Gisteren heeft het hoogste federale gerechtshof in Duitsland reclame voor ringtones in jongerenbladen aan banden gelegd. Advertenties voor ringtones zijn niet meer toegestaan als niet duidelijk is hoeveel men uiteindelijk precies kwijt is. De uitspraak heeft niet alleen betrekking op ringtones maar ook op aanverwante zaken zoals wallpapers, spelletjes en icoontjes.
Concrete case waren advertenties voor ringtones in het blad Bravo Girl waarin een telefoonnummer van 1,86 euro per minuut vermeld stond zonder dat daarbij de gemiddelde gespreksduur aangegeven werd. Het is niet helemaal duidelijk om welke adverteerder het hier gaat. De meeste Duitse kranten vermelden niet de naam van de adverteerder, alleen de Duitse Financial Times noemt Jamba & Co. Eind 2004 was Jamba in Duitsland ook al in het nieuws. Het hof is nu van mening dat het voor de lezer onvoldoende duidelijk is wat de uiteindelijke totale kosten zijn en dat de adverteerders misbruik maken van de onervarenheid van jonge consumenten.
Via: BNR.