ReclameReview: knullige Oranje-activatie van Adecco

11 maart 2020, 14:00

De nieuwe activatiecampagne van Adecco heeft het motto ‘Maak werk van Oranje!’ meegekregen. We zien ex-international John Heitinga op zoek naar zijn droombaan. Werkt deze commercial?

Credits

Concept/creatie: Kumpany

Productie: BetterMatter

Doelstelling

Adecco top of mind krijgen door middel van doelgroepactivatie.

Uitwerking

Voor veel mensen is het een droom om te werken voor het Nederlands Elftal, weet de Adecco. Daarom lanceren de uitzendorganisatie en de KNVB in samenwerking met activatiebureau Kumpany in aanloop naar een sportieve zomer de campagne ‘Maak werk van Oranje’.

Uit het persbericht: “Door een eigen Oranje-droombaan te bedenken en in te sturen via adecco.nl/oranje, krijg je de kans daadwerkelijk aan de slag te gaan als bijvoorbeeld grasmeester, spandoekspecialist, dirigent van het volksliedorkest of lijnentrekker op 29 maart tijdens Nederland-Spanje.” Samen met oud-international John Heitinga roepen Adecco en KNVB met Man of the Match Benita Brouwer in radio- en videocommercials het publiek op een eigen droombaan te verzinnen.

Oordeel

Dit lijkt me nu een typisch voorbeeld van een commercial waarbij je in eerste instantie denkt: wat slecht!, maar tóch doet hij wat hij moet doen. Dit heeft uiteraard vooral te maken met het feit dat dit een activatiecampagne is. Ook al is de commercial niet al te best, er zijn genoeg mensen die desondanks wel een voetbalavond of -dag met het Nederlands elftal willen doorbrengen.

Ik wist niet dat de hoofdrolspeelster van de commercial Benita Brouwer is, en dat zij is verkozen tot Man of the Match door Adecco. Maar nu snap ik waarom zij niet natuurlijk overkomt in haar acteerwerk: ze is geen actrice maar werkt bij Adecco. Dat is een verzachtende omstandigheid voor haar acteerwerk, maar dat weten de kijkers natuurlijk niet. Samen met de niet-grappige grapjes van John Heitinga komt het daarom allemaal wat knullig over.

Maar, zoals ik al zei, het gaat hier om activatie. En door de prijs die te winnen is, zullen er meer dan genoeg mensen zijn die mee willen doen. En zo neemt Adecco een prominente plaats in binnen het brein van geïnteresseerde kijkers. Dus als zij ooit eens ander werk zoeken…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!