Rabobank met Talpa op overnamepad?

23 september 2005, 12:48

De samenwerking met Talpa Media dochter Radio 538 beviel de Rabobank blijkbaar goed. Zo goed dat men zelfs een aandeel van 20% heeft genomen in het geesteskind van John de Mol. De Rabobank heeft eerder aandelen gehad in mediabedrijven maar heeft de belangen in Wanadoo, Casema en Orange inmiddels alweer verkocht. Het ging destijds, evenals met de deelneming in Talpa nu, vooral om een financi?le participatie al benadrukt men wel de educatieve factor in deze nieuwe configuratie.

Prachtig allemaal die publieke uitwisselingen van vriendelijkheden maar waar het werkelijk om lijkt te gaan is het leveren van acquisitiekapitaal aan John de Mol en consorten. Want voor de huidige winkelnering van Talpa Media is geen vreemd kapitaal nodig. Voor Talpa betekent zo’n samenwerking dus meer dan alleen maar wat extra cash. Talpa kan op het gewenste overnamepad en heeft in de Rabobank een durfpartner gevonden om dit doel te bereiken. Het is overigens in dit soort constructies niet ongebruikelijk dat de financierende partij dan ook een substant?ele deelneming in de acquirerende partij doet. Mogelijk zal Talpa nu snel om de tafel te gaan met de oude of nieuwe eigenaar van SBS, en wellicht zelfs met Sanoma, het moederbedrijf van community bolwerk Ilse Media. Het radiowinkeltje draait, nu nog een tv vehikel met serieuze proporties en dan kan het crossmediale pyramide spel pas echt beginnen. De Mol wordt al wat ongeduldig!

Bron: dft

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!