ReclameReview: Achmea zet in op woningen voor ouderen

In een indrukwekkende commercial laat Achmea een stel ouderen zien dat zich verenigd heeft en zo het recht op woonruimte in eigen hand neemt.

9 november 2022, 14:32 3123 x gelezen

Credits

Bureau: New Growth Strategies
Media: Mindshare
PR: Glasnost
Productie: Vidiboko
Productiemaatschappij: CZAR
Executive producer: Willem Bos
Producer: Carolien Eversdijk
Regisseur: Martin Werner
Director of Photography: Robbie van Brussel
Music and sound design: Upright Music
VFX: BaconX
Grading: Hannibal Lang (BaconX)
Website: Clutch
Social: Crowd Media

Doelstelling

Communiceren dat Achmea inzet op woonvormen voor ouderen en andere partijen inspireren dit ook te doen.

Uitwerking

Van de actiesite: Gezond en gelukkig oud worden op een fijne plek, dat wil iedereen. Maar ons land vergrijst snel. Daardoor hebben we extra woningen nodig waar je prettig kunt wonen als je ouder bent. En dat terwijl er nu al een tekort is aan woningen én de zorg onder druk staat.

Met 10 miljoen klanten voelen wij de verantwoordelijkheid ons in te zetten voor dit vraagstuk. Met onze merken Zilveren Kruis en Syntrus Achmea ontwikkelen we nieuwe woonvormen en we bieden slimme aanpassingen in huis. Maar oplossen kan Achmea niet alleen. Daarom zoeken we samenwerking met overheden en organisaties die zich bezighouden met zorg en wonen.

Daarnaast roepen we Nederland op om zelf na te denken over waar je gelukkig oud wilt worden. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Want een fijne woning, die ook straks bij je past, ligt niet voor het oprapen. Zo zorgen we samen dat fijn, gezond en gelukkig wonen voor iedereen bereikbaar is.

Oordeel

Zelf was ik nog maar 2 jaar in 1980, maar ik herkende hier meteen de sfeer in van de krakersrellen uit die tijd. Een groep mensen eigent zich een leegstaand pand toe, een bezorgde buurtbewoner belt de politie en een overdreven grote groep ME’ers komt ze wel even uit het pand slaan. Zo ging dat in de jaren tachtig en we zijn hard op weg naar dezelfde taferelen, aldus Achmea. De grote verrassing is natuurlijk dat wanneer de ME’ers eenmaal binnen staan, ze tegenover een groep ouderen blijken te staan, die zij echt niet met hun knuppels naar buiten willen slaan.Zie hier een dilemma van deze tijd, goed in beeld gebracht in slechts 45 seconden.

Het spandoek met de tekst ‘Meer woningen voor ouderen. Nu!’ geeft het activisme aan dat nodig is in deze tijd, net zoals zo’n 40 jaar geleden. Normaal gesproken zou je je afvragen wat Achmea daarmee moet als verzekeraar. Maar de reden daarvoor wordt direct duidelijk wanneer de voice-over vertelt dat Achmea samen met partners investeert in verschillende woonvormen voor ouderen. Omdat dit nodig is. Op de actiesite die als call-to-action wordt gebruikt, is het bewijs te vinden.

Natuurlijk weet Achmea best dat dit een probleem is dat zij niet in hun eentje kunnen oplossen. Maar ze beginnen wel ergens, met hun investeringen en met deze campagne. Ik heb goede hoop dat andere bedrijven en overheden zich laten inspireren door deze insteek, want zij kunnen eenvoudigweg niet achterblijven in dit verhaal.

Daarom vind ik deze campagne een goede zet van Achmea.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!