ReclameReview: Rabobank
Humberto Tan werd ontslagen bij BNR omdat hij de hoofdrol speelt in de nieuwe tv-campagne van de Rabobank. Nou, dit is hem dan, de eerste commercial met de nieuwe hoofdpersoon!
Credits:
Bureau: N=5
Creatie: Romke Oortwijn, Peter Hebbing
Regisseur: Micheal Wong
Verantwoordelijken Rabobank: Niels van de Velde, Stefan Wink
De doelstelling:
Nederlandse ondernemers met internationale activiteiten overtuigen dat de Rabobank ze in de belangrijkste landen ter wereld kan helpen.
De uitwerking:
Vanaf 15 maart is Humberto Tan samen met het vertrouwde Rabobankgezicht Merel voor het eerst te zien in de tv-commercial 'Thuis in Nederland, thuis in de wereld'. Tan: “Ik kan in deze campagne gewoon mezelf zijn. Ik laat me door Merel bijpraten over de meerwaarde van coöperatief bankieren.”
Het oordeel:
Dat je als Rabobank graag Humberto Tan als boegbeeld (oké, samen met het al bekende Rabo-boegbeeld Merel) wilt hebben voor je campagne snap ik helemaal. Hij is sympathiek, komt over als een betrokken persoon en heeft dankzij zijn journalistieke verleden (mede dankzij BNR) een goede link met de zakelijke doelgroep. Maar toch vind ik hem hier niet helemaal op zijn plaats. En dat terwijl hij gewoon vragen stelt, zoals hij altijd doet. Ik denk dat het door het acteerwerk komt. Het is niet authentiek meer en dat verschil zie je direct. In een persbericht zegt de Rabobank: “De positief kritische houding en niet aflatende nieuwsgierigheid van Humberto Tan benut de bank om te laten zien wat de coöperatieve manier van werken voor de klant en voor de samenleving oplevert.” Tja, die kritische houding neem je natuurlijk niet echt meer serieus als je weet dat de persoon ervoor betaald wordt om positief te zijn. Met de achterliggende gedachten van de campagne is niks mis overigens. Het thema “Thuis in Nederland, Thuis in de wereld” klopt helemaal, al deed het me wel denken aan de kluszaken met de naam Thuisin. Ik geloof de bewijsvoering ook wel die aangedragen wordt: dat de Rabobank al jarenlang in landen over de hele wereld actief is. In mijn ogen is deze campagne dan ook meer een reminder dan een nieuw verhaal. Alleen is nu Humberto Tan daarbij betrokken.
O ja, dit cynische commentaar op de commercial wilde ik jullie niet onthouden:
“Haha, grappige reclame. Zoals de dame van Rabobank zei: jij gaat betalen.
Ik zou geen betere omschrijving kunnen vinden voor de huidige bankiersmentaliteit.”
Helemaal met je oordeel eens. Ik heb het sowieso niet op semi-journalistieke reclames, komt bij mij altijd over als een soort van tommy’s teleshopping. Nep vragen, nep antwoorden en nep verbazing.
Het zou mooier zijn geweest als Rabobank een commercial liet zien waarbij ze door het stof gaan i.v.m. het geld dat ze in de naam van sponsoring naar de wielersport/dopingindustrie hebben gebracht. Waarbij ze bijv. een donatie doen aan het rode-kruis en erbij vertellen dat ze liever bloedtransfusies sponsoren waar mensen echt beter van worden.
ps, Over die laatste opmerking…`dat jij gaat betalen`. Het mooie is dat het door de bank in eerste instantie in een niet te begrijpen taal wordt gebracht.
Volgens mij heeft hij ontslag genomen. Net als ik, is hij jurist en weet hij precies wat wel en niet kan. Maar ja, dat maak voor een minder sensationeel bericht blijkbaar
hallo waar is deze reclame opgenomen? vind de omgeving zo mooi. waar is dit?
@Rob: op het gevaar van ‘stating the obvious’ af, want genoemd in de eerste seconden van de video: Brazilië. Of bedoel je een specifiekere plaatsbepaling?
Wanneer gaat de Rabo weer normaal doen en minder internationaal gaan.
De reclames worden steeds belachelijker en totaal niet in de relatie met de realiteit.
De meeste klanten hebben een lopenderekening of hebben een lening prive of voor hun bedrijf.
En de Rabo heeft in mijn 35 jaar ondernemen nog nooit meegedacht dus maak je niet belachelijk.
Groet en beterschap jan Evers
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!