ReclameReview: belangrijkste bijzaak in het leven begint weer bij Fox Sports

29 juli 2020, 09:00

De voetbaldroogte is voorbij

‘Gelukkig, het begint weer…’ Dat is het thema voor de nieuwe campagne van Fox Sports, waarin we zien hoe blij fans, maar ook Ajax-aanvoerder Dušan Tadić en FOX Sports-analist Kenneth Perez zijn dat de Eredivisie weer begint.

Credits

Creatie: TBWANEBOKO

Doelstelling

Abonnementen verkopen op Fox Sports.

Uitwerking

Uit het persbericht: “In de nieuwe Fox Sports-campagne, gemaakt samen met TBWANEBOKO wordt duidelijk hoe voetballiefhebbers het voetbal hebben gemist. De campagne trapt af met een commercial waarin we zien hoe voetbal-missend Nederland deze leegte ervaart. Van spelers tot analisten en van commentatoren tot fans. Zo is er een kleine rol weggelegd voor Ajax-aanvoerder Dušan Tadić en Fox Sports-analist Kenneth Perez. Daarnaast wordt de commercial muzikaal ondersteund door een iconisch nummer ‘Without You’ van Harry Nilsson.”

“In die drie woorden zal iedereen die het Nederlandse voetbal een warm hart toedraagt zich herkennen”

Jan Bonjer (Director Marketing & Creative Fox Sports): “Het begint weer. In die drie woorden zal iedereen die het Nederlandse voetbal een warm hart toedraagt zich herkennen. Een tijd waarin we de voetbaldroogte hebben gevuld met allerlei bezigheden, maar geen een zo belangrijk als die belangrijkste bijzaak in het leven: voetbal. Vanaf 1 augustus hebben we dan eindelijk weer dagelijks een live wedstrijd en is het Nederlandse voetbal direct op volle kracht terug op Fox Sports met de Eredivisie Comeback.”

Patritia Pahladsingh (Managing Director TBWANEBOKO) laat weten: “Met de nieuwe campagne voor Fox Sports tappen we in op het sentiment dat leefde bij veel voetballiefhebbers. Als je geen voetbal meer kunt kijken dan moet je op zoek naar andere tijdsbestedingen, maar het gemis blijft. En dat zie en voel je in deze campagne.”

Oordeel

Wat ik heel knap vind aan deze campagne, is dat hij laat zien dat voetbal voor veel mensen de belangrijkste bijzaak ter wereld is, maar de campagne bevat tegelijkertijd heel veel zelfspot. En dat hoort óók juist weer bij voetbal. Gelaagdheid en tegen een bal aan trappen in één zin… je verwacht het niet!

De fans, maar ook de voetballers en analytici, hebben zich de afgelopen maanden met wisselend succes uitgeleefd op allerlei andere hobby’s. Die zien we op een grappige manier in beeld, waarbij het droevige nummer ‘Without You’ het extra grappig maakt.

De doelgroep weet genoeg

Feitelijk hoeft FOX Sports natuurlijk helemaal niet te vertellen wat ze verkopen, want iedere voetbalfan weet dit al. Heel slim dus dat zij inspelen op het gedeelde sentiment: we missen voetbal, maar gelukkig begint het weer!, met daarbij de simpele call-to-action ‘Abonneer nu via Foxsports.nl’. Dan weet de doelgroep genoeg.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief