ReclameReview: Pickwick laat waarde van Tea Topics zien

Je kent ze vast, die vragen op de theelabeltjes van Pickwick. In deze minidocumentaire laat het theemerk zien wat deze Tea Topics teweeg kunnen brengen in de praktijk.

7 december 2022, 14:45 4360 x gelezen

Credits

Productie: Bald Jackal Pictures
Media: Havas Media
Verantwoordelijk bij Pickwick: Elfi Voorhuis, sr. brandmanager

Doelstelling

Het merk Pickwick verder laden en mensen inspireren.

Uitwerking

Uit het persbericht: Pickwick brengt deze feestdagen een heel bijzondere commercial uit met in de hoofdrol opa Harrie (90) en zijn kleindochter Simone (33). Een waar gebeurd verhaal waar Pickwick toevallig op stuitte en mee mocht om het te filmen. Simone gaat regelmatig even langs bij haar opa en dan drinken ze een kopje thee. Elk theezakje van Pickwick heeft een vraag op het labeltje, een ‘Tea Topic’. De vraag ‘Wat zou je graag nog eens willen doen’ gaf een onverwacht antwoord van opa: “Het Noorderlicht zien.” Simone en haar familie hebben dat geregeld. Het verhaal van Harrie en Simone laat zien hoe de tijd nemen voor elkaar tot de mooiste dingen kan leiden.

Elfi Voorhuis, senior brandmanager bij Pickwick: “Ik werkte nog maar net voor Pickwick en keek met kerst samen met mijn moeder naar al die mooie Tea Topics-verhalen die mensen deelden op social media. Toen ik het verhaal van Simone en Harrie las vond ik dat zo mooi, wat er kan gebeuren als je de tijd voor elkaar neemt. Het bleek dat de moeder van Simone het verhaal naar de klantenservice had gemaild met als onderwerpregel ‘Geen klacht’. De dag na kerst hebben we contact opgenomen met Simone’s moeder en bleek dat ze de hele reis al geregeld en geboekt hadden, een week in februari 2022.”

“Ik heb toen uitgebreid met Simone en Harrie gesproken want ik wilde er graag iets mee doen. De reis was al geboekt, maar we mochten wel een cameraploeg mee laten reizen. Doel was een korte docu op te nemen voor de feestdagen eind 2022 die we uitzenden in de bioscopen en alleen in de blokken rond tv-programma’s die familie als onderwerp hebben. We hebben het bureau van Beau van Erven Dorens, Bald Jackal Pictures, gevraagd de productie te doen en Havas Media heeft de mediastrategie en -inkoop verzorgd.”

Oordeel

Deze commercial (of eigenlijk minidocumentaire) past moeiteloos op één lijn met de campagne van DELA, ‘Waarom wachten met iets moois zeggen?’ qua inhoud en emotie. Eigenlijk is het één en al emotie in deze video. Dat vind ik enorm knap, want we hebben het over thee… Goed gedaan dus dat Pickwick hier als afzender een gevoelige snaar weet te raken met een product dat toch niet echt heel hoog staat op de prioriteitenladder bij veel mensen.

Maar waarom past het dan toch zo goed bij Pickwick? Nou, het begint allemaal met die vraag op dat theelabeltje. Het is echt iets heel kleins, maar je zet er als merk toch je doelgroep even mee aan het denken. Mensen gaan de vragen beantwoorden. In hun hoofd of hardop, zoals in dit geval gebeurde met Simone en haar opa Harrie. Daarmee versterk je de emotionele binding tussen theedrinkers en het merk Pickwick. Dat is op zichzelf dus al een marketingcampagne.

Overigens snap ik de kracht van de Tea Topics volkomen. Zo heb ik al eens een stuk of 20 theelabels met vragen erop op kaartjes geplakt en gebruikt tijdens een meeting van mijn businessclub om elkaar wat beter te leren kennen. Dus ik kan beamen: die Tea Topics zijn een gouden vondst. Dat er hele mooie dingen uit voort kunnen komen, bewijst deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!