ReclameReview: knullige Oranje-activatie van Adecco

ReclameReview: knullige Oranje-activatie van Adecco

De nieuwe activatiecampagne van Adecco heeft het motto 'Maak werk van Oranje!' meegekregen. We zien ex-international John Heitinga op zoek naar zijn droombaan. Werkt deze commercial?

Credits

Concept/creatie: Kumpany
Productie: BetterMatter

Doelstelling

Adecco top of mind krijgen door middel van doelgroepactivatie.

Uitwerking

Voor veel mensen is het een droom om te werken voor het Nederlands Elftal, weet de Adecco. Daarom lanceren de uitzendorganisatie en de KNVB in samenwerking met activatiebureau Kumpany in aanloop naar een sportieve zomer de campagne ‘Maak werk van Oranje’.

Uit het persbericht: "Door een eigen Oranje-droombaan te bedenken en in te sturen via adecco.nl/oranje, krijg je de kans daadwerkelijk aan de slag te gaan als bijvoorbeeld grasmeester, spandoekspecialist, dirigent van het volksliedorkest of lijnentrekker op 29 maart tijdens Nederland-Spanje." Samen met oud-international John Heitinga roepen Adecco en KNVB met Man of the Match Benita Brouwer in radio- en videocommercials het publiek op een eigen droombaan te verzinnen.

Oordeel

Dit lijkt me nu een typisch voorbeeld van een commercial waarbij je in eerste instantie denkt: wat slecht!, maar tóch doet hij wat hij moet doen. Dit heeft uiteraard vooral te maken met het feit dat dit een activatiecampagne is. Ook al is de commercial niet al te best, er zijn genoeg mensen die desondanks wel een voetbalavond of -dag met het Nederlands elftal willen doorbrengen.

Ik wist niet dat de hoofdrolspeelster van de commercial Benita Brouwer is, en dat zij is verkozen tot Man of the Match door Adecco. Maar nu snap ik waarom zij niet natuurlijk overkomt in haar acteerwerk: ze is geen actrice maar werkt bij Adecco. Dat is een verzachtende omstandigheid voor haar acteerwerk, maar dat weten de kijkers natuurlijk niet. Samen met de niet-grappige grapjes van John Heitinga komt het daarom allemaal wat knullig over.

Maar, zoals ik al zei, het gaat hier om activatie. En door de prijs die te winnen is, zullen er meer dan genoeg mensen zijn die mee willen doen. En zo neemt Adecco een prominente plaats in binnen het brein van geïnteresseerde kijkers. Dus als zij ooit eens ander werk zoeken...


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.