PwC voorspelt nieuwe overnames in mediawereld in 2004

PwC voorspelt nieuwe overnames in mediawereld in 2004

Volgens het laatste rapport Media Insights van Pricewaterhouse Coopers Corporate Finance zal het vertrouwen in de Europese mediasector in 2004 blijven voortduren. Er zal naar verwachting zo’n EUR 20 miljard gemoeid zijn met fusies en overnames in deze sector, dat zal worden opgebracht door meer dan 100 transacties.

Deze voorspelling vloeit voort uit de verbeteringen in de markt in 2003, met name in de tweede helft van dat jaar toen het aantal van 50 overnametransacties werd bereikt, tezamen een waarde vertegenwoordigend van meer dan EUR 10 miljard. Onder invloed van het algemene marktherstel, dat deels voortkwam uit de verbeterde toestand in Irak, durfden ondernemingen weer op overnamepad te gaan.

Over het hele jaar 2003 steeg de waarde van de transacties sterk van EUR 11,5 miljard in 2002 naar EUR 16,8 miljard. Het aantal transacties groeide echter minder snel van 78 naar 85. Megatransacties maakten tevens hun rentree in de mediawereld in de tweede helft van 2003. Van de tien transacties in 2003 waarmee EUR 500 miljoen of meer gemoeid was, werden er zes afgerond in de laatste helft van het jaar. Hetzelfde geldt voor de enige drie transacties met een waarde van een miljard euro of meer.*

Gemeten naar de waarde van de transacties vond de meeste activiteit in 2003 plaats in de Europese uitgeverswereld; hier werden 38 transacties aangegaan voor in totaal EUR 10 miljard. Ter vergelijking: in 2003 vonden er 37 transacties plaats met een totale waarde van EUR 6,4 miljard in het Europese omroepbedrijf en 10 transacties van in totaal EUR 0,4 miljard in de marketingdienstverlening; deze laatste sector is echter al relatief geconcentreerd in Europa.

Participatiemaatschappijen spelen een steeds belangrijkere rol in de consolidatie van de Europese mediawereld en waren vorig jaar betrokken bij 23 transacties, d.w.z. 25% van alle Europese overnametransacties in de mediasector in 2003. De waarde van deze transacties vertegenwoordigde echter 57% van die van alle overnametransacties.

Elizabeth Schaefer, partner van PricewaterhouseCoopers zegt hierover het volgende:
“Ook in Nederland zijn de afgelopen jaren grote deals gesloten, waarbij participatiemaatschappijen betrokken waren. Zo zoekt PCM een nieuwe aandeelhouder, waarbij naast ??n uitgever vier participatiemaatschappijen meedingen. Verder heeft NPM Capital in november 2003 een meederheidsbelang in het ANP verworden en heeft Candover/Cinven van Wolters Kluwer de Kluwer Academic overgenomen. De Telefoongids ging van KPN naar 3i/Veronis Suhler en 3i nam ook Malmberg/Vanln over van VNU.”

Schaefer vervolgt: “Participatiemaatschappijen werden aangetrokken door het grote kasstroompotentieel van mediabedrijven en de fragmentatie van de markt, de dringende behoefte om te investeren en het gebrek aan concurrentie met handelsmaatschappijen omdat deze aan financi?le beperkingen zijn gebonden.”

In de tweede helft van 2003 vonden alleen al 50 transacties plaats met een totale waarde van EUR 10,2 miljard. Gemeten naar de waarde werden er in de tweede helft van 2003 ruim meer transacties aangegaan dan in de eerste en tweede helft van 2002 (H1 2002: EUR 6,6 miljard; H2 2002: EUR 4,9 miljard) en de tweede helft van 2001 (EUR 7,9 miljard).

Elizabeth Schaefer: “Indien de relatief grote overnameactiviteit in de tweede helft van 2003 zich doorzet in 2004, zal het aantal van 100 transacties worden bereikt, waarmee de waarde zal uitkomen op ruim EUR 20 miljard. Dit betekent dat het aantal transacties en de waarde daarvan het niveau van de laatste vijf jaar, behalve 2000, zullen overstijgen. Dit biedt uitstekende mogelijkheden voor op groei- en overnamegerichte ondernemingen en voor bedrijven die de sector wensen te verlaten.”

In het rapport worden onder meer de volgende voorspellingen gedaan:

  • De reclame-uitgaven zullen naar verwachting in 2004 in de Verenigde Staten hetzelfde niveau halen als in 2003, o.a. als gevolg van het Europese kampioenschap voetbal, de Olympische Spelen in Athene, stijgende winsten en de verhoging van marketingbudgetten.

  • Televisie- en radioproducties zullen naast een breed scala van uitgeversactiviteiten in 2004 waarschijnlijk de beste overnamekansen blijven bieden.

  • De overnameactiviteit in de marketingdienstverlening zal zich waarschijnlijk herstellen omdat multinationals op zoek gaan naar uitbreiding van hun geografische en productnetwerken.

  • De interactieve media zullen naar verwachting vaker bij fusies en overnames in de mediasector worden betrokken omdat ondernemingen die de crisis in de technologie-, media- en telecomsector hebben overleefd een overname of fusie beschouwen als een instrument om de mediasector de rug toe te keren of verdere strategische ontwikkelingen in te zetten.

  • Fusies en overnames staan weer op de agenda als belangrijke strategische instrumenten.

*De grootste overname in Europa tot nu toe die grotendeels met vreemd vermogen werd gefinancierd: een groep beleggers, waaronder het Engelse CVC, Permira en BC Partners, en de Italiaanse belegger Investitori Associati, hebben Seat Pagine Gialle, de Italiaanse Gouden Gids, overgenomen voor EUR 3,7 miljard. De andere twee transacties waarmee meer dan een miljard euro gemoeid was, werden beide aangekondigd in 2002 en afgerond in 2003, en bedroegen beide EUR 1,1 miljard. De eerste transactie betrof de verkoop van Bertelsmann-Springer, de wetenschappelijke en handelsuitgeverij van de Duitse Bertelsmann-groep, die werd gesteund door de Engelse participatiemaatschappijen Cinven en Candover; de tweede betrof de verkoop van de Spaanse digitale televisiezender Via Digital aan Sogecable.

 

Bron:

http://www.pwcglobal.com/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.