met vergelijkbare patronen.
    In mijn ogen is dat toch segmentatie puur sang!

    geplaatst op
  • @Laurens
    We praten hier niet over personen/ segmentatie. De betekenis die gekoppeld is aan segmentatie, komt nier overeen met wat ik dan bedoel. Persona geeft het beter weer en puur geënt op data, klikgedrag etc. Er komen geen profielen uit, alleen een constante dynamische manier van aansturen van je personas binnen je website waardoor je User Generated Content krijgt. Het is een eigen algoritme. De conversies en ROI zijn uitstekend te meten en te voorspellen.

    geplaatst op
  • @Gino
    "We praten hier niet over personen/ segmentatie."

    Waar praten we dan wel over? Ik ben benieuwd welke definitie jij van segmentatie voert in deze discussie dan.

    geplaatst op
  • Wat er in het ilse-onderzoek gebeurt is niks meer of minder dan een indeling naar 'soort' internetgebruik. Op basis daarvan zijn vijf typologieën samengesteld. Wat is daar nou zo raar aan dat nou juist internet daar niet geschikt voor is?

    geplaatst op
  • @Floris en @Peter: Allereerst ben ik blij dat het onderwerp jullie boeit en dat we erover kunnen discussiëren. Zodra je het gaat indelen of verdelen in kleine hoeveelheden of groepen, neem je veel van de dynamiek weg. Je gaat er vanuit dat ‘het’ zo is en neemt beslissingen voor een ander. Tuurlijk maak je daarmee de kans groter dat er mensen binnen jouw groep, doelgroep of profiel valt, maar nog steeds is op het aantal internet gebruikers een spelt in de hooiberg. Dat is wat ik bedoel met ‘te veel gaten’. Behaviour targeting is niet wat b.v. een AskNow doet, want die nemen beslissingen voor jouw. Deze persoon valt in deze doelgroep en wil dus nu deze content zien… Lijkt me persoonlijk geen goede ontwikkeling. Al helemaal niet als ik hoor dat men je kan volgen vanaf je thuis computer terwijl je op je werk het cookie had staan. Ja dat schijnt te kunnen met allerlei internet technieken :-o. Daar valt mijn mond toch wel open… Wat een bollocks! @Floris: segmenteren betekend dan ook voor mij dat je het gaat indelen of verdelen in kleine hoeveelheden of groepen. En dat is niet toepasbaar op het internet. Als ik praat over personas dan heb ik het over herkenning van patronen (triviaal). Personas worden niet vooraf bepaald maar aan de hand van feiten samengesteld en zijn aan verandering onderhevig. Er ontstaat een betekenisontwikkeling van naar welke acceptabele persona men zich moet richten vanuit een dynamisch algoritme. De content past zich niet aan maar wordt gegenereerd vanuit duizenden en misschien wel miljoenen gebruikers en data tegelijk. Je krijgt dus een vorm van embedded content en embedded advertising en de gebruiker ziet relevante content maar kan nog steeds zijn eigen keuzes maken. Wat MS doet gaat nog een stuk verder, maar is haast niet meer toelaatbaar. Het artikel Demographic Prediction Based on User’s Browsing Behavior. Het is iets wat ik op de voet volg omdat we zelf bezig zijn met het bouwen van een nieuw concept met Creativeions gebaseerd op recommendation en embedded advertising. We zoeken alleen nog een heel goede CTO! en dan kunnen we van start met de BETA versie ervan. Wordt vervolgd dus!! Ben jij een goede CTO met start-up ervaring of ken je er één? Stuur me ff een mail en dan kunnen we praten! ggoossens[at]creativeions.nl Sorry, kon het even niet laten ;-). Daarnaast zijn jullie natuurlijk van harte welkom om er op 6 juli verder over te discussiëren!

    geplaatst op
  • Oh, dus met jouw onafhankelijkheid zit het ook wel goed ;-)

    De reden waarom ik het vroeg is dat ik het idee heb dat jij denkt dat segmentatie een statische bezigheid is die je eenmalig gaat uitvoeren. Juist op basis van gedrag op je website kan je duidelijke patronen zien en daarin segmenteren. Uiteindelijk wil je dat realtime gaan doen. Dat betekent helemaal niet dat je content uitsluit of dat je halstarrig iedere bezoeker in een vast patroon dwingt. Dus er is wel degelijk een rol weggelegd voor doelgroepspecialisten. Alleen is het wel aan hun de taak nieuwe technologieën niet alleen scherp in de gaten te houden maar hier ook iets mee te gaan doen.

