ReclameReview: Van Gogh belt met refurbished iPhone (Leapp)

ReclameReview: Van Gogh belt met refurbished iPhone (Leapp)
, Hardcopy
@davidbrinks

Na de commercial met 'De Aardappeleters' komt Leapp nu met een commercial waarin een zelfportret van Vincent van Gogh centraal staat. Van Gogh belt in de commercial met zijn refurbished iPhone van Leapp naar zijn broer Theo.

Credits

Bureau: Maatschap voor Reclame

De doelstelling

De verkoop van refurbished iPhones bij Leapp stimuleren door op de lage prijs te focussen.

De uitwerking

Hoe maak je in slechts 15 seconden duidelijk dat Leapp voordelige refurbished iPhones biedt? Nou, door een heel bekende arme Nederlander uit het verleden te laten figureren in deze commercial. Eerder gebruikte Leapp al het schilderij 'De Aardappeleters' van Vincent van Gogh, maar ditmaal draait het om zijn zelfportret met verbonden oor. Vandaar dus dat de iPhone op speaker staat.

Het oordeel

En zo heeft Vincent van Gogh na zijn dood toch nog een surrealistisch werk op zijn naam staan, met dank aan Leapp. Ik vind het wel leuk gevonden: in plaats van heel jong en hip te doen, kiest Leapp er bewust voor om juist met oude meesterwerken op te vallen. Dat vind ik een slimme zet, want de herkenbaarheid van deze schilderijen is natuurlijk ontzettend hoog. Zelfs als je nooit in een museum bent geweest, heb je in de Nederlandse media deze kunstwerken wel eens ergens gezien.

Over de uitvoering van deze commercial ben ik echter niet heel enthousiast. Wel leuk gevonden dat Van Gogh weinig geld heeft en dus voor een refurbished iPhone van Leapp kiest, maar snapt iedere kijker deze associatie? Het gesprekje vind ik flauw, net als de opmerking "Probleempje met mijn oor", waardoor de iPhone op speaker staat. Aan de andere kant begrijp ik ook dat je toch iets moet als je maar 15 seconden hebt en wel een heel verhaal wilt vertellen.

Qua branding doet het allemaal wel een beetje denken aan een radiocommercial, want de merknaam Leapp moet zo vaak mogelijk genoemd worden om hem maar te laten onthouden door de doelgroep. En dan krijg je dus zinnen als: "Bij Leapp, zei je dat?" Dat vind ik wel afbreuk doen aan de charme van de uitvoering. Maar wederom begrijp ik waarom deze keuze is gemaakt.


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.