ReclameReview: World Animal Protection pakt ABP aan

Pensioenfonds ABP is het doelwit van World Animal Protection in deze 'commercial', die natuurlijk allesbehalve een aanbeveling is voor het fonds.

24 augustus 2022, 14:45 2049 x gelezen

Deze commercial is al wat ouder (een maand om precies te zijn), maar ik wilde hem toch nog graag bespreken. En de kans dat je hem gemist hebt in de zomervakantie is best groot.

Credits

Niet bekend bij mij.

Doelstelling

ABP onder druk zetten om niet meer te investeren in dierenleed.

Uitwerking

In de video vertelt een acteur in de rol van ABP-CEO dat het pensioenfonds inderdaad investeert in dierenleed. Dat werkt vervreemdend, want je verwacht als kijker een ontkenning of andere spin die gegeven wordt aan de beschuldigingen. Aan het einde van de video geeft de acteur eerlijk toe dat hij een acteur is en niet echt de CEO, maar dat World Animal Protection wel degelijk onderzocht heeft hoe ABP investeert op het gebied van dierenwelzijn, waar het fonds niet gunstig uitkwam.

Oordeel

Een dergelijke grootschalige campagne met flink wat mediabudget werkt gewoon. Zeker als je het verhaal heel concreet en oplosbaar vertelt. En zelfs dat gebeurt hier maar deels, want de oplossing wordt niet genoemd in de video. Misschien omdat die zo voor de hand ligt? ABP kan immers gewoon stoppen met geld stoppen in dierenwelzijn-onvriendelijke initiatieven. Zo makkelijk is de oplossing dus.

Dat deze manier van ‘exposen’ werkt, is wel te zien aan het nieuwsbericht dat ABP al op de dag van lancering van deze campagne publiceerde. “We vinden het rapport van de WAP waardevol en nemen het mee in onze verdere plannen om ons duurzaamheidsbeleid aan te scherpen.” En: “Met het oog op diverse klimaatonderzoeksrapporten én de wensen van onze deelnemers, heeft ABP besloten ons duurzaam en verantwoord beleggingsbeleid op deze thema’s verder aan te scherpen. Daar zijn we op dit moment volop mee bezig. Die aanscherpingen zijn nog niet klaar en daarom nog niet meegenomen in deze analyse. We zullen het rapport van WAP meenemen in onze aanscherpingen. We verwachten dit jaar meer hierover bekend te kunnen maken.

Eigenlijk is dit dus meer onderzoeksjournalistiek dan ‘reclame’. Leerzaam voor iedereen die een groot maatschappelijk probleem wil aanpakken: zoek uit wie er invloed op heeft, bedenk wie deze organisatie(s) tot de orde kan roepen (meestal het grote publiek) en maak er een heel specifieke campagne over. De kans is aanwezig dat dit je weer een stapje dichter bij je doel brengt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!