ReclameReview: Zet je licht aan!

30 oktober 2019, 14:00

Zeg eens eerlijk: heb jij altijd je licht aan als je in het donker fietst? De ANWB heeft een ludieke campagne gelanceerd om meer fietsers te bewegen hun licht aan te doen.

Credits

Bureau: Yune

Concept: Anouk Reitsma, Donny Beek, Djordy van Etten & Toine de Krosse

Client Service Director: Pablo van den Berg

Creatief Directeur: Jeroen Dontje

Producer: Marlon van der Stigt

Regie: Peggy Steenvoorden

Verantwoordelijk bij ANWB: Toine de Krosse, Monique Dirkse

Doelstelling

Gedragsverandering teweegbrengen door het belang van goede fietsverlichting te benadrukken.

Uitwerking

Een pratende boom die jou als fietser vertelt dat je je licht aan moet doen… dat maakt wel indruk, toch? Op deze ludieke manier wil de ANWB gedragsverandering bewerktstelligen.

“Leuke aanpak, dat spreekt voor zich”

De ANWB roept met deze campagne mensen op om de tekst ‘Zet je licht aan’ op fietspaden te spuiten. Speciaal hiervoor zijn veertigduizend tagpakketten beschikbaar gesteld. Dat het werkt, blijkt uit onderzoek: door het zien van deze tag doet 60 procent van de fietsers hun licht aan. Ter vergelijking: zonder uiting is dat 40 procent.

Oordeel

Leuke aanpak, dat spreekt voor zich. Als je gedragsverandering wilt realiseren, komt het al snel belerend over, maar daar is hier absoluut geen sprake van. De fietspadverf is een prima vorm van guerrillamarketing om toe te passen. Voor de nietsvermoedende fietsers in de commercial die ineens langs een pratende boom kwamen, moet het een grappige ervaring zijn geweest. En ondertussen heeft een deel ook nog het gedrag aangepast. Wat wil je nog meer?

Wat ik mis in deze campagne, is uitleggen waarom het zo belangrijk is om je licht aan te doen. Zichtbaar zijn voor anderen, met name voor gemotoriseerd verkeer, is de belangrijkste veiligheidsreden. Maar daarover hoor ik niets in deze commercial. Overigens kwam ik afgelopen weekend de tags tegen op een fietspad, maar ik zag ze alleen maar omdat mijn voorlamp erop scheen, want er was geen lantaarnpaal in de buurt. Misschien was glow-in-the-dark-verf nog beter geweest…

Alles bij elkaar opgeteld lijkt me dit een prima campagne, waarbij al is onderzocht dat de aanpak werkt. Daardoor groeit het vertrouwen van de doelgroep in de ANWB ook nog eens. Een mooie bijvangst qua branding voor deze actiematige campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Feyke Hogenbirk

    Goed stuk over een belangrijke boodschap!


    14 november 2019 om 08:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief