ReclameReview: a.s.r. (Sticks)

22 juni 2016, 11:00

Rapper Sticks houdt een indrukwekkende monoloog over zijn visie op verzekeringsmaatschappijen. Afzender van de bijzondere commercial is a.s.r.

Credits

Creatie: Pool Worldwide

De doelstelling

Het merk a.s.r. versterken.

De uitwerking

a.s.r. zegt er zelf over: “Dit is hoe wij denken dat Nederlanders verzekeringsmaatschappijen zien. Op eigen wijze verwoord door Sticks (bekend van de rapformatie Opgezwolle). Het laat zien wat Nederlanders verwachten van een verzekeringsmaatschappij en belangrijk vinden. En daardoor ook wat a.s.r. belangrijk vindt. We willen graag voldoen aan de verwachtingen van Nederlanders.”

Het oordeel

Het is wel mooi dat de eerste kernwaarde die Sticks noemt ‘integriteit’ is. Dat is namelijk waar hij zelf over aangevallen gaat worden in de rapscene, omdat hij optreedt in een commercial als deze. Persoonlijk vind ik dat hij het wel met integriteit doet overigens. Het is een duidelijk verhaal, al lijkt het wel op een manier gebracht die ook voor niet-hiphopfans begrijpelijk is. Het klinkt allemaal iets simpeler dan de nummers die Sticks normaal uitbrengt.

Als a.s.r. wil opvallen, dan lukt dat zeker met deze campagne op radio en tv. Het grote communicatieprobleem bij zo’n lange commercial is natuurlijk wel dat kijkers en luisteraars vaak niet weten wie de afzender is. Want deze boodschap kan van elke verzekeraar komen. Toch vind ik dat ze lef hebben getoond door Sticks in te schakelen. Ten eerste doen ze daarmee iets anders dan anderen en ten tweede proberen ze aansluiting te zoeken bij een hele grote doelgroep, namelijk hiphopfans.

Dat er veel negatieve reacties op deze campagne komen, valt natuurlijk te verwachten. Van boze hiphopfans, van mensen die de commercial niet snappen en uiteraard van gedupeerden in de woekerpolisaffaire. Tja, als je het hebt over integriteit en advies op maat, dan is de tegenstelling met het vrij recente verleden toch wel heel groot… Aan de andere kant kun je ook zeggen dat a.s.r. zichzelf graag wil verbeteren en in plaats van sorry te zeggen, doen ze dat door via de rap van Sticks de waarden te communiceren waar ze nu voor willen staan.

Met de tekst van de rap zal iedereen het eens zijn. Sticks verwoordt wat we allemaal willen van onze verzekeraar. Nu is het aan a.s.r. om zich echt op deze manier te onderscheiden, want met alleen een commercial ben je er nog niet.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Dirk

    Zou A.S.R. deze reclame nou betaald hebben van de overheidssteun die ze hebben ontvangen?


    24 juni 2016 om 11:26
    Fred de Vries

    Ik vind die reclame de meest irritante die ik in jaren gezien en gehoord heb. Wie laat nu een dergelijke reclame inspreken door iemand die gebrekkig Nederlands weet te spreken/rappen. Mijn vrouw en ik grijpen naar de afstandsbediening om het geluid te dempen als deze reclame ALWEER wordt uitgezonden.

    Zelf geloof ik dat ASR hiermee aan imagovernietiging doet. De ouderen raken geïrriteerd of snappen het gewoon niet waar die reclame over gaat en de jeugd kijkt geen televisie meer.

    Zucht.


    1 juli 2016 om 13:23
    Cornelis

    Helemaal mee eens, ik irriteer me aan deze reclame. Het is een reclame waar de ego er vanaf druipt als een overgelopen pan. Hoop.dat de reclame asap verdwijnt. Verzekeringen hebben geen ego nodig. Maar doorzichtigheid en vertrouwen. Deze reclame is namens mij alvast betiteld als meest iritante penitrante reclame in de geschiedenis van reclame.


    1 juli 2016 om 18:25
    Daniël

    Nou nou, wat een zure reacties hierboven. Ik moest ook even wennen aan de reclame, en wist eerst niet wat ik ervan moest denken. Maar na 3 keer gehoord te hebben, wist de reclame mijn mening langzaam te veranderen. Het is een andere invalshoek om de mensen te benaderen, en in plaats van de kijker te overtuigen van de eigen kwaliteiten, zien we een eerlijk monoloog dat niet is gescript door de verzekeraar.


    2 juli 2016 om 17:57
    Lorenzo

    verschrikkelijk irritante reclame!

    1e keer ok, maar iedere dag is teveel van het slechte

    wanneer komt er in deze tijd van digitalisering een TV die automatisch op stil gaat bij dergelijke reclame boodschappen!


    3 juli 2016 om 17:35
    R.Berentsen

    Vreselijke reclame. Zo irritant dat ik voor de eerste maal een site gezocht heb waar ik dit kan melden. Mijn partner en ik vliegen naar de AB. om het geluid uit te schakelen. Echt super irritant. Nooit geen ASR voor mij/ons


    3 juli 2016 om 18:16
    J. Garstman

    ‘Wat van jou is blijft van jou’? Denkend aan mijn woekerpolis had ik deze zin er überhaupt uitgelaten. Nee, ASR heeft voor mij afgedaan en kan het met niets meer goedmaken. Twintig jaar betaald en niet eens mijn eigen geld terug.


    12 juli 2016 om 15:37
    Ronald Verhaar

    Een uitermate irritante reclame. Ik ben al twee jaar in gevecht met ASR om mijn waerdije polis. Het zijn gewoon een stel kleuters die het heel normaal vinden dat ze 40% van je inleg stelen, zonder dit te vertellen aan hun klanten. Vooraf niet, en als het wettelijk niet zou zijn geregeld ook achteraf niet. Ze bestelen je! 100%

    “Wat van jou is blijft van jou. Transparantie is belangrijk” Nou, de komende drie generaties geen ASR meer!


    12 december 2016 om 02:53
    Dirk-Jan

    Super irritante reclame, mist totaal haar doel doordat de irritatie per uitzending ongenadig echt stijgt, gebrekkig wannebe kansloos Nederlands ingesproken door een mafkees die het stoer vind om slecht Nederlands te spreken aangezien daar zelf geen eigen persoonlijkheid tegenover staat. Eindigend met “dat vind ik” wat bij zo goed als iedereen de reactie oproept “Er is echt helemaal NIEMAND maar dan ook echt NIEMAND die het een fluit boeit, wat jij vindt… reclame afgelopen…. irrtatie bereikt maar de naam/ dienst of product waar het om gaat…… geen idee meer en als je het nog wel wet, ben je ook meer dan overtuigd niets met deze kansloze zooi te maken wilt hebben


    14 december 2018 om 06:53
    Fred de Vries

    Het verbaast me dat ASR deze reclame nog steeds laat uitzenden.

    ASR heeft recent met Avéro Achmea een deal gesloten om een verzekeringspakket voor particulieren over te nemen. Wij zeiden tegen onze tussenpersoon: wij willen niet bij ASR, zelfs als deze de goedkoopste is. Ze glimlachte en antwoordde dat dit een algemene reactie was van haar klanten. Niemand stapte over naar ASR.

    ASR heeft dus geld betaald om een pakket verzekeringen van Avéro Achmea over te nemen en niemand stapt over naar ASR. Hoe een slechte reclame je reputatie kan verpesten en je nog geld kan kosten ook. Textbook example.


    14 december 2018 om 07:06
    Esther

    Aan ASR: please, mag deze reclame WEG.

    Elke keer weer supergeirriteerd als dit verschijnt. Het heeft echt totaal geen zin: weet tot op de dag van vandaag niet wat jullie nu eigenlijk willen uitdragen, want ik druk het meteen weg of probeer geërgerd vooral NIET te luisteren.

    Zo erg.


    23 maart 2019 om 19:05
    Alwin

    Indrukwekkend???

    Een natte scheet is indrukwekkender.


    24 maart 2019 om 09:52
    Hans

    Vreselijke irritante reclames, gepresenteerd door een volwassen man die in slecht Nederlands op een zwarte rapper probeert te lijken. Nooit, maar dan ook nooit, zal ik een verzekering van ASR afsluiten …


    7 juni 2019 om 18:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief