ReclameReview: wat moeten we hier nou mee, GASSAN?

26 januari 2022, 14:00

GASSAN is de ‘official timekeeper’ van 20 voetbalclubs, waaronder 14 uit de Eredivisie. Daarover melden ze: ‘Als trotse timekeeper heeft GASSAN een video ontwikkeld waarin wordt getoond hoe belangrijk voetbal en de samenwerking met de clubs zijn.’

Korte versie:

Lange versie:

Credits

Bureau: FREQUIN

Doelstelling

De link tussen GASSAN en voetbal verder versterken.

Uitwerking

Uit het persbericht: Voetbal zit in het DNA van GASSAN, de voetballerij is zeer belangrijk voor het bedrijf. GASSAN is al jarenlang verbonden met het Nederlandse voetbal en ooit begonnen bij Feyenoord. Inmiddels is GASSAN official timekeeper van maar liefst 14 clubs in de Eredivisie: PSV, FC Utrecht, AZ, sc Heerenveen, Feyenoord, Willem II, FC Groningen, Vitesse, Go Ahead Eagles, RKC Waalwijk, FC Twente, Heracles Almelo, NEC en PEC Zwolle.

Wat hebben GASSAN en voetbal met elkaar gemeen: “Passie”. Als trotse timekeeper heeft GASSAN een video ontwikkeld waarin wordt getoond hoe belangrijk voetbal en de samenwerking met de clubs zijn.

“Voetbal is emotie, dus sponsoring moet ook uit een stukje emotie voortkomen. Daarnaast is voetbal voor de business van GASSAN een heel belangrijk onderdeel geworden in de afgelopen jaren. Zo ontvangt GASSAN bijvoorbeeld de leden van de businessclubs en de spelers in de diamantfabriek waar zij van dichtbij kunnen zien hoe een diamant geslepen wordt.”

Oordeel

Waarom is deze video gemaakt? Het enige dat ik kan bedenken is dat het bakken met geld kost om ‘official timekeeper’ te zijn van voetbalcubs, dus wil je hiermee ook naar buiten toe. Het vertellen. Maar eigenlijk is dat het enige dat hier gebeurt: het verkondigen van dit feit. Met een tikkende klok als begin en met ‘Het is tijd’ en ‘Tijd voor de eredivisie’ als woordgrapjes.

Maar wat is nu de bedoeling voor mij als kijker? Ik kende GASSAN niet, dus ik moest googlen. Diamanten, sieraden en luxe horloges zijn hun sterke punten. Dat klinkt wel heel stereotiep als je aan succesvolle voetballers denkt. Ik ben blij dat ze van dat imago in ieder geval deels weg zijn gebleven in de video’s. De korte video zegt helemaal niets. De lange versie gaat wat meer in op het merk. Maar ook weer niet te diep, want veel verder dan passie en teamwork gaat het niet. Totdat het gaat over het rondleiden van businessclubs en voetbalteams. Kortom: de doelgroepen met geld.

Zou daar dan deze video voor gemaakt zijn? Dat lijkt me niet, want als official timekeeper van al die clubs heb je al een rechtstreeks lijntje met de spelersgroepen en businessclubs. De video kan hooguit als teaser dienen voor deze doelgroepen. Maar de gemiddelde voetbalfan spreek je niet aan hiermee.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!