    In het verleden hebben we een tijd het product Weblife gehad die de eerste stapjes voor ons op dit gebied heeft gezet. Helaas was het niet mogelijk om dit product door te ontwikkelen omdat de techniek niet meer beschikbaar werd.

    geplaatst op
  • @Floris: wat is er eigenlijk met Weblife gebeurt? Ligt het nu op de plank? Zou jammer zijn, ben er nog steeds enthousiast over!

    geplaatst op
  • Het ligt weer op de plank. De technologie was niet meer beschikbaar na een reorganisatie waardoor we met Weblife niet meer verder konden. Maar wellicht komen we in de toekomst hier nog mee terug, wellicht in dezelfde, wellicht in een gewijzigde vorm.

    geplaatst op
  • @Floris

    Het lijkt het er wel erg sterk op dat we hier praten over een techniek die ikzelf samen met Jos heb ontwikkeld. We hebben er mee getest bij TPG.

    'WebLife' heb ikzelf en Jos ontwikkeld in 2004 en besproken met TPG. Toen hadden we er ook een criteriumanalyse in verwerkt om het eventueel ook toepasbaar te maken voor verticale marketen. TPG in Business heeft er toen nog een stuk over geschreven (interview met mij) vanwege de hoge conversies in combinatie met DM campagnes. Wij noemden het toen E-Communicatie en later is het dus WebLife gaan heten (lees ik net). Ik wist niet dat Cendris bezig is geweest deze techniek eigen te maken. De techniek op zich is niet heel moeilijk en heb er thuis nog BETA versies van.

    De reden waarom ik er mee gestopt ben is omdat het op 6 positiecodes niveau nog steeds te onwillekeurig was. Sinds 2004 ben ik dus ook al bezig met de ontwikkeling van een verbeterde versie en dan aan de hand van datamining technieken. De conversies hiervan zouden in theorie vele malen hoger moeten liggen. Gedachte is: minder traffic maar hogere conversies door behaviour targeting.

    Wel leuk om te lezen dat je er bij betrokken bent geweest bij Cendris.

    geplaatst op
  • Weblife werkt(e) op basis van Klipping (KPN) technologie die ons in staat stelde de vertaling van IP adres naar postcode te maken. Op postcode niveau hebben we namelijk veel informatie waarmee je je bezoeker een profiel kan meegeven. Informatie die gebleken is weldegelijk nauwkeurig te zijn. Zie ook deze discussie. Is dat hetzelfde product waaraan jij hebt gewerkt? Dan is het toch een klein wereldje ;-)

    Ikzelf ben overigens productmanager voor de segmentatie portfolio waar Weblife ook onder viel. Weblife was al een bestaand product toen ik ben gaan werken bij Cendris, dus ik ben verder zelf niet betrokken geweest bij de ontwikkeling van Weblife.

    geplaatst op
  • Het moet haast wel zijn. IP koppelingen was inderdaad de bedoeling, al was het maar voor 62% dekkend(toen). We zijn nu helemaal van het 6 positie postcodemodel afgestapt omdat de technieken die we nu online gebruiken vele malen beter te targeten zijn.

    Ilse heeft toch ook iets met Klipping gedaan om vanuit de zoekmachine mensen te targeten?

    Altijd leuk om eens verder over te praten. Als je tijd hebt gaan we wel een keer een bak koffie drinken? Laat maar weten: ggoossens[at]creativeions[dot]nl

    geplaatst op
  • @Gino
    Boeiend artikel waar je naar refereert. Toch blijft het in mijn ogen segmentatie. Dat ook in het artikel duidelijk gemaakt in de eerste regel:
    "Demographic information plays an important role in personalized web applications. However, it is usually not easy to obtain this kind of personal data such as age and gender. In this paper, we made a first approach to predict users’ gender and age from their Web browsing behaviors ....".

    Age en Gender .... "klassieke" segmenten die blijkbaar nog steeds een belangrijke rol spelen.

    Als je het artikel leest beklemt me de vraag of segmentatie (sorry Gino ik gebruik dat woord voor het gemak maar even) wel zo verschilt in de online en offline wereld?.

    "... based on the fact that Webpages visited by similar users may be associated with similar demographic tendency, and users with similar demographic information would visit similar Webpages, a smoothing component is employed to overcome the data sparseness of web click-though log."
    Met name het woord "simular" doet me zeer sterk denken in segmenten.

    Over Weblife gsproken... ik ben destijds zeer nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van het product. Toch schijnen we elkaar niet te kennen. Vanuit Cendris was ook Hanneke Blokland betrokken... does that ring a bel?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